۱۳۹۶ آبان ۲۹, دوشنبه

چنگالهای اختاپوس

چنگالهای اختاپوس

هلدینگ های اقتصادی رژیم

هلدینگ های اقتصادی رژیم

مدتها پیش برای درک اندازه و گستردگی چنگ‌اندازی نهادهای زیر نظر ولی‌فقیه بر عرصه اقتصادی کشور، مطالعات مختلفی کردم. چرا که نمی‌خواستم تنها با شنود داده‌های دیگران، درباره این داستان رنج‌آور و غم‌انگیز، داوری کنم. بنا را بر این نهادم تا با آسیب شناسی از طریق یک بررسی همه جانبه، یقین خودم را بنیانی درست ببخشم. قبل از آغاز بررسی‌ها، پیش فرضم این بود که، سپاه و به‌ویژه قرارگاه خاتم، بیشترین سهم از این چنگ‌اندازی را دارند و می‌شود گفت که تنه و سر اختاپوس را تشکیل می‌دهند. برآورد کمی من از این داستان چرکین، عددی بین 40 تا 60درصد اقتصاد کشور بود. ولی بعد از بررسی منابع مختلف و خواندن و دیدن آمارهای فراوانی که از راههای مختلف به دستم رسید، حیرتم به اوج خود رسید و غم و رنج‌ام را نیز همچنین؛ چرا که دریافتم این اختاپوس صد پا گویی از راسته بندتنان است چرا که بندبند بدن اختاپوس، هر کدام به تنهائی، حجم بزرگی از اقتصاد کشور را بلعیده‌اند و اینگونه نیست که فقط قرارگاه خاتم است و مثلاً چهل درصد اقتصاد کشور، نه بلکه به قول آقا امین الرعایا در نوشتار ارزشمندش با عنوان ' ایران، یک تئوکراسی و 14امپراطوری' ایران است و 14امپراطوری بزرگ اقتصادی که من آنها را به 14بند از بدن اختاپوس تشبیه می‌کنم.

نتیجه تمام بررسی هایم به‌طور کوتاه این است که به غیر از پول خام‌فروشی نفت کشور که به‌اجبار برای تأمین هزینه‌های دولت از چنگ اختاپوس بیرون است، تقریباً بقیه درآمدهای کشور اعم از شبه دولتی یا خصوصی به نهادهای زیر نظر ولی‌فقیه به‌ویژه سپاه، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، آستان قدس رضوی و بسیج ختم می‌شود؟!

چنگ اختاپوس به سه گونه بر پیکر نحیف اقتصاد کشور فرو رفته است:
1- با تصرف عدوانی و مستقیم یک مجموعه یا بنگاه اقتصادی
2- خرید و تصاحب سهام یک مجموعه یا بنگاه اقتصادی
3- جلوگیری از ایجاد و یا رشد و توسعه بخش خصوصی

نکته بسیار مهم از مجموعه نتایج این بررسی‌ها، سدی است که اختاپوس در برابر رشد تمام بخشهای خصوصی کشور ایجاد کرده است تا اجازه ندهد هیچ رقیبی که قدرت رقابت با اختاپوس را داشته باشد، رشد کند. ! برای روشن شدن اذهان فقط به یک مثال ساده اکتفا می‌کنم:
همه می‌دانیم که اکنون در تهران سامانه حمل و نقل اینترنتی مسافر با نام اسنپ و... به مدت یکی دو سال است که فعال شده‌اند و اتفاقاً تعداد فراوانی از خودروهای شخصی و تاکسی زیر پوشش این طرح رفته به‌طوری که باعث کسادی بازار سایر بنگاههای حمل و نقل مشابه شده است. قیمت بسیار کمتر از آژانسهای شهری، دسترسی آسان اینترنتی در هر نقطه از شهر و... از ویژگیهای این سیستم است. ولی چگونه این سیستم توانسته چنین رشدی در چنین زمان کوتاه داشته باشد؟ من دریافتم که این ایده در سالهای گذشته توسط چندین نفر و بخش خصوصی دیگر آزموده شده است ولی همه آنها به نحو مرموزی در میانه راه ورشکست شده‌اند؟! ولی اسنپ در این میان با موفقیت کامل روبه‌رو شده است! دریافتم که ایده پرداز اولیه این طرح با هوشمندی ویژه‌ ایرانی؟! ابتدا سابقه شرکتها و افراد دیگر در این زمینه را بررسی کرده و دریافته است که تنها در صورتی اجازه رشد می‌یابد که با یکی از شاخه‌های اختاپوس شریک شود! لذا در همان ابتدا به سراغ بنیاد مستضعفان می‌رود و با دادن 51درصد سهام شرکت جدید به این بنیاد، توافق بنیادی صورت می‌گیرد و این راز موفقیت اسنپ و هر طرح دیگری در اقتصاد ایران است.

یک نمونه از صدها بند بدن اختاپوس
بنیاد تعاون بسیج
اگر تنها به دارائی‌های یکی از شاخه‌های اختاپوس با نام 'بنیاد تعاون بسیج' نظری بیاندازیم، لیست بلند بالایی از انواع شرکتهای مختلف اقتصادی را می‌بینیم که هر کدام به تنهایی می‌توانند نمونه‌ای برای خودکفایی و الگویی برای پیشرفت صنعت و تکنولوژی در میهن اسیر باشند ولی اکنون با ویرانی و تخریب ساختارهای تخصصی، به صندوق جمع‌آوری پول برای فعالیتهای غیرملی این بنیاد تبدیل شده‌اند. در واقع اگر سیستم نظارتی دقیقی بیاید و بر میزان بازدهی یکی از دارائی‌های بنیاد تعاون بسیج مثلاً 'تراکتور سازی ایران' نظارتی دقیق کند مطمئن باشید که نتیجه ارزیابی اعلان ورشکسته بودن سیستم خواهد بود. ولی پس چرا این مجموعه کماکان سرپا می‌باشد؟ خیلی واضح است. بسیج هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه نکرده بلکه یک ثروت بادآورده و مفتی به چنگش افتاده که بازدهی آن برایش ارزش ویژه‌یی ندارد. حقوق پرسنل این کارخانه از بودجه دولتی پرداخت می‌شود! البته حقوق و مزایای پرسنل ساعتی و شرکتی از درآمد خود شرکت تأمین می‌شود. پس خیلی مهم نیست که بازدهی این شرکت در چه حدی باشد. !

به یک قلم از صدها قلم دارایی بنیاد تعاون بسیج، اشاره می‌کنم که یکی از بزرگترین هلدینگهای معدنی کشور با نام 'هلدینگ توسعه معادن روی' می باشد که از 12شرکت بزرگ معدنی کشور تشکیل شده است.

این شرکتها عبارتند از شرکت کالسمین، تولید روی بندرعباس، اسید سازان زنجان، رویین کاران الوند، شرکت ملی سرب و روی ایران، تولید روی ایران، شیمیایی کاتالیست پارسیان، صنعت روی زنگان، معدن کاران انگوران، بازرگانی توسعه صنعت روی و بالاخره سرمایه‌گذاری اندیشه محوران

اگر به لیست شرکتهای حاضر در بورس ایران نظری بیاندازید می‌بینید که هر کدام از شرکتهای زیرنظر هلدینگ توسعه معادن روی، خود جزو بزرگترین سهم‌های بورس کشور هستند. سالانه تنها از طریق بازیهای کثیف شرکتهای حقوقی صاحب درصدهای بالای سهم شرکتهای این هلدینگ، مبالغ کلانی از پول سهامداران حقیقی و خرد بازار بورس به جیب بنیاد تعاون بسیج رفته و البته که می‌دانیم مقصد نهایی این پولها کجا می‌تواند باشد.!

در پایان به علاقمندان این بحث توصیه اکید دارم که مطلب با عنوان ' ایران، یک تئوکراسی و 14امپراطوری' را که توسط احسان امین الرعایا نوشته شده است را حتماً مطالعه کنند. این نوشتار، تقریباً تمام داده‌های لازم و کافی برای درک عمق فاجعه چنگ‌اندازی اختاپوس را برای شما عیان می‌نماید.

کوروش از کرج.
مسئولیت محتوای این مطلب برعهده نویسنده است و سایت مجاهد الزاماً آن را تایید نمی‌کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر