۱۴۰۲ اسفند ۵, شنبه

ارتش آمریکا از انهدام 7 موشک آماده پرتاب علیه کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد

 ارتش آمریکا از انهدام 7 موشک آماده پرتاب علیه کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد

کشتی روبی مار در جنوب دریای سرخ که پس از حمله حوثی‌های یمن در روز سه‌شنبه، 20 فوریه 2024، نفت نشت می‌کند ( عکس AP)

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: حوثی‌ها یک‌شنبه گذشته کشتی «روبی مار» بریتانیایی را هدف قرار دادند که به نشت 18 مایلی نفت در دریای سرخ منجر شد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شنبه 5 اسفند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی 7 موشک کروز ضدکشتی وابسته به شبه‌نظامیان حوثی که آماده شلیک به اهدافی در دریای سرخ بود را منهدم کرده است.
سنتکام در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود رسانه اجتماعی «ایکس» با اشاره به اینکه این هفت موشک متعلق به «حوثی‌های مورد حمایت ایران» را «در دفاع از خود» سرنگون کرده، نوشت: «نیروهای آمریکایی موشک‌ها، سکوهای پرتاب و پهپادها در مناطق تحت کنترل حوثی‌های را شناسایی کرده و تشخیص دادند که آنها تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند.»
در بیانیه سنتکام همچنین آمده است: «این اقدامات، کشتیرانی و آبراه‌های بین المللی را برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری امن‌تر می‌کند.»
سنتکام پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی بامداد روز جمعه، سه پهپاد حوثی‌ها را در نزدیکی چندین کشتی تجاری در دریای سرخ سرنگون کرده و هیچ آسیبی به کشتی‌ها نرسید.
آمریکا و بریتانیا می‌گویند حملات اخیرشان علیه پایگاه‌های حوثی‌ها با هدف تضعیف توانایی این گروه در به خطر انداختن آزادی کشتیرانی و تهدید تجارت جهانی، همچنان ادامه دارد.
حوثی‌ها مدعی هستند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در حمایت از مردم غزه را هدف قرار می‌دهند.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا شامگاه جمعه نیز اعلام کرد، حوثی‌ها یک‌شنبه گذشته، کشتی «روبی مار» بریتانیایی را هدف قرار دادند که به نشت 18 مایلی نفت در دریای سرخ منجر شد.
بر اساس بیانیه سنتکام، این کشتی 41 هزار تن بار کود داشته و احتمال دارد نشت آن در دریای سرخ، فاجعه زیست‌محیطی را تشدید کند.
اين بيانيه در ادامه آورده، حوثی‌ها «هنوز به تاثیرات منطقه‌ای حملات بی‌رویه که بخش ماهیگیری، شهرهای ساحلی و واردات مواد غذایی را تهدید می‌کند اهمیتی نمی‌دهند».
شبه‌نظامیان حوثی جمعه تهدید کردند تنگه باب المندب از مهم‌ترین آبراه‌های جهان را به‌طور کلی خواهد بست. حدود 10% تجارت اروپا و آسیا از این آبراه عبور می‌کند.
 العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر