شبکه خبری آمریکایی «سی بی اس»، روز چهارشنبه ۱۸ فوریه، تصویر جدیدی از ابو بکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش را منتشر کرد. البغدادی در این تصویر با لباس زرد زندان نشان داده می شود.
به گزارش شبکه خبری سی بی اس، این تصویر به بازداشت البغدادی در سال ۲۰۰۴ توسط نیروهای آمریکایی در پادگان بوکا در عراق باز می گردد.
بر اساس این گزارش، البغدادی از جمله ۱۲ عضو مهم گروه داعش است که در زندان آمریکایی بوکا در عراق بازداشت شده بود. این زندان قوانینی بسیار سختگیرانه داشته است.
رهبر داعش، به مدت ۱۰ ماه از فوریه ۲۰۰۴ تا دسامبر همان سال، به همراه ۱۲ نفر دیگر که بعدها به رهبران مهم داعش تبدیل شدند، در این زندان بودند.
در همین حال سایت «بیزنس انسایدر» جزئیاتی از چگونگی بازداشت البغدادی منتشر کرده است. بر اساس گزارش این سایت، البغدادی در هنگام برگزاری جلسه ای به همراه شماری از شبه نظامیان متهم در فلوجه دستگیر شده بود.
البغدادی که در آن زمان کارمند دانشگاه بود، هدف اصلی حمله آمریکا به این گروه در فلوجه نبود، چرا که نیروهای آمریکایی به دنبال فردی به نام «نصایف نعمان نصایف» بودند.
به گفته هاشم الهاشمی نویسنده کتاب«ISIS: Inside The Army of Terror »، کارت شناسایی البغدادی در داخل زندان ، و نیز اطلاعات موجود در پرونده وی، نشان می دهد که او به عنوان تروریست یا شبه نظامی توسط نیروهای آمریکایی، دستگیر نشده بود.
گفتنی است که تنها ظهور علنی البغدادی، زمانی است که وی خود را در مسجدی در موصل «خلیفه» خواند. او در نوامبر گذشته یک پیام صوتی داد و طرفدارانش را به «جهاد» دعوت کرد.