۱۳۹۶ آذر ۲, پنجشنبه

اجلاس اتحادیه عرب در قاهره؛ تشدید محاصره رژیم

اجلاس اتحادیه عرب در قاهره؛ تشدید محاصره رژیم

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب

اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز یکشنبه (28آبان) به‌درخواست عربستان سعودی به‌طور اضطراری برای رسیدگی به دخالتها و قانون‌شکنی‌های رژیم در قاهره برگزار شد، موجب آشفتگی و هراس رژیم آخوندی شده است. این آشفتگی را از واکنشها و اخبار ضد و نقیضی که رسانه‌های حکومتی در مورد این اجلاس و تصمیمات آن می‌توان دریافت.

از یک سو بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه دولت روحانی بیانیه پایانی این اجلاس در محکومیت «مداخله‌های ایران» در منطقه را «بی ارزش» و «سراسر دروغ و تحریف» خواند و مدعی شد که این بیانیه «با اعمال فشار و جوسازیهای گسترده سیاسی و تبلیغاتی» عربستان سعودی صادر شده است». (تلویزیون رژیم ـ 28آبان)

تلویزیون رژیم (28آبان) نیز مدعی شد که «در این بیانیه هیچ نشانی از اقدام عملی علیه ایران دیده نمی‌شود».

با نگاهی به قطعنامه پایانی اجلاس می‌توان میزان اهمیت و این اجلاس و مؤثر بودن تصمیمات آن را دریافت. نخست این‌که اجلاس فوق‌العاده قاهره با درخواست عربستان برگزار شد و موضوع آن دخالتهای رژیم در منطقه و نقش حزب‌الله لبنان در این دخالتهاست. بنابراین صرف برگزاری این اجلاس و صدور بیانیه پایانی آن یک موفقیت و دیپلوماسی آن در راستای تقویت جبهه ضد رژیم محسوب می‌شود. در بیانیه پایانی که توسط احمد ابوالغیظ دبیرکل جامعه عرب قرائت شد، آمده است:
- ایران به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد برنامه موشکی‌اش ادامه می‌دهد.

- تهدیدات ایران کل منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

- تهدیدات ایران از حد گذشته و منطقه را در لبه پرتگاه قرار داده است.

- خط استراتژیکی رژیم ایران سیاست فرقه‌یی است که برای منطقه ما از توافق هسته‌یی قوی‌تر است

- ایران فکر می‌کند توافق اتمی این حق را به آن داده است که به تجاوزاتش ادامه دهد.

- مردم یمن بهای سیاستهای ایران را می‌پردازند.

- ایران به گسترش فرقه‌گرایی و فتنه در منطقه ادامه می‌دهد و امنیت عربی را بیشتر مورد تهدید قرار می‌دهد.

- حوادث تروریستی و تخریبی در کشورهای منطقه توسط رژیم ایران هدایت می‌شود

- رفتارهای خصمانه ایران در تعارض با قطعنامه‌های بین‌المللی است.

- ثبات دنیای عرب و امنیت کشورهای آن یک ساختار بهم پیوسته است.

بنابراین می‌بینم که اولاً این یک موضعگیری سیاسی شدیداللحن علیه رژیم است که آن طور که وزیر خارجه عربستان هم تصریح کرد: «ثبات دنیای عرب و امنیت کشورهای آن یک ساختار به‌هم پیوسته است ”و گامی است در جهت تبدیل رویارویی با رژیم به یک رویارویی جبهه‌یی.

هم‌چنین در این قطعنامه که در شورای وزیران اتحادیه عرب به تصویب نهایی رسیده رژیم و حزب‌الشیطان به... دخالت در امور منطقه کارهای تروریستی و هدایت شبکه‌های تروریستی.. متهم شدند؛ این موضع حلقه انزوای منطقه‌یی رژیم را تنگتر می‌کند و ضد و نقیض‌گوییهایی رسانه‌ها و کارگزارانش، بیانگر تهدیدی است که رژیم در همین اقدام احساس می‌کند.

به‌عنوان نمونه‌یی از این ضد و نقیض‌گوییها تلویزیون رژیم (28آبان) ادعا کرد در این اجلاس، وزیران خارجه عراق و الجزایر و... غایب بودند. و می‌خواست چنین القا کند که عراق اصلاً شرکت نکرده در حالی‌که بر اساس گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا (28آبان): «سخنگوی وزارت‌خارجه عراق ضمن تکذیب خبر مخالفت عراق با نشست وزرای خارجه عرب در قاهره گفت: عراق مشارکت فعالی در این نشست خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، احمد محجوب، سخنگوی وزارت‌خارجه عراق در گفتگو با روسیاالیوم گفت: عراق در نشست اتحادیه عرب که قرار است امروز (یکشنبه) در قاهره برگزار شود شرکت خواهد کرد و نماینده آن نزار الخیر، معاون وزیر خارجه عراق خواهد بود.»
روزنامه آرمان (29آبان) هم نوشت: «نشست قاهره و حضور عراق!... انتظار می‌رفت که نماینده عراق در این نشست یا شرکت نمی‌کرد و یا در صورت حضور باید نسبت به سیاستهای تخریب‌گرایانه عربستان در یمن و لبنان معترض می‌شد».

هم‌چنین برخی مهره‌ها و رسانه‌های‌ رژیم این اجلاس و قطعنامه آن را بی‌تاثیر خواندند اما معلوم نیست اگر واقعاً بی‌تاثیر است پس این همه آه و ناله و ضد و نقیض گویی برای چیست؟ این همه نگرانی برای چیست؟ ولی به‌رغم تبلیغات رژیم اجلاس قاهره، یک گام در راستای جبهه‌یی کردن مقابله با رژیم بود و حتی توانست در بخشهای وابسته به رژیم در عراق هم شکاف ایجاد کند. نکته بسیارمهم این است که این اجلاس می‌تواند گامی و مقدمه‌یی باشد برای گامها و اقدامات جدیتر بعدی؛ کمااین‌که ارجاع پرونده دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه به شورای امنیت ملل متحد؛ آن چنان که احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: «رژیم ایران تمامی فرصتها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر