ایران در روزهای اخیر اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت کشته شدگان شیعه نیجریه‌ای در شهر مشهد کرده است. این مراسم با حضور شیخ ابراهیم زکزاکی برگزار شد که رسانه‌های ایرانی او را «رهبر شیعیان نیجریه» توصیف کردند.
این در حالی است که در روزهای اخیر، حملات گروه تندروی «بوکو حرام» مناطق مختلفی از نیجریه را هدف قرار داد.
به گزارش سایت «قدس آنلاین» در مراسم بزرگداشت زکزاکی، شماری از مسئولان، روحانیون و خانواده‌های افسران کشته شده سپاه پاسداران در جنگ عراق و ایران حضور یافتند. این مراسم همزمان با جشن‌های سالگرد انقلاب ایران برگزار شده است.
رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که الزکزاکی در این مراسم، بر پیروری مطلق خود از سیاست‌های ایران تاکید کرده است. او گفته است: ‌ «انقلاب ایران و اندیشه‌های امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به اقصی نقاط جهان از جمله نیجریه رسیده است.» او افزوده است: «میلیون‌ها نفر از اندیشه امام خمینی و علی خامنه‌ای علیه استکبار الهام می‌گیرند.»
اطلاعات موجود از ابراهیم یعقوب الزکزاکی حاکی از آن است که او در سال ۱۹۵۳ به دنیا آمده است و ریاست «سازمان اسلامی» در نیجریه را بر عهده دارد؛ سازمانی که وابسته به اقلیت شیعه در شهر زاریا در ایالت کادونا است.
وجود تشیع در نیجریه تا سال ۱۹۸۰ شناخته شده نبود تا این‌که ابراهیم الزکزاکی، فارغ التحصیل مقطع فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه احمد بن بللو، به مذهب شیعه گروید و با استفاده از کتاب‌های ترجمه شده به زبان انگلیسی که توسط سفارت ایران به صورت رایگان توزیع می‌شود، این مذهب را تبلیغ کرد.
نخستین گام‌های تبلیغ علنی تشیع در نیجریه سال ۱۹۹۵ آغاز شد. شمار شهروندان این کشور ۱۶۰ میلیون نفر برآورد شده که ۶۵درصد از آن‌ها مسلمان هستند. زکزاکی در آن سال برای نخستین بار در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های ایرانی، درباره تشیع خود سخن گفت.
گروه زکزاکی از دو دهه پیش اقدام به انتشار روزنامه می‌کند. پیروان او تا کنون چندین بار با نیروهای دولتی، درگیر شدند.