۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

يك جنايت ديگر، فرزند قهرمان ايران زمين سامان نسيم اعدام شد

حکم اعدام سامان نسيم زنداني سياسي در زندان اروميه (دريا)، سحرگاه روز پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه، در اين زندان اجرا شد.


به گزارش کمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني، خانواده‌ي سامان نسيم گفته‌اند: «از وزارت اطلاعات تماس گرفته‌اند و به ما خبر دادند که شنبه براي تحويل وسايل سامان به زندان اروميه مراجعه کنيم.» همزمان منابع ديگري نيز خبر داده‌اند که اين زندانى سياسى توسط ماموران اداره اطلاعات اروميه و با حضور شخص دادستان عمومى و انقلاب اروميه در زندان مركزى اروميه اعدام شده است.
سامان نسيم زنداني محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزي اروميه، سپيده‌دم روز پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه ۱۳۹۳، در حالي به چوبه دار آويخته شد که سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي مدافع حقوق بشر درخواست توقف فوري حداقل حکم اعدام سامان نسيم را از رهبر و رييس جمهور اسلامي ايران داده بودند.
در اين رابطه سامان رسول‌پور روزنامه‌نگار در صفحه رسمي خودش نوشت: «سامان اعدام شد و در حال تدارک مراسم هستيم.» اين را يکي از بستگان نزديک «سامان نسيمي» به من مي‌گويد. او مي‌گويد «به خانواده سامان گفته شده که لباس‌هايش را در روزهاي آينده مي‌توانند تحويل بگيرند.» او مي‌گويد: «خانواده سامان به شدت تهديد شده‌اند که در اين زمينه سکوت کنند.» مي‌گويد: «خانواده کاملا پذيرفته‌اند که سامان ديگر زنده نيست.» او اينها را مي‌گويد و قبل از اينکه تلفن را قطع کنم مي‌گويد: «صبر کن! صبر کن! گوش بده!» صداي مادرِ پيرِ سامان را برايم مي‌گذارد که مويه مي‌کند. سرود مي‌خواند. با صداي بلند گريه مي‌کند و مي‌خواند. صدايي که تلفن را قطع کرده‌ام؛ اما هنوز در گوشم مي‌پيچد.»
از سوي ديگر همچنان از سرنوشت يونس آقايات (آقايان از پيروان اهل حق «علوي»)، حبيب‌الله افشاري (کومله)، علي افشاري (کومله)، سيروان نژاوي (پژاک) و ابراهيم شاپوري (عيسي‌پور، پژاک) پنج زنداني سياسي محکوم به اعدام ديگر که ديروز همراه با سامان نسيم به مکان نامعلومي منتقل شدند، خبري در دست نيست و نگراني‌ها در مورد اجراي حکم آنها نيز وجود دارد.
در چند روز اخير سازمان ملل متحد، عفو بين‌الملل، ديدبان حقوق بشر، فدراسيون بين‌المللي جامعه‌هاي حقوق بشر، اتحاديه اروپا و کميسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، از حاکمان ايران درخواست توقف حکم اعدام سامان نسيم را کرده بودند. اين زنداني سياسي که در زمان بازداشت ۱۷ سال داشت، به اتهام همکاري با "پژاک" و"محاربه" اعدام شد.
به دنبال انتشار خبرهاي مربوط به سامان نسيم، اعتراض به اعدام اين زنداني نوجوان، واکنش گسترده و قابل توجه فعالان حقوق بشر در شبکه‌هاي اجتماعي اينترنت را در پي داشت.
گفته شده شماري از بستگان سامان نسيم و همچنين ساير زندانيان، شب گذشته را در مقابل درب زندان مرکزي اروميه گذرانده‌ بودند، بدون اينکه به آنها پاسخي داده شود.
بر پايه اطلاعات رسيده به «کمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني»، وزارت اطلاعات چهار روز پيش، از مسوولان زندان اروميه خواسته بودند حکم اعدام سامان نسيم زنداني سياسي را متوقف کنند؛ اما آنها پاسخي نداده بودند و اين در حالي است که سپاه پاسداران نيز بر اجراي اين حکم در تاريخ مقرر اصرار داشت.
سامان نسيم زنداني سياسي کُرد، در تاريخ ۲۴ تيرماه ۱۳۹۰، در سن ۱۷ سالگي بازداشت شد. وي در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم و حکمش در ديوان عالي کشور تاييد شد.
سامان نسيم متولد شهريورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مريوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تيرماه سال ۱۳۹۰، در زماني که ۱۷ سال سن داشته، در جريان درگيري نيروهاي سپاه پاسداران با تعدادي از نيروهاي پژاک از احزاب کُرد مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادي حفاظت اطلاعات سپاه در اروميه، تحت بازجويي و شکنجه قرار گرفت و بعد‌ها به زندان مهاباد منتقل شد.
او در ‌‌نهايت به اتهام محاربه از طريق عضويت در حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) از سوي دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و اين حکم از سوي دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربي و شعبه ۳۲ ديوان عالي کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عينا تاييد شد.
سامان نسيم همچنين از جمله زندانيان سياسي زندان اروميه بود که به همراه ۲۹ زنداني سياسي ديگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاري، در اعتراض به عدم اجراي اصل تفکيک جرايم زندانيان در اين زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آن‌ها پس از ۳۳ روز پايان يافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بار‌ها زندانيان اعتصاب کننده را به تبعيد و اجراي احکام اعدام آن‌ها تهديد کرده‌اند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر