۱۴۰۲ بهمن ۱۵, یکشنبه

استقبال مقامات آمریکایی از حملات علیه نیابتی‌های ایران

 استقبال مقامات آمریکایی از حملات علیه نیابتی‌های ایران

تصویری از بمب‌افکن راهبردی بی- ۱ که در حملات آمریکا علیه نیابتی‌های ایران به‌کار گرفته شد

۱۴۰۲ بهمن ۱۴, شنبهتصویری از بمب‌افکن راهبردی بی- ۱ که در حملات آمریکا علیه نیابتی‌های ایران به‌کار گرفته شد

در نخستین واکنش‌ها نسبت به حملات آمریکا به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، شماری از مقامات ارشد آمریکایی از این حملات استقبال کردند و در عین حال آن را تصمیمی "دیرهنگام" از سوی بایدن دانستند.

در نخستین ساعات پس از آغاز حملات ایالات متحده به مواضع گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، شماری از مقامات ارشد آمریکا از این تصمیم جو بایدن استقبال کردند.

از جمله آنها رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از دیر بودن واکنش کشورش نوشت که اقدام گروه‌های نیابتی ایران در کشته‌شدن سه سربازی آمریکایی به واکنشی "روشن و قوی" نیاز داشت.

مایک جانسون رویکردهای بایدن در مماشات با حکومت ایران را برای جامعه جهانی و ثبات منطقه‌ای، "فاجعه‌بار" توصیف کرد. 

او نوشت: «زمان آن است که پرزیدنت بایدن با این واقعیت از خواب بیدار شود که سیاست او در مماشات با ایران شکست خورده است.»

یک عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح سنا نیز با استقبال از این حملات آمریکا تاکید کرد: «اگرچه ما از این حملات نظامی استقبال می‌کنیم، اما برای سه آمریکایی شجاعی که جان باختند و حدود ۵۰ نفر زخمی، اقدامی بود که بسیار دیر انجام شد.»

راجر ویکر تاکید کرد که بایدن در حالی بابت انجام دادن اقدام‌های حداقلی به خودش تبریک می‌گوید که ایران و نیروهای نیابتی‌‌اش ۱۶۵ بار برای کشتن سربازان آمریکایی و غرق کردن کشتی‌های جنگی دست به اقدام زدند.

او نیز دستور بایدن برای حمله به مواضع عوامل نیابتی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه را "دیرهنگام" توصیف کرد.

سناتور تام کاتن نیز دیگر مقام آمریکایی است که این حملات را "بسیار دیر" دانست.

او در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس با اشاره به اقدام‌های روسای جمهوری پیشین کشور علیه جمهوری اسلامی در مثالی گفت: «زمانی که رئیس جمهور ریگان با تهدیدهای ایران مواجه شد، نیمی از نیروی دریایی آنها [جمهوری اسلامی] را غرق کرد. رئیس جمهور ترامپ هم قاسم سلیمانی را کشت.»

کاتن در ادامه با انتقاد از رویکرد جو بایدن نسبت به جمهوری اسلامی افزود که سیاست رئیس‌جمهور کنونی آمریکا "فقط آیت‌الله‌ها را جسورتر کرده است."

شماری از دیگر مقام‌های آمریکا نیز از تصمیم بایدن برای صدور فرمان حمله به مواضع نیابتی‌های جمهوری اسلامی در عراق و سوریه استقبال کردند؛ آنها نیز در جملاتی تقریبا مشابه، این اقدام را دیرهنگام دانسته‌اند که باعث شد تا این نیروهای شبه‌نظامی و همچنین حکومت ایران، خود را برای چنین حملاتی آماده کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۳ بهمن (۲ ژانویه) دستور داد نیروهای نظامی ایالات متحده به اهداف سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه حمله کند. بایدن گفته است "پاسخ آمریکا آغاز شده و در زمان‌و مکان‌هایی که انتخاب می‌کند ادامه خواهد داشت".

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه و شمال آفریقا، شامگاه جمعه ۱۳ بهمن در پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد ۸۵ موضع نیروی قدس سپاه و گروه‌های وابسته  در عراق و سوریه را هدف قرار داده است.دویچه وله فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر