۱۴۰۳ مهر ۱۶, دوشنبه

جزئیاتی از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ "۹ سال برنامه‌ریزی شد"

 جزئیاتی از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ "۹ سال برنامه‌ریزی شد"


تعدادی از دستگاه های ارتباطی منفجر شده از جمله واکی تاکی و پیجر در لبنان

۱۴۰۳ مهر ۱۵, یکشنبه

روزنامه واشنگتن‌پست جزئیات جدیدی از برنامه‌ریزی طولانی‌مدت اسرائیل برای انفجار پیجرهای نیروهای حزب‌الله منتشر کرد. طبق این گزارش، اسرائیل از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز شنبه ۵ اکتبر (۱۴ مهرماه) با انتشار گزارشی، جزئیات جدیدی درباره انفجار پیجرهای نیروهای حزب‌الله ارائه کرد.

تیم تحقیقاتی این روزنامه موفق شد با شماری از سیاستمداران و دیپلمات‌های اسرائیلی، عرب‌زبان، لبنانی، آمریکایی و همچنین برخی از مقامات امنیتی و نیروهای حزب‌الله که با این موضوع آشنا هستند، مصاحبه کند؛ مصاحبه‌شوندگان به شرط مخفی‌ماندن نامشان تن به این مصاحبه دادند.

نتایج تحقیق این گروه به طور خلاصه حاکی از آن است که "مقدمات این اقدام بسیار زودتر از آنچه پیشتر تصور می‌شد، آغاز شده بود."

بیشتر بخوانید: رویترز: اسرائیل در پیجرهای حزب‌الله مواد منفجره گذاشته بود

روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر انفجار تقریبا همزمان پیجرهای هزاران نیرو و عضو حزب‌الله لبنان ضربه سنگینی به این گروه وارد کرد که در پی آن ۳۷ نفر کشته و بیش از ۳۰۰۰ نفر زخمی شدند. برخی از کارشناسان از این اقدام، به عنوان موفق‌ترین عملیات سرویس مخفی اسرائیل علیه شبه‌نظامیان ستیزه‌جو نام برده‌اند.

حدود ۹ سال زمان برای آماده‌سازی

به گزارش واشنگتن‌پست ایده استفاده از "اسب‌های تروا" به صورت انفجار در قالب تجهیزات فنی نیروهای حزب‌الله نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ مطرح شد. موساد مشاهده کرده بود که نیروهای حزب‌الله به طور فزاینده‌ای ارتباطات خود را از تلفن‌های همراه که به راحتی رهگیری می‌شدند، به دستگاه‌های واکی‌تاکی (بی‌سیم) که فقط در فواصل کوتاه قابل رهگیری بودند، تغییر داده است.


بدین ترتیب، تقریبا یک دهه پیش (در سال ۲۰۱۵) رادیوهای دستی و سیار توسط موساد وارد لبنان شد؛ دستگاه‌هایی مجهز به یک ماده منفجره مخفی و البته سیستمی که به اسرائیل امکان دسترسی کامل به ارتباطات حزب‌الله را می‌داد.

از این‌رو، اسرائیلی‌ها به مدت ۹ سال به شنود حزب‌الله راضی بودند، در حالی که این گزینه را محفوظ می‌دانستند که در یک بحران احتمالی در آینده تجهیزات واکی‌تاکی (بی‌سیم) را به بمب تبدیل کنند؛ اما پس از آن یک فرصت و محصول جدید پر زرق و برق پیش آمد: "یک پیجر کوچک مجهز به یک ماده منفجره قوی."

بیشتر بخوانید: تایوان و بلغارستان؛ تکذیب ارتباط با پیجرهای انفجاری لبنان

بر اساس اطلاعاتی که به دست واشنگتن‌پست رسیده، ایده اصلی این اقدام عمدتا از سال ۲۰۲۲ توسعه یافت که حزب‌الله به سمت استفاده از یک وسیله ارتباطی دیجیتالی سوق داده شود که قابل رهگیری نباشد و همچنین ارتباطات رمزگذاری‌شده را فعال کند؛ یعنی پیجرهای کوچک و بسیار سبکی که همیشه می‌توان آنها را با خود حمل کرد.

به این ترتیب، بیش از یک سال قبل از حمله تروریستی گروه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳، موساد برای انجام این اقدام آماده بود و تولید پیجرها در اسرائیل آغاز شد.

خود حزب‌الله هزینه پیجرها را پرداخت کرد

از آنجایی که رهبران حزب‌الله نسبت به خرابکاری‌های احتمالی هوشیار بودند، پیجرها نمی‌توانستند در اسرائیل، ایالات متحده یا هر متحد دیگر اسرائیل تولید و توزیع شوند. بنابراین، حزب‌الله در سال ۲۰۲۳ شروع به دریافت پیشنهادهایی برای خرید عمده پیجرها از شرکت تایوانی آپولو کرد؛ شرکتی که هیچ پیوند قابل تشخیصی با منافع اسرائیل یا یهودیان نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر