۱۴۰۲ بهمن ۱۶, دوشنبه

فایننشال تایمز: ایران از ۲ بانک انگلیسی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده است

 فایننشال تایمز: ایران از ۲ بانک انگلیسی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده است


تابلوی یک شعبه بانک انگلیسی «لویدز» در لندن.  AP

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی که در نسخه امروز دوشنبه منتشر شد، فاش کرد که ایران از دو بانک بزرگ بریتانیا برای دور زدن تحریم‌ها و جابجایی پول استفاده کرده است.

گزارش این روزنامه اقتصادی پس از بررسی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که دو بانک بزرگ انگلیس به نام‌های «لویدز» و «سانتاندر» خدمات مالی برای حساب‌های بانکی متعلق به چندین شرکت سوری ارائه کرده‌اند که در واقع متعلق به شرکت دولتی بازرگانی پتروشیمی ایران بوده‌اند. این شرکت و شرکت تابعه آن در انگلیس از نوامبر ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. اما با این حال، به نوشته فایننشال تایمز این موضوع مانع از فعالیت آن در انگلیس نشده است.

فایننشال تایمز همچنین در گزارش خود آورده است که این شرکت بخشی از «شبکه‌ای است که ایالات متحده آن را به جمع‌آوری میلیون‌ها دلار برای سپاه پاسداران ایران و کار برای سازمان‌های اطلاعاتی روسیه که برای شبه نظامیان وابسته به ایران پول جمع آوری می کنند» متهم می کند.  

یکی از سخنگویان «سانتاندر» در پاسخ به خبرگزاری فرانسه در این باره گفت که این بانک «بر اساس تحقیقات ما مرتکب نقض تحریم‌های آمریکا نشده است».  

او افزود: «ما سیاست‌ها و رویه‌هایی برای اطمینان از پیروی از درخواست‌های مرتبط با تحریم‌ها داریم و به تعامل فعالانه با مقامات بریتانیا و ایالات متحده ادامه خواهیم داد.»  

سخنگوی «لویدز» نیز به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که فعالیت‌های این بانک انگلیسی «به گونه‌ای انجام می‌شود که با قانون تحریم‌ها مطابقت داشته باشد».

با این حال، او گفت که نمی‌تواند در مورد مشتریان خاص یا «به دلیل محدودیت‌های قانونی، در مورد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مشکوکی که به مقامات ارجاع شده است» اظهار نظر کند.  

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به «لویدز» نوشت که مشتری مورد اشاره در گزارش فایننشال تایمز مشمول تحریم‌های انگلیس یا آمریکا نیست.

مقامات دولت بریتانیا تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

ار اف ای

همچنین بخوانیدایران در اعتراض به «اتهام زنی» لندن سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر