۱۴۰۳ مهر ۲۰, جمعه

گروگان‌های حماس؛ داستان‌ کسانی که از اسرائیل ربوده شده‌اند

 گروگان‌های حماس؛ داستان‌ کسانی که از اسرائیل ربوده شده‌اند

از چپ به راست: دانیلا گیلبوا، الکانا بوهبوت و نعما لوی از جمله گروگان‌هایی هستند که گفته می‌شود همچنان در غزه هستند
توضیح تصویر،
از چپ به راست: دانیلا گیلبوا، الکانا بوهبوت و نعما لوی از

 جمله گروگان‌هایی هستند که گفته می‌شود همچنان در غزه

 هستند

یک سال پس از حملات حماس به اسرائیل، همچنان از وضعیت ۹۷ گروگان خبری در دست نیست.

به گفته اسرائیل، در حملات روز ۷ اکتبر سال گذشته، ۲۵۱ اسرائیلی و خارجی به گروگان گرفته شدند.

آمار رسمی اسرائیل از افرادی که همچنان در غزه گروگان هستند، ۱۰۱ نفر است، که شامل چهار نفر دیگر هم می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ گروگان گرفته شدند. گفته می‌شود که دو نفر از این افراد جانشان را از دست داده‌اند.

این مقاله شرح حال گروگان‌هایی است که همچنان در غزه هستند و گروگان بودن آنها یا توسط بی‌بی‌سی تایید شده، یا این که در گزارش‌های معتبر منعکس شده است.

این فهرست به‌روز شده و ممکن است نام‌ها تغییر کنند، چرا که برخی از افرادی که گمان می‌رفت ربوده شده‌اند، بعدا تایید شد که کشته یا آزاد شده‌اند.

امیلی داماری (۲۸ ساله) که تابعیت دوگانه بریتانیایی-اسرائیلی دارد، از کیبوتص کفارعزه گروگان گرفته شد. مادرش، مندی، در ۶ اکتبر ۲۰۲۴ در مراسم یادبودی در لندن گفت گروگان‌هایی که در ماه نوامبر گذشته آزاد شده بودند به او گفته‌اند که در آنجا امیلی را دیده‌اند.

الکساندر (ساشا) تروفانوف (۲۸ ساله) همراه با مادرش لنا، شریک زندگی‌اش ساپیر کوهن و مادربزرگش ایرینا تاتی، گروگان گرفته شدند. همه آنها از کیبوتص نیر اوز ، در حالی که روز سبت را کنار هم سپری می‌کردند، ربوده شدند. ایرینا، ساپیر و لنا در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند.

آریل کانیو (۲۷ ساله) و شریک زندگی‌اش آربل یهود (۲۹ ساله) در همان حمله به نیر اوز ربوده شدند. ایتان کانیو، برادر آریل که از حمله حماس فرار کرده بود، به نشریه جوئیش کرونیکل گفت که آخرین پیام آریل به او این بوده: «ما در یک فیلم ترسناک هستیم.»

دیوید کانیو (۳۴ ساله)، یکی دیگر از برادران آریل نیز از کیبوتص نیر اوز ربوده شد. شارون آلونی کانیو، همسر دیوید، و دختران دوقلوی سه ساله‌شان، اما و یولی، در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند. خواهر شارون، دانیله آلونی و دختر شش ساله‌اش امیلیا نیز در همان ماه آزاد شدند.

دورون اشتاینبرچر در جریان حمله حماس یک پیام صوتی برای دوستانش فرستاد

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
دورون اشتاینبرچر در جریان حمله حماس یک پیام صوتی برای

 دوستانش فرستاد
از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
اسطوره تختی
اسطوره تختی

در مجموعه چهار قسمتی «اسطوره تختی» از زندگی شخصی، ورزشی و اجتماعی غلامرضا تختی می‌شنویم.

پادکست

پایان پادکست

دورون اشتاینبرچر (۳۱ ساله)، یک پرستار دام‌پزشکی، هنگام حمله حماس، در آپارتمان خود در کیبوتص کفار عزه بود. او ساعت ده و نیم صبح ۷ اکتبر، یک پیام صوتی برای دوستانش فرستاد و گفت: «آنها آمده‌اند، مرا گرفته‌اند.»

نعما لوی (۲۰ ساله) در حالی که دستانش از پشت بسته شده بود، جلو دوربین فیلمبرداری اعضای حماس بود که او را به زور داخل یک خودرو جیپ می‌انداختند. حماس این فیلم منتشر کرد که به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. به گفته مادر نعما، این دختر جوان به تازگی خدمت سربازی خود را آغاز کرده بود.

یوسف زیادنه، یک کشاورز و دامدار ۵۳ ساله بادیه‌نشین بود که به همراه پسرانش حمزه (۲۳ ساله)، بلال (۱۹ ساله) و دخترش عایشه (۱۷ ساله) ربوده شد و به غزه منتقل شد. عایشه و بلال در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند.

اوهاد بن‌ عامی (۵۵ ساله) اهل بئری به همراه همسرش، راز، گروگان گرفته شد. راز مدتی بعد آزاد شد.

گالی و زیو برمن، برادران دوقلوی ۲۷ ساله، از کفار عزه ربوده شدند. زیو هنگام وقوع حمله در حال ارسال پیام به یکی از دوستانش بود. خانواده‌ آنها می‌گویند که ارتش اسرائیل به گفته است که این دو برادر در غزه نگهداری می‌شوند.

شلومو منصور (۸۶ ساله) و متولد عراق، از کیبوتص کیسوفیم، که در آن زندگی و کار می‌کرد، ربوده شد. همسرش مازال موفق شد فرار کند.

دانیلا گیلبوا (۲۰ ساله) سربازی بود که در کیبوتص ناحل اوز مستقر بود. در ژوئیه ۲۰۲۴ ویدیویی از گروگان‌های حماس منتشر شد که در آن دانیلا از دولت اسرائیل درخواست می‌کرد که او و گروگان‌های دیگر را به خانه بازگرداند.

ماتان انگرست (۲۱ ساله)، سرباز ارتش اسرائیل، در روز ۷ اکتبر در حال انجام وظیفه بود و احتمالا در غزه است.

الی شرابی (۵۲ ساله) همراه با برادرش یوسی، که اکنون مرگش تایید شده، از منطقه بئری ربوده شد. همسر الی و دو دخترش در این حمله به قتل رسیدند. اوفیر انجل، دوست پسر یووال، دختر یوسی هم گروگان گرفته شد، اما در ۲۹ نوامبر آزاد شد.

آگام برگر (۲۰ ساله) از ناحل اوز ربوده شد. او در ویدیوهایی که حماس منتشر کرده بود، در حالی دیده شد که نیروهای حمسا او را با خود می‌بردند.

ایدن الکساندر (۲۰ ساله)، شهروند اسرائیلی-آمریکایی است که داوطلبانه به ارتش اسرائیل پیوسته بود. او در زمان حمله حماس در نزدیکی مرز غزه خدمت می‌کرد. خانواده ایدن گفتند که مقامات اسرائیلی به آنها اطلاع داده‌اند که او را به عنوان گروگان به غزه برده‌اند.

ماتان زانگواکر (۲۴ ساله) به همراه شریک زندگی‌اش ایلانا گریتزفسکی (۳۱ ساله) از نیر اوز ربوده شد. ایلانا، که تابعیت مکزیکی دارد، روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شد.

خانواده ایتان و یائیر هورن می‌گویند آنها از کیبوتص نیر اوز ربوده شده‌اند

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
خانواده ایتان و یائیر هورن می‌گویند آنها از کیبوتص نیر اوز ربوده شده‌اند

ایتان هورن (۳۸ ساله) و برادرش یائیر (۴۶ ساله)، هر دو شهروند آرژانتین هستند و در زمان حمله در نیر اوز بودند. یائیر کارگر ساختمانی است و ایتان در حوزه آموزش فعالیت می‌کند.

کیت سیگل (۶۵ ساله) و همسرش آدرین - که اغلب با نام آویوا شناخته می‌شود - از خانه‌شان در کفار عزه ربوده شدند. آدرین در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شد.

بیپین جوشی در حال تحصیل در رشته کشاورزی در اسرائیل بود

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
بیپین جوشی در حال تحصیل در رشته کشاورزی در اسرائیل بود

بیپین جوشی (۲۳ ساله)، دانشجوی کشاورزی نپالی است که گفته می‌شود از کیبوتص آلومیم ربوده شده است. خانواده جوشی می‌گویند که اطلاعات اسرائیل تایید کرده که تلفن او را ردیابی کرده‌اند.

اودد لیفشیتز (۸۴ ساله)، روزنامه‌نگار بازنشسته، از کیبوتص نیر اوز به گروگان گرفته شد. همسرش یوخیوید نیز ربوده شد، اما او در اکتبر ۲۰۲۳ آزاد شد.

عمر نیوترا، شهروند ۲۲ ساله اسرائیلی-آمریکایی و نوه بازماندگان هولوکاست، در زمان حمله حماس به عنوان مسئول تانک در نزدیکی غزه خدمت می‌کرد. والدین عمر می‌گویند که سفارت اسرائیل به آنها گفته که او ربوده شده است.

ایتزیک الگارت (۶۹ ساله) از نیر اوز ربوده شد و گفته می‌شود که در جریان حمله، به دستش شلیک شده است. تلفن او پس از حمله در غزه ردیابی شد.

گادی موزز (۸۰ ساله) نیز از کیبوتص نیر اوز ربوده شد، جایی که در آن به عنوان کارشناس کشاورزی فعالیت می‌کرد. افرات کاتز، شریک زندگی او، در حمله حماس کشته شد. در ماه سپتامبر خانواده او به تایمز اسرائیل گفتند که از زمان ظاهر شدن او در یک ویدیوی تبلیغاتی حماس در دسامبر ۲۰۲۳، هیچ اطلاعاتی درباره او دریافت نکرده‌اند.

نمرود کوهن (۲۰ ساله) از ناحل اوز ربوده شد. پس از گروگان‌گیری او، پدرش برای ملاقات با پاپ فرانسیس به همراه خانواده‌های دیگر گروگان‌ها به رم دعوت شد.

صاحی ایدان همراه با همسر و فرزندانش مورد کمین قرار گرفت و سپس توسط حماس ربوده شد

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
صاحی ایدان همراه با همسر و فرزندانش مورد کمین قرار گرفت و سپس توسط حماس ربوده شد

صاحی ایدان (۵۰ ساله) را افراد مسلح حماس از خانه‌اش در ناحل اوز ربودند. فرزند بزرگ او، معیان - که تازه ۱۸ ساله شده بود - در حمله کشته شد. در ماه اوت، گالی، همسر صاحی، به تلویزیون آمریکا گفت که آخرین چیزی که در مورد همسرش شنیده، گزارشی از گفته‌های گروگان‌های آزاد شده در نوامبر ۲۰۲۳ بوده است.

یاردن بیباس (۳۴ ساله) همراه با همسرش شیری و دو فرزند خردسالشان، آریل و کفیر، از نیر اوز ربوده شدند. در مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه ژوئن، بنی گانتس، مقام اسرائیلی، اشاره کرد که دولت از سرنوشت خانواده بیباس مطلع است، اما گفت که نمی‌تواند جزئیات بیشتری ارائه کند.

کارینا آریف در پایگاه نظامی ناحل اوز خدمت می‌کرد که از اولین نقاط حمله بود

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
کارینا آریف در پایگاه نظامی ناحل اوز خدمت می‌کرد که از اولین نقاط حمله بود

کارینا آریف، سرباز ۲۰ ساله، در زمان ربوده شدن در پایگاه نظامی ناحل اوز خدمت می‌کرد. خواهرش، الکساندرا، به بی‌بی‌سی گفت که هنگام حمله در حالی که با کارینا تلفنی صحبت می‌کرد، صدای تیراندازی را می‌شنید. او بعدا ویدیویی دید که کارینا را در حال ربوده شدن در یک خودرو نشان می‌داد.

اوفر کالدرون (۵۳ ساله) همراه با دو فرزندش، اِرز و سحر، در نیر اوز گروگان گرفته شدند. دو عضو دیگر خانواده - کارملا دان (۸۰ ساله) و نوه‌اش نویا (۱۲ ساله) - در حمله کشته شدند. ارز و سحر در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند.

عمری میران (۴۷ ساله) از ناحل اوز ربوده شد. همسرش، لی‌شای، گفت که آخرین بار او را در حال رانده شدن در خودروی شخصی‌اش دیده است. او و دو دختر کوچک‌شان را با او نبردند.

لیری آلباگ (۱۹ ساله) تازه آموزش‌ نظامی خود را به عنوان دیدبان ارتش در پایگاه ناحل اوز آغاز کرده بود که حماس حمله کرد. خانواده‌اش می‌گویند که او توانسته از طریق گروگان‌های آزاد شده پیغام‌هایی برای آنها بفرستد.

اوهاد یاهالومی (۵۰ ساله) از نیر اوز ربوده شد، همراه با پسر ۱۲ ساله‌اش، ایتان، که در جریان آتش‌بس ماه نوامبر گذشته آزاد شد.

تال شوهام (۳۹ ساله) از کیبوتص بئری ربوده شد. همسرش، عدی، دو فرزند کوچکشان و دکتر شوشام هاران، مادر همسرش نیز گروگان گرفته شدند اما در نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند. آوشالوم، همسر دکتر هاران، در جریان حمله کشته شد.

پدر ساگوی دِکل-چن از زمان حمله حماس به کیبوتصی که در آن زندگی می‌کرد، خبری از او ندارد

منبع تصویر،Jonathan Dekel-Chen

توضیح تصویر،
پدر ساگوی دِکل-چن از زمان حمله حماس به کیبوتصی که در آن زندگی می‌کرد، خبری از او ندارد

ساگوی دِکل-چن (۳۶ ساله)، شهروند آمریکایی-اسرائیلی، از زمان حمله حماس به نیر اوز ناپدید شده است. از زمان ربوده شدن او، همسرش آویتال، فرزند سوم آنها را به دنیا آورده است، دختری به نام شاهار.

تعدادی از گروگان‌ها از جشنواره موسیقی سوپرنوا در جنوب اسرائیل ربوده شدند. از جمله:

عمر شم‌ توف (۲۱ ساله) ابتدا با ماشین فرار کرد، اما هنگامی که سعی کرد دوستانش، مایا و ایتای رگو را نجات دهد، اسیر شد. هر سه نفر گروگان گرفته شدند. خواهر و برادر رگو در ماه نوامبر ۲۰۲۳ آزاد شدند. آنها می‌گویند در محل نگهداری گروگان‌ها با عمر در یک جا بوده‌اند.

یوسف اوهانا (۲۴ ساله) در جشنواره همراه با دوستی بود که به مادرش گفته بود او و یوسف قبل از آن که فرار کنند،‌ برای کمک به فرار مردم از تیراندازی آنجا مانده‌ بودند. چند هفته پس از حمله، ارتش اسرائیل به مادر یوسف اطلاع داد که او گروگان گرفته شده و در غزه است.

آویناتان اور (۳۱ ساله) همراه با دوست‌دخترش، نوآ آرگامانی، ربوده شد. نوآ در ماه ژوئن از مرکز غزه نجات یافت و گفت که آنها بعد از ربوده شدن از هم جدا شده بودند.

خانواده گای گیلبوا-دالال می‌گویند که فیلمی از او در غزه وجود دارد

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
خانواده گای گیلبوا-دالال می‌گویند که فیلمی از او در غزه وجود دارد

گای گیلبوا-دالال (۲۳ ساله) به همراه برادرش در جشنواره شرکت کرده بود. در ماه ژوئن گزارش شد که یک گروگان آزادشده،‌ که نامش برده نشده بود، گفته است که در دوره اسارت با گای در یک اتاق بوده است.

ایتان مور (۲۴ ساله) به عنوان نگهبان امنیتی در جشنواره کار می‌کرد. پدرش در ماه ژوئن به رادیو اسرائیل گفت که «آخرین نشانه از حیات» او مربوط به چهار ماه پیش است، اما اطلاعات بیشتری نداد.

آلون اوهل (۲۳ ساله) شهروند صربستان بود که در جشنواره موسیقی شرکت کرده بود. فیلم‌های حماس نشان می‌دهد که او به عنوان گروگان برده شده است. مادرش در ماه اوت گفت که از آن زمان هیچ خبری از او نداشته است.

ماکسیم خارکین (۳۶ ساله) در آخرین لحظه به جشنواره دعوت شد. او پس از آغاز حمله دو پیام کوتاه برای مادرش فرستاد، اما از آن زمان دیگر دیده نشد و خبری از او نیامد.

ساگوئی کالفون (۲۶ ساله) هنگام فرار از محل جشنواره و در حال عبور از بزرگراه به دست نیروهای حماس ربوده شد.

رومی گونن (۲۴ ساله) هنگام تلاش برای فرار از جشنواره سوپرنوا گروگان گرفته شد. مادرش، مراو لشم گونن، در ماه ژوئن در سخنانی خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرد تا به آزاد کردن گروگان‌ها کمک کنند.

بار کوپرستین (۲۳ ساله) در زمان حمله در جشنواره کار می‌کرد. خانواده‌اش می‌گویند که او را در ویدیویی از گروگان‌‌های اسرائیلی که حماس منتشر کرده، شناسایی کرده‌اند. از آن زمان، آنها هیچ اطلاعات دیگری دریافت نکرده‌اند.

الیا کوهن (۲۷ ساله) و دوست دخترش ابتدا در جایی از دید مهاجمان پنهان شدند، اما در نهایت آنها را پیدا کردند و بردند. در ماه ژوئن فیلم‌هایی از حماس منتشر شد که لحظه‌ای را نشان می‌داد که کوهن و دیگران به اسارت گرفته شده‌اند.

الکانا بوهبوت (۳۵ ساله) به همراه دوستانش به جشنواره رفته بود و قبل از قطع ارتباط، با همسر و مادرش صحبت کرد و به آنها گفت که در حال کمک به تخلیه مجروحان است. تایمز اسرائیل گزارش داد که چند ساعت بعد، خانواده او ویدیویی از او در فضای آنلاین پیدا کردند که حماس منتشر کرده بود و بی‌بی‌سی هم آن را تایید کرده است.

روم براسلاوسکی (۲۰ ساله) در جشنواره به عنوان نگهبان امنیتی کار می‌کرد. طبق گزارشی که انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودین منتشر کرده، او در تلاش بود تا یک مجروح را در جریان حمله نجات دهد که با گلوله‌باران نیروهای مهاجم روبرو شد و از آن زمان هیچ خبری از او نیست.

عمر ونکرت (۲۳ ساله)، مدیر رستوران، پیامی به خانواده‌اش فرستاد که در حال رفتن به یک پناهگاه امن است اما بعد از آن ارتباطش قطع شد. خانواده او می‌گویند که ویدیوی حماس از عمر را دیده‌اند، از جمله عکسی از او که دستبند به دست داشت و فقط لباس زیر بر تن داشت.

خانواده اویاتار داوید می‌گویند که ویدیویی از او در اسارت دریافت کرده‌اند

منبع تصویر،Family handout

توضیح تصویر،
خانواده اویاتار داوید می‌گویند که ویدیویی از او در اسارت دریافت کرده‌اند

اویاتار داوید (۲۳ ساله) در جشنواره حضور داشت و صبح روز حمله پیامکی به خانواده فرستاد که «دارند جشنواره را بمباران می‌کنند». خانواده‌اش می‌گویند که بعدها از یک شماره ناشناس، ویدیویی دریافت کردند که اویاتار را در حالی نشان می‌داد که دستبند به دست داشت و روی زمین یک اتاق تاریک بود. به گفته وزارت خارجه اسرائیل، او گروگان حماس در غزه است.

اور لوی (۳۴ ساله) به همراه همسرش،‌ ایناو، از محل جشنواره فرار کرد و به مادرش زنگ زد و گفت که در جایی پنهان شده‌اند. نیروهای اسرائیلی بعدا به خانواده او اطلاع دادند که جسد ایناو در پناهگاه پیدا شده و اور به گروگان رفته است.

دولت تایلند می‌گوید شش نفر از شهروندان این کشور هنوز در غزه گروگان هستند.

نام‌ آنها واچارا سریوان، باناوات سیتو، ساتیان سوانکام، ناتاپونگ پینتا، پونگ‌ساک تاننا و سوراساک لامنو است.

اکنون مشخص شده است که تعدادی از گروگان‌ها در زمان اسارت جان باخته‌اند. اسامی زیر از جمله این افراد هستند:

در روز اول سپتامبر ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش اجساد شش گروگان را پیدا کرده‌اند: کارمل گات، ادن یروشلمی، هرش گلدبرگ-پولین، الکساندر لوبانف، الماگ ساروسی و گروهبان ارشد اوری دانینو. ارتش اسرائیل گفت که این گروگان‌ها اندکی قبل از آن که نیروهای اسرائیلی به آنها برسند، به دست حماس کشته شده‌اند.

۸ اوت اعلام شد که اجساد ابراهیم موندر، الکس دانزیگ، یاگف بوخشتاب، حییم پری، یورام متزگر و نداو پاپلوِل - که همگی در اسارت حماس جان باخته بودند - توسط نیروهای ارتش اسرائیل از غزه خارج شده و به اسرائیل بازگردانده شده‌ است.

در نوامبر ۲۰۲۳ نیروهای اسرائیلی اجساد نوآ مارسیانو، سرباز ۱۹ ساله، و یهودیت وایس ۶۵ ساله را در ساختمان‌هایی نزدیک بیمارستان شفا در شهر غزه پیدا شد.

در دسامبر ۲۰۲۳، ارتش اسرائیل با ابراز «تاسف عمیق» اعلام کرد که سربازان به اشتباه سه گروگان را که از اسارت حماس فرار کرده بودند، در شمال غزه کشته‌اند. نام‌ آنها یوتام حایم (۲۸ ساله)، سامر تلالکا (۲۲ ساله) و آلون شامریز (۲۶ ساله) اعلام شد.

شیری بیباس و دو فرزند خردسال او، آریل و کفیر،‌از جمله گروگان‌هایی هستند که مرگ آنها گزارش شده، اما تایید نشده است.

تحقیق از جیمی رایان و اما پنگلی بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر