۱۳۹۳ اسفند ۵, سه‌شنبه

کری: حمایت ایران از شیعیان حوثی به سقوط دولت یمن کمک کرد

کری: حمایت ایران از شیعیان حوثی به سقوط دولت یمن کمک کرد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، حمایت ایران از شیعیان شورشی یمن به سرنگونی دولت و سقوط پایتخت این کشور کمک کرده است. جان کری همچنین گفته است، به‌زودی خواهد دانست، آیا ایران و آمریکا می‌توانند به توافق اتمی برسند.
وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) با تأیید حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن در کنگره به قانون‌گذاران این کشور گفت، این حمایت در قدرت گرفتن شیعیان شورشی یمن "تعیین‌کننده" بود.
جان کری در پاسخ به این سئوال که آیا حمایت ایران از شیعیان شورشی حوثی به سقوط دولت یمن انجامید گفت، معتقد است که حمایت ایران به سقوط دولت "کمک کرده است."
کری در کمیته سنا و در آغاز جلسات فشرده دوروزه استماع برای تصویب بودجه گفت: «اما من می‌دانم که ایرانی‌ها از وقایع یمن شگفت‌زده شده‌اند و امیدوارند که شاهد گفت‌وگوهای ملی باشند.»
آمریکا و بعضی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن متهم می‌کنند اما ایران همواره دخالت در امور داخلی یمن را رد کرده است.
جان کری در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۲ و ۲۳ فوریه، ۳ و ۴ اسفند) با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ژنو دیدار داشت و در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد. وی به نمایندگان کنگره گفت که علاوه بر این، "گفت‌وگوهای کوتاهی" نیز در باره سایر مسائل صورت گرفته است.
همسایه‌های عرب یمن در خلیج فارس سقوط دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن را "کودتا" تلقی نمی‌کنند. اما شورای امنیت سازمان ملل متحد از شبه‌نظامیان حوثی خواسته تا نیروهای خود را از مراکز و تأسیسات دولتی خارج کنند.
کری همچنین گفت، قصد دارد بحران یمن را در دیدار با رهبران شورای همکاری خلیج فارس در لندن مطرح سازد.

شیعیان حوثی می‌گویند، قصد دارند کشور را از فساد پاک کرده و اقتصاد را رونق ببخشند. آن‌ها که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ بر بخش‌های بزرگی از صنعا، پایتخت یمن تسلط یافته بودند، در فوریه ۲۰۱۵ رسما اعلام کردند که قدرت را در این شهر به دست گرفته‌اند. شیعیان سپس به پیشروی خود به سمت جنوب و غرب عمدتا سنی‌نشین یمن ادامه دادند. شبه‌نظامیان حوثی در پیشروی‌های خود با مقاومت سرسختانه نیروهای قبیله‌ای و شاخه پرقدرت القاعده در این کشور روبرو شده‌اند.
سخنان کری در باره توافق اتمی با ایران
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنان روز سه‌شنبه خود برای قانون‌گذاران این کشور همچنین گفت، به‌زودی خواهد فهمید که آیا ایران خواستار موافقت با تفاهم‌نامه هسته‌‌ای و ارائه برنامه‌ای "قابل قبول و باورپذیر" است یا نه.
به نظر می‌رسد که کری با اشاره‌ای تلویحی به نخست‌وزیر اسرائیل که توافق با ایران را "بد و خطرناک" خوانده بود نیز پاسخ داده باشد.
کری خطاب به کسانی که در "خارج از این جریان‌اند و ناگهان به درون پریده و می‌گویند، ما توافق را دوست نداریم" گفت: «آن‌ها نمی‌دانند توافق چیست. هنوز توافقی به دست نیامده است.» او اضافه کرد: «من از مردم می‌خواهم بردبار باشند و ببینند که این مذاکرات چه محصولی به بار خواهد آورد.»
نتانیاهو قرار است روز سوم ماه مارس در کنگره آمریکا سخنرانی کند. حضور او در کنگره واکنش منفی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به دنبال داشت، چرا که حضور نتانیاهو در کنگره به دعوت جان بینر، رئيس مجلس نمایندگان ایالات متحده صورت گرفته است. این سفر بدون هماهنگی با کاخ سفید در آستانه انتخابات اسرائيل برنامه‌ریزی شده است.
سخنگوی کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که رئیس ‌جمهور آمریکا یک‌ماه مانده به انتخابات یک کشور با نامزدهای انتخابات دیدار نمی‌کند، زیرا این کار می‌تواند پشتیبانی انتخاباتی از آن‌ها ارزیابی شود. انتخابات اسرائيل یک هفته بعد از سفر نتانیاهو به واشنگتن برگزار خواهد شد و حزب او یکی از مهم‌ترین نامزدهای این انتخابات است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر