۱۴۰۲ بهمن ۲۰, جمعه

دست‌کم «۶۶ استاد دانشگاه» در ایران طی دو سال گذشته اخراج یا تعلیق شده‌اند

 دست‌کم «۶۶ استاد دانشگاه» در ایران طی دو سال گذشته اخراج یا تعلیق شده‌اند

دست‌کم «۶۶ استاد دانشگاه» در ایران طی دو سال گذشته به‌دلیل فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اخراج، تعلیق یا مجبور به استعفا شده‌اند.

مرکز مشاورهٔ حقوقی دادبان روز جمعه ۲۰ بهمن‌ با انتشار آمار این اساتید در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که این امر همزمان با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» رخ داده است.

بر اساس این آمار، در مدت زمان یاد شده ۲۶ استاد دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۴ استاد دانشگاه آزاد و پنج استاد علامه طباطبایی به صورت دائم یا موقت از تدریس محروم شده‌اند.

پیش از این روزنامه «اعتماد» در شمارهٔ ۹ شهریور خود، فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد موج جدیدی از اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

مقام‌های دانشگاهی اخراج استادان با انگیزه‌های سیاسی را رد کرده‌اند، اما مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اوایل شهریور امسال در بیانیه‌ای به طور غیرمستقیم دلایل سیاسی برای این اخراج‌ها را تأیید کرد.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامهٔ تندروی کیهان، نیز اخیرا اخراج استادان دانشگاه را در ارتباط با حمایت آن‌ها از اعتراضات سراسری اخیر دانست و نوشت: «این کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیر‌انسانی آن‌هاست.»

از زمان آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران نیز شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی و دیگر دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌‌اند .

. رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر