یک پژوهشگر و کارشناس مسائل زنان و خشونت جنسی می‌گوید که باید حقیقت انگیزه پیوستن زنان به گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را شناخت.
او تاکید می‌کند که مساله به مبارزه برای حقوق زنان باز نمی‌گردد، بلکه با برپایی خلافت اسلامی مرتبط است بدین معنی که مبارزه با تبلیغات داعش از راه‌های معمول، موفقیت آمیز نخواهد بود.
نِمی گورینتان، استاد در دانشکده «سیتی» نیویورک، مختصص مسائل زنان و خشونت جنسی، در مصاحبه با شبکه خبری CNN در باره دلایل ایجاد گردان ویژه زنان «الخنساء» در تشکیلات داعش، گفت: «ابتدا زنان در این گروه حضور نداشتند، همانگونه که در تشکیلات مشابه حضور ندارند. اما ضرورت و اهمیت حضور زنان را بعدا احساس کردند، در نتیجه گردانی زنانه تشکیل دادند. این گردان وظایف متعددی دارد و برخی از اعضای آن در خطوط مقدم جنگ حضور می‌یابند.»
او افزود: «فراخوان برای جنگ می‌تواند داوطلبان زن را جذب کند. در فرانسه آمار نشان می‌دهد ۴۵درصد از کسانی که برای پیوستن به داعش برنامه ریزی می‌کنند، زن هستند. همچنین زنانی هستند که گردان الخنساء را اداره و برای آن تبلیغ می‌کنند.»
درباره چگونگی جذب شدن زنان در غرب به گفتمان دینی داعش که از ضرورت ماندن زن‌ها در خانه و اطاعت از همسران سخن می‌گوید، گورینتان گفت: «زنانی که به این گروه می‌پیوندند می‌دانند که نبرد ارتباطی به حقوق زنان ندارد، بلکه مساله برپایی خلافت است. از این رو آن‌ها وارد تنش سیاسی می‌شود. این مساله را بسیاری درک نمی‌کنند. برخی زنانی که به داعش می‌روند در پی مسائلی همچون امنیت هستند چرا که حس می‌کنند هویت سنی‌شان در معرض تهدید قرار دارد. تا زمانی که دو راهی انتخاب میان داعش و اسد باشد، پس باید در کنار داعش علیه اسد بایستند حتی اگر مجبور شوند نقاب بپوشند.»
درباره امکان موفقیت تلاش‌های آمریکا در جنگ علیه داعش از راه وسایل ارتباط جمعی، این پژوهشگر اظهار داشت: «باید درک کنیم که مساله از وسایل ارتباط جمعی فراتر است. این امر به جنبشی اجتماعی و سیاسی باز می‌گردد که از چیزی که در وسایل ارتباط جمعی دیده می‌شود بزرگتر است. داعش از ابزارهای قرن بیست و یکم برای انتشار عقاید خود استفاده می‌کند که به قرن هفدهم باز می‌گردد. این گروه هنگامی که سعی می‌کند زنان را به صفوف خود جذب کند، از سیاستی تبلیغاتی استفاده می‌کند که بر دستاوردهای زنان مسلمان در قرن‌ها پیش تکیه دارد؛ این مساله‌ای است که باید به آن توجه کرد.»