۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

گزارش صد روزه ـ عبور «هنر» مندانه از تحولات

گزارش صد روزه ـ عبور «هنر» مندانه از تحولات

گزارش صد روزه آخوند روحانی ـ هفتم آذر 1396

گزارش صد روزه آخوند روحانی ـ هفتم آذر 1396

گزارش صد روزه آخوند روحانی ـ هفتم آذر 1396
آخوند روحانی هفتم آذر در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن تلاش برای کتمان بن‌بستهای سیاسی و اقتصادی و کمرنگ کردن بحرانهای عمیق اجتماعی و برای این‌که عجز و ناتوانی دولت و نظامش را بپوشاند با استفاده از عبارت «تحولات» به جای «بحران» گفت:
«ما باید هنرمندانه از این تحولات عبور کنیم»
وقتی می‌گوید «تحولات» شیادانه می‌خواهد پای عوامل بیرونی را وسط بکشد. مثلاً تحولات فکری یا فرهنگی یا تحولات سیاسی در منطقه و... باعث شد نتوانیم به وعده‌هایی که دادیم عمل کنیم.

عصیان و خیزش مردم در برابر غارتگران که روزانه ابعاد گسترده و جدی‌تری می‌یابد یکی از همین تحولات است. همدلی و اتحاد مردم در کمک به زلزله‌زدگان و مقابله با بی‌عملی نظام در جریان زلزله هم یکی از همین تحولات است. تحولی که نشان از خشم و نفرت عمومی نسبت به تمامیت نظام آخوندی داشت و نشان داد تا کجا مردم به شیخ بی‌اعتماد و از شحنه و پاسدار بیزارند.

یکی دیگر از تحولات، بحران تحریم و انزوا و شکستن ستون فقرات ولایت یعنی لیست‌گذاری سپاه پاسداران است. تحول دیگر اجماع جهانی و منطقه‌یی در مقابله با تروریسم و خلع ید رژیم در سوریه و سایر کشورهای عربی. این همان تحولی‌ است که موجب تعمیق سایر بحرانها اجتماعی می‌شود. شراره‌ها و شعله‌های خطرناکی که ممکن است در یک چشم به هم زدن تبدیل به آتشفشان شود.

جمعه سوم آذر آخوند محمود مشایخ در نمایش جمعه نوشهر گفت:
«چقدر خون دل خوردیم تا به بعضی‌ها بفهمانیم اگر در سوریه و عراق نجنگیم مجبوریم در داخل ایران بجنگیم...»
گزارش صد روزه ـ آخوند محمود مشایخ در نمایش جمعه نوشهر

منظور از جنگ در داخل، جنگ با همین غارت‌شدگان و فرهنگیان و مصیبت‌دیدگان و زلزله‌زدگان است. جنگ با معلمان و دانش‌آموزان و خانواده‌های زندانیان و شهیدان است.

به همین علت خامنه‌ای گفت منطقه و موشکی و حقوق‌بشر مرز سرخ ما است و نمی‌توانیم از آن کوتاه بیاییم و سرکرده پاسدارانش جعفری هم در پاسخ فرانسه که صحبت از مذاکرات موشکی کرده بود به صراحت گفت:
«مطرح شدن بحث مذاکرات موشکی از سوی مقامهای فرانسوی را به پای جوانی رئیس‌جمهور فرانسه می‌گذاریم و این به‌خاطر ناپختگی آنها است... توان موشکی ما قابل مذاکره نیست.» (1)
گزارش صد روزه ـ پاسدار جعفری سرکرده سپاه پاسداران
وی هم‌چنین خلع‌سلاح حزب‌الله را رد کرد و گفت هویت حزب‌الله به سلاح و تجهیزاتش است... در مورد سوریه هم ضمن تأکید بر ادامه حضور فعال در سوریه گفت: «سپاه و مردم ایران، آمادگی کامل برای بازسازی سوریه دارند و بر اساس جلساتی که در دولت تشکیل شد، قرار شد که این کار با توجه به شرایط امنیتی سوریه به سپاه واگذار شود.»

و حالا شیخ شیاد که بدون اجازه ولایتش آب نمی‌خورد در همین مصاحبه تلویزیونی ـ ۷آذرـ صحبت از عبور «هنر» مندانه از تحولات کرد و گفت:
«اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره حل کنیم نه رویارویی.»

یعنی نباید عصبانی شویم. وقتی می‌گویند منطقه را ترک کنید و دست بردارید، برویم پی کارمان و...

مدعی کرنش «هنر» مندانه که آموزش نرمش قهرمانانه در برابر غرب را پیش‌تر از ولایتش گرفته بود. این بار هم در هماهنگی با خامنه‌ای گفت:
سیاست اصلی در دولت دوازدهم نیز تعامل عزت‌مندانه و سازنده با جهان است.

در حال حاضر با اتحادیه اروپا روابط خوبی را شروع کردیم و روابط سیاسی، تجاری و بین‌المللی ما با اتحادیه اروپا نسبت به گذشته افزایش چشم گیری یافته و با اغلب کشورهای اروپایی روابط بهتری داریم.

ما باید هنرمندانه از این تحولات عبور کنیم.
شاید برای حل مشکلات و مسائل داخلی دیگر کشورها کاری از دست ما ساخته نباشد اما مسائل خودمان دست خودمان است و باید برای حل این مسائل تلاش کنیم.

نباید در برابر برخی مواضع، زود عصبانی شویم و بگوییم در شرایط بحران قرار داریم بلکه باید حواسمان را جمع کنیم و سیاستمان را منطقی دنبال کنیم.

از لحاظ اخلاقی ما پیروز شدیم...
پاسدار حسین راغفر که عنوان کارشناس اقتصادی رژیم را یدک می‌کشد، با عصبانیت در پاسخ به روحانی گفت:
گزارش صد روزه ـ پاسدار حسین راغفر کارشناس اقتصادی رژیم

«شیوه بیان روحانی و گزارش او به مردم حکایت از این دارد که هر روز با واقعیت‌های زندگی مردم فاصله می‌گیرد. این فاصله، فاصله زیادی شده است. مثلاً آقای روحانی در بخشی از گزارش خود از خصوصی‌سازی حرف زد و گفت صندوق‌های بازنشستگی باید خصوصی شوند... سوالی که باید از آقای روحانی پرسید این است که پس با کدام بخش خصوصی می‌خواهید خصوصی‌سازی کنید؟ آقای روحانی می‌گوید اقتصاد را باید به دست مردم سپرد. اما کدام مردم؟. روحانی می‌گویند ما فولاد را به اروپا صادر می‌کنیم. اگر ایشان نمی‌دانند که چه فاجعه‌ای بر فولاد کشور رفته، تأسف بسیار بزرگی است. یک سال و اندی است که فولاد ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.» (2)

این هم یکی دیگر از همان «تحولات» است که آخوند روحانی «هنر» مندانه از آن عبور می‌کند. پاسدار شریعتمداری دو روز بعد در کیهانش نوشت:
«در داخل کشور یک جریان واداده و آلوده، این گزاره را تقویت می‌کرد که اگر به خواسته آمریکا در مذاکرات هسته‌یی تن ندهیم، باید در انتظار جنگ باشیم! و امروزه نیز همان ترفند را درباره توان موشکی کشورمان به‌کار گرفته‌اند...

شناخت این جریان دشوار نیست، این جریان در مقایسه مواضع آن با خط اصلی انقلاب و نقشه راه نظام به آسانی قابل شناسایی است. این جریان آمریکا را بزک می‌کند، سازش را به جای مقاومت تبلیغ می‌کند، تسلیم در مقابل خواسته‌های دشمن را تنش‌زدایی و تعامل می‌نامد، از صلح سخن می‌گوید و آدرس تسلیم می‌دهد...» (3)
گزارش صد روزه ـ پاسدار حسین شریعتمداری
با این همه روحانی بعد از دود و دم پاسدار شریعتمداری گفت: «اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره حل کنیم نه رویارویی.»

اما دلیل این «حواس جمعی» و پرهیز از عصبانیت و بیرون آمدن از خانه همسایه و خلاصه انتخاب راه مذاکره و عبور «هنر» مندانه از تحولات چیست؟

گذشته از مجموع تحولات و موضع‌گیریها و عواملی که ممکن است این عقب‌نشینی ذلت‌بار و «هنر» مندانه را به ولایت و دولت «تدبیر» تحمیل کرده باشد، با نگاهی به قسمتی از مصاحبه وزیر خارجه‌ آمریکا که در همان روز ـ سه‌شنبه هفتم آذرـ انجام شد در می‌یابیم که منظور از ضرورت! عبور «هنر» مندانه از بحرانها چیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رکس تیلرسون» روز سه‌شنبه در اندیشکده ویلسون سنتر درباره سیاستهای دولت متبوعش نسبت به اروپا گفت:
گزارش صد روزه ـ رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا (هفتم آذر)

«آنچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در مسأله ایران، متحد می‌کند، بیش از چیزی است که از هم جدا کند. برجام دیگر تنها مسأله سیاست آمریکا در قبال ایران نیست. ایالات متحده متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدات ایران است.
وی افزود: از شرکای اروپایی خود می‌خواهیم که در مقابله با مجموعه رفتارهای ایران به ایالات متحده بپیوندند.
رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا به ترکیه دیگر همسایه ایران و عضو ناتو هم اشاره کرد و گفت: از ترکیه می‌خواهیم ناتو را به ایران ترجیح دهد، چرا که ایران و روسیه نمی‌توانند منافعی‌ را که جامعه ملل غربی به مردم ترکیه ارائه می‌کند، فراهم کنند.
تیلرسون تأکید کرد: با ایران برای رسیدن به هژمونی، کنار نمی‌آییم... با تلاش‌های ایران برای رسیدن به هژمونی در خاورمیانه از طریق حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه و توسعه برنامه فعالیت موشکهای بالستیک آن، کنار نمی‌آییم.» (4)

نتیجه این‌که بر اثر زخمهای ناشی از زهرهای پی‌درپی سیاسی و اتمی و منطقه‌یی هیچ راهی جز عقب‌نشینی‌های پی‌درپی و تنزل بی‌پایان نیست. این همان عبور «هنر» مندانه از تحولات است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-خبرگزاری حکومتی تسنیم ـ‌ دوم آذر 96
2-کیهان خامنه‌ای ـ راز عصبانیت یک اقتصاددان از گزارش روحانی ـ نهم آذر 96

3-کیهان خامنه‌ای ـ نهم آذر 96
4-خبرگزاری رسمی رژیم آخوندی ـ ایرنا ـ هفتم آذر 1396.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر