۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

افشاي تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی در شمال شرق تهران

ادعای وجود تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی در شمال شرق تهران

"شورای ملی مقاومت" مدعی است در تهران تأسیساتی زیرزمینی برای ساخت سانتریفوژهای نسل جدید وجود دارد. این سازمان برای نخستین بار فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برملا کرد، اما برخی مدعاهای دیگر آن نادرست بوده‌اند.
عکس هوایی از تهران (تزئینی)
عکس هوایی از تهران (تزئینی)
بازوی سیاسی سازمان "مجاهدین خلق" روز سه‌شنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند – به وقت محلی) در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد که ایران تعهدات خود در چارچوب گفت‌وگوهای هسته‌ای جاری را زیر پا می‌گذارد.

خبرگزاری آلمان به نقل از سونا صمصامی، نماینده "شورای ملی مقاوت" در آمریکا نوشته است: «اگر عزم آمریکا برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای جدی است، باید گفت‌وگوهای هسته‌ای را به بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت لویزان – ۳ مشروط کند».
بر این اساس، "تأسیسات زیرزمینی لویزان – ۳" در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ساخته شده؛ متشکل از آزمایشگا‌ه‌هایی است که با تونل به هم راه دارند؛ تحت پوشش نهادهای وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و در آن تحقیق روی سانتریفوژهای نسل جدید و ساخت این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

از سانتریفوژ برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود.

"شورای ملی مقاومت" ادعا می‌کند که اطلاعات خود را از "منابع بلندپایه رژیم ایران و دست‌اندرکاران پروژه‌های تولید تسلیحات هسته‌ای" دریافت کرده و درستی آنها "به دقت بررسی شده است". از قرار معلوم، این اطلاعات در اختیار دولت آمریکا هم قرار داده شده‌اند.

"شورای ملی مقاومت" در سال ۲۰۰۲ در پاریس بخش‌هایی از برنامه‌ی هسته‌ای ایران را برملا کرد و حساسیت جامعه جهانی به فعالیت‌های اتمی این کشور را برانگیخت. این سازمان در سال‌های پس از آن هم مدعاهایی مبنی بر وجود تأسیسات یا فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه در ایران را مطرح کرد که درست نبودند.
دويچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر