۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

اسحاق جهانگیری: ایران با چالش‌های جدی زیست‌محیطی روبه‌رو است

اسحاق جهانگیری: ایران با چالش‌های جدی زیست‌محیطی روبه‌رو است

معاون رئیس‌جمهور ایران می‌گوید این کشور علاوه بر مشکلات اقتصادی، با چالش‌های جدی در زمینه اجتماعی و زیست‌محیطی روبه‌رو است. او از "رویکرد سیاسی و جناحی" در قبال مشکلات زیست محیطی نیز انتقاد کرد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی روز شنبه دوم اسفند، در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست در تهران گفت امروز سراسر ایران از شرق تا غرب، شمال تا جنوب با مشکل کم‌آبی و خشکسالی روبه‌رو است.
او تهدیدهای زیست‌محیطی را جدی خواند و افزود: «این امر را می‌توان در تالاب‌هایی که در حال خشک شدن هستند و دشت‌هایی که در حال فرونشستن هستند ملاحظه کرد.»
به گفته جهانگیری ۳۰ میلیون نفر تحت تأثیر آلودگی ناشی از هوا در کلان‌شهرها قرار دارند.
معاون اول دولت با اشاره به مشکل ریزگردها در برخی نقاط ایران گفت که این پدیده یک روزه ایجاد نشده و یک شبه نیز رفع نخواهد شد. او همچنین تصریح کرد که دولت هیچ طرح مهمی در زمینه سد سازی ندارد و وعده داد که طرح‌های گذشته مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند.
جهانگیری به طور مشخص به سد گتوند اشاره کرد که به گفته کارشناسان محیط زیست، آسیب‌های زیست محیطی زیادی در پی داشته است.
انتقاد از برخورد سیاسی با مشکلات زیست محیطی
معاون اول حسن روحانی با بیان اینکه دولت به دنبال "برنامه نمایشی و فریبکاری مردم" نیست، افزود: «استفاده از فشارهای روانی و سیاسی و همچنین مقاصد جناحی کار زیبنده‌ای نیست.»
در هفته‌های اخیر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در معرض انتقاد تند رسانه‌های اصولگرا و برخی نمایندگان مجلس قرار داشت که او و دولت روحانی را به کمک کاری در مقابله با پدیده ریزگردها متهم می‌کردند.
اسحاق جهانگیریدر بخش دیگری از سخنان‌اش تصریح کرد: « کسانی که از این موقیت استفاده سیاسی می‌کنند، هیچ‌گاه کار ریشه‌ای را به بهره‌برداری نمی‌رسانند.»
در میان کشمکش میان دولت و منتقدان، هفته گذشته روزنامه‌ی اصلاح‌طلب "شرق" در گزارشی خبر داد که نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه سال آینده، بند مربوط به اختصاص بودجه ویژه برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها و مقابله با ریزگردها را حذف کرده‌اند.
حذف بند مربوط به مقابله با ریزگردها از لایحه‌ بودجه، بار دیگر این بحث رادر فضای سیاسی ایران قوت بخشید که نمایندگان جناج اکثریت مجلس با بحران ریزگردها "برخوردی سیاسی" دارند و از مشکلات زیست محیطی برای فشار به دولت روحانی استفاده می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر