۱۳۹۶ آذر ۲, پنجشنبه

نقش رژیم در گسترش تروریسم در بیانیه پایانی کنفرانس ریاض

نقش رژیم در گسترش تروریسم در بیانیه پایانی کنفرانس ریاض

بیانیه پایانی کنفرانس ریاض

بیانیه پایانی کنفرانس ریاض

اپوزیسیون سوریه روز پنجشنبه دوم آذر طی بیانیه‌یی در پایان اجلاس خود در ریاض تأکید کردند: ما نقش رژیم ایران در گسترش تروریسم دولتی و شبه‌نظامیان خارجی و فرقه‌یی آن را محکوم می‌کنیم. ما نقش رژیم ایران در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و انجام تغییرات بافت جمعیتی در منطقه را محکوم می‌کنیم. -ما دخالتهای منطقه‌یی و بین‌المللی و به‌خصوص نقش رژیم ایران در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را محکوم می‌کنیم.

شرکت کنندگان در این کنفرانس اقدام به تعیین نمایندگان خود در دوره فعلی برای تعیین هیأت مذاکره‌کننده نمودند. شرکت کنندگان در جلسه پایانی ساختار تشکیلاتی و آئین نامه داخلی هیأت عالی را تصویب کردند.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است:
ما حمایت و نقش سازمان ملل و جامعه جهانی در نظارت بر آتش‌بس و حفظ صلح و کنترل روند سیاسی را می‌پذیریم.

ما از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم توافقات کاهش خصومت را عملاً و قاطعانه به اجرا در آورده و نقض‌هایی که توسط رژیم اسد و متحدان آن انجام می‌شود را متوقف سازند.

ما از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم تا به پناهندگان و آوارگان امکان بازگشت به منازل و خاک خود که از آن مهاجرت نموده‌اند بدهند.

ما از سازمان ملل و جامعه جهانی درخواست می‌کنیم تا اجازه رسیدن کمکهای انسانی به نیازمندان را بدهند.

از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم تا محاصره مناطق تحت محاصره را رفع نمایند.

از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم تا اقدام جدی و فوری برای به اجرا در آمدن قطعنامه‌های مربوط به آزادی اسرا و بازداشتیها به‌عمل آورند.

از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهیم تا بندهای قطعنامه‌های شورای امنیت را به اجرا بگذارند. قطعنامه‌های 2118 و 2254 و 262/67 که به‌مثابه تنها مرجع برای مذاکرات تحت نظارت و ضمانت ملل‌متحد می‌باشد.

ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا از طریق نمایندگان خود اقدامات فوری لازم را برای فعال نمودن روند سیاسی و اصلاح روند مذاکرات ژنو انجام دهد.

هیأت حاکمیت انتقالی بدون اخراج بشار اسد از قدرت. و باند وی و دستگاه سرکوب و استبداد وارد بحث و گفتگو نخواهد شد.

ما بر سقف مواضع نیروهای انقلاب و اپوزیسیون مذاکره‌کننده را که نمی‌توان از آن کوتاه آمد تأکید می‌کنیم.

پیش‌شرطی برای درخواست اجرای آنچه در قطعنامه‌های بین‌المللی آمده است به‌رسمیت نمی‌شناسد.

هر کسی که شرکتش در جنایت علیه سوریها به اثبات رسیده حق شرکت در هیچ سازمانکار سیاسی آینده ندارد.

ما روی هدف راه‌حل سیاسی که همانا تأسیس کشوری دموکراتیک بر اساس اصول شهروندی توافق کردیم.

تأسیس کشوری دموکراتیک که سوریها در آن امکان تدوین قانون اساسی را بدون دخالت و از طریق انتخاب رهبران خود با انتخاباتی آزاد و شفاف و سالم خواهند یافت.

ما بر اصل حسابرسی و مجازات کسانی که جنایت جنگی و ضدانسانی علیه سوریها انجام داده و می‌دهند بر اساس اصول عدالت انتقالی تأکید کردیم.

ما مجدداً رد حضور تمامی شبه‌نظامیان خارجی در خاک سوریه تکرار می‌کنیم.

ما بنیادگرایی و تروریسم را رد کرده و با آنها در تمامی اشکال و منابع آن می‌جنگیم.

نهادهای کشور سوریه قانونی هستند و مردم سوریه آنها را انتخاب می‌کنند و منحصراً آنها هستند که حق داشتن سلاح دارند.

ما ملتزم به این هستیم که سوریه بر اساس شهروندی و متساوی که رژیم حاکم بر آن تمامی مردم سوریه بدون تبعیض را نمایندگی کند، برپا شود.

ما پایبند به تمامیت ارضی سوریه و سلامت آن و استقلال کشور می‌باشیم.

کنفرانس دوم ریاض و بیانیه پایانی آن تنها مرجع هیأت عالی مذاکرات می‌باشد.

خبرگزاری رویتر روز پنجشنبه نیز با عنوان نشست اپوزیسیون سوریه در ریاض هیچ نقشی برای اسد در دوران انتقال سیاسی نمی‌بیند نوشت:‌ اپوزیسیون اصلی سوریه با درخواست خود در روز پنجشنبه همه را غافلگیر کرد که بشار اسد در دوره گذار معاهده صلح تحت نظارت سازمان ملل‌متحد نقشی نخواهد داشت، به‌رغم گمانه زنی‌هایی که نشان می‌داد ممکن است مواضع خود را پس از کسب موفقیتهای جنگی اسد نرم‌تر کنند. گروه‌های اپوزیسیون سوریه در بیانیه‌یی در پایان نشستی در عربستان گفتند:' شرکت کنندگان تأکید دارند که این انتقال بدون بیرون رفتن بشار اسد و دار و دسته او در آغاز دوره گذار نمی‌تواند اتفاق بیفتد.'.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر