۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

حمله کردها و نیروهای عراقی به موصل به زودی آغاز می‌شود

حمله کردها و نیروهای عراقی به موصل به زودی آغاز می‌شود

نیروهای عراقی و کرد قرار است به زودی به شهر موصل حمله کنند. ترکیه و آمریکا نیز بر سر آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌روی سوری به توافق رسیدند. آموزش این نیروها در ماه مارس در "قرشهر" ترکیه انجام میگیرد.
نمایی از شهر موصل
نمایی از شهر موصل
در تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ علیه دولت اسلامی، نیروهای مشترک کرد و شورشیان سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های آمریکا به درون استان رقه نفوذ کرده‌اند. شهر رقه سوریه "پایتخت" گروه دولت اسلامی محسوب می‌شود. نیروهای مشترک کرد و شورشیان سوریه همچنین موفق شدند ۱۹ روستا را از چنگ گروه دولت اسلامی خارج کنند.
یک مسئول در مقر فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا روز پنجشنبه (۱۹ فوریه/۳۰ بهمن) اعلام کرد نیروهای عراقی و کرد شامل ۲۰ تا ۲۵ هزار نظامی درحال آماده شدن هستند تا شهر موصل را از گروه دولت اسلامی بازپس بگیرند. وی خبر داد که احتمالا این عملیات بین ماههای آوریل تا مه ۲۰۱۵ صورت خواهد گرفت.
آموزش مخالفان میانه روی سوری در قرشهر ترکیه
به گفته سفیر آمریکا در استانبول روز پنجشنبه (۱۹ فوریه/۳۰ بهمن) ترکیه و آمریکا در زمینه آموزش مخالفین میانه‌روی سوری در ترکیه و حمایت تجهیزاتی به توافق رسیدند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم تائید کرد که این کشور در زمینه آموزش مخالفان معتدل سوری و تجهیز آن‌ها با آمریکا به تفاهم رسیده است. به نوشته رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه، مذاکراتی که ماه‌ها بین آنکارا و واشنگتن ادامه داشت اکنون با نتیجه‌ی مثبتی به پایان رسیده است.
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که بر اساس این توافقنامه قرار است پنتاگون نزدیک به هزار سرباز خود را به ترکیه، عربستان سعودی و قطر اعزام کند. بدین ترتیب مخالفین سوری تا پایان سال جاری آماده شرکت در عملیات‌های نظامی خواهند شد. به گزارش "تی آر تی" شبکه خبری ترکیه در نخستین سال اجرای برنامه آموزش بیش از ۵ هزار مخالف سوری آموزش می‌بینند.
گرچه دولت‌مردان ترکیه از جنگ آموزش دیدگان علیه رژیم بشار اسد صحبت کردند اما مقام‌های آمریکایی از نبرد این نیروها علیه گروه دولت اسلامی که مناطق وسیعی از عراق و سوریه تا مرز ترکیه را تحت کنترل خود دارند، گفته‌اند. این موضوعی است که مورد اختلاف آمریکا و ترکیه است. ترکیه تا کنون خواستار برکناری بشار اسد از قدرت بوده، اما آمریکا بیشتر بر جنگ با نیروهای دولت اسلامی اصرار داشته است.
دولت آمریکا امیدوار است برنامه آموزش گروه‌های میانه‌روی مخالف سوری تا پایان ماه مارس ۲۰۱۵ آغاز شود. تارنمای اشپیگل آنلاین خبر داده است که سوری‌ها بزودی در قرشهر ترکیه آموزش می‌بینند.
هم‌زمان با اعلام خبر توافق بر سر آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌روی سوری در خاک ترکیه، رسانه‌های این کشور از تهدیدات تروریستی علیه سفارت‌خانه‌های خارجی در ترکیه خبر دادند. روزنامه حریت با استناد به گزارش نیروهای امنیتی ترکیه هشدار داده که تروریست‌های دولت اسلامی قصد دارند علیه سفارت‌خانه‌های خارجی در این کشور اقدام کنند
دويچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر