۱۳۹۶ آذر ۲, پنجشنبه

زید رعد حسین: حکم ملادیچ پیامی برای سوریه و فراتر از آن دارد

زید رعد حسین: حکم ملادیچ پیامی برای سوریه و فراتر از آن دارد

23 Nov
زید رعد حسین: حکم ملادیچ پیامی برای سوریه و فراتر از آن دارد

زید رعد حسین: حکم ملادیچ

  • زید رعد الحسین کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل  گفت:‌محکومیت فرمانده سابق صرب بوسنی راتکو ملادیچ به جرم نسل کشی و جنایات علیه بشریت هشداری برای سایرین همچون بشار اسد دارد.
  • صبح چهارشنبه محکمه جنایی سازمان ملل ملادیچ را متهم به کشتار 8000 مرد و کودک مسلمان صربرنیکا و همچنین متهم به محاصره سارایه وو پایتخت بوسنی کرد که طی آن 10هزار شهروند با گلوله باران و تک تیراندازی طی 43ماه کشته شدند.
  • زید رعد حسین که در 1990 در یوگسلاویای سابق برای سازمان ملل کار می کرده به رویتر گفت او مدتهاست منتظر حکم حبس ابد برای ملادیج بوده است.
  • وی افزود: این پرونده نشان داد عدالت به سایر رهبران هم  که ناقض حقوق بشر هستند خواهد رسید.
  • کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل  گفت حکم عدالت این دادگاه شامل مرور زمان نمی شود و در نهایت من امیدوارم همه کسانی که این جنایات را در سراسر جهان مرتکب می شوند مورد حسابرسی،‌در برابر دادگاه عدالت قرار گیرند.
  • وقتی در پاسخ به این سؤال که  این حسابرسی شامل اسد هم خواهد شد زید رعد حسین گفت بله و روشن است که آنچه اخیرا در سوریه رخ داده تنها به سوریه محدود نیست…
  • پائولو پینهیرو(Paulo Pinheiro) مدیر کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه سال گذشته گفت میزان مرگ زندانیان در سوریه نشان داده است که حکومت اسد مسئول قتل عام و نابودی بعنوان یک جنایت علیه بشریت می باشد. جنگ داخلی سوریه که در هفتمین سال خود است صدها هزار کشته و بزرگترین بحران پناهجویی را ایجاد کرده بطوری که بیش از 11میلیون نفر بی خانمان شده اند.
  • آنا برنابیک(Brnabic)   نخست وزیر صرب  نیز روز چهارشنبه اول آذر گفت محکومیت ژنرال سابق صرب بوسنی راتکو ملادیچ متهم به جنایات جنگی، غافلگیرانه نبود.   وی به خبرنگاران طی دیدار از اسلو گفت ما لازم است به آینده بنگریم که بالاخره کشوری باثبات داریم. وی گفت لازم است گذشته را پشت سر بگذاریم. یک محکمه سازمان ملل ملادیچ را به نسل کشی و جنایات علیه بشریت متهم کرد که قتل عامها و پاکسازی قومی را طی جنگ بوسنی هدایت کرده و او را به حبس ابد محکوم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر