۱۴۰۲ بهمن ۲۹, یکشنبه

قطر می‌گوید گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه چندان نویدبخش نیست

 قطر می‌گوید گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه چندان نویدبخش نیست

غزه

منبع تصویر،EPA

قطر، که برای برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس در غزه میانجی‌گری می‌کند، گفته است مذاکرات روزهای اخیر «چندان نویدبخش نبوده است.»

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، گفت همچنان خوشبین است اما «زمان به نفع ما نیست.»

پیشتر نخست وزیر اسرائیل گفته بود طرح حمله به رفح را با وجود فشار فزاینده بین‌المللی دنبال خواهد کرد.

حماس اسرائیل را به کند کردن مذاکرات آتش‌بس متهم کرده است.

گفت‌وگوها در قاهره با حضور مقام‌های آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در تلاش برای دستیابی به وقفه‌ در نبردها در جریان بوده است.

نخست‌وزیر قطر، در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: «روند چند روز گذشته واقعا نویدبخش نیست، اما همان‌طور که همیشه تکرار کرده‌ام، ما خوشبین خواهیم ماند و به فشار به دو طرف ادامه خواهیم داد.»

او گفت که آتش‌بس نباید به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها توسط حماس مشروط باشد.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همچنین گفت: «این همان دوراهی است که در آن قرار داشته‌ایم و متاسفانه بسیاری از آن بداستفاده می‌کنند، یعنی این‌که رسیدن به آتش‌بس، به توافق بر سر رهایی گروگان‌ها موکول شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که او به درخواست رئیس جمهور آمریکا، هیئتی را به محل مذاکرات اعزام کرده، اما آنها دیگر برای بحث‌ بیشتر به قاهره برنگشتند چون حماس در خواسته‌های خود «دچار توهم» شده است.

حماس یک رشته درخواست‌ها را مطرح کرده از جمله مبادله گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی، عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه و پایان جنگ بعد از وقفه‌ای ۱۳۵ روزه در نبردها.

اسرائیل بعد از آنکه افراد مسلح به رهبری حماس روز هفتم اکتبر پارسال در حمله غافلگیرانه به جنوب اسرائیل دست‌کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند دست به عملیات نظامی زد.

وزارت بهداشت حماس در نوار غزه می‌گوید که بیش از ۲۸ هزار نفر، عمدتا کودک و زن، در عملیات اسرائیل کشته شده‌اند.

بسیاری از اهالی رفح در حال ترک خانه و شهر خود هستند

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،

بسیاری از ساکنان رفح در حال ترک خانه و این شهر هستند

آقای نتانیاهو روز شنبه، در کنفرانسی خبری در تل آویو، بر هدف خود مبنی بر نابودی حماس تاکید کرد و گفت که نیروهای او تا «پیروزی مطلق» به نبرد ادامه خواهند داد.

او گفت کسانی که علیه عملیات در رفح استدلال می‌کنند، عملا از اسرائیل می‌خواهند که «جنگ را ببازد» و افزود که نیروهای او حتی در صورت توافق بر سر گروگان‌ها وارد رفح خواهند شد.

اسرائیل پیشتر، در طول جنگ، زمانی که در شمال غزه مشغول عملیات بود، از فلسطینی‌ها خواسته بود در رفح پناه بگیرند. هم اکنون حدود یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن این شهر در جنوب نوار غزه نزدیک مرز مصر هستند.

مقام‌های اسرائیل این هفته گفتند می‌خواهند غیرنظامیان به آنچه یک «ناحیه انساندوستانه» خواندند منتقل شوند؛ نواری باریک عمدتا از زمین‌های کشاورزی در امتداد ساحل مدیترانه به نام المواصی.

آقای بایدن از اسرائیل خواسته است بدون نقشه‌ای برای حفظ امنیت غیرنظامیان به رفح حمله نکند.

آقای نتانیاهو همچنین با فشار داخلی برای آزادی گروگان‌ها در غزه روبروست.

روز شنبه هزاران نفر در تل آویو برای درخواست انتخابات زودرس تظاهرات کردند. انتخابات قرار نیست تا سال ۲۰۲۶ برگزار شود.

از درون حزب لیکود هم به آقای نتانیاهو فشار آورده می‌شود بعد از پایان مناقشه غزه بلافاصله انتخابات برگزار کند. او این درخواست‌ها را رد کرده و گفته است که چنین کاری «به‌سرعت باعث شکاف» در جامعه خواهد شد.

همزمان حماس تهدید کرده است که شرکت در مذاکرات قاهره را معلق خواهد کرد، مگر آن‌ که تدارکات وارد شمال غزه شود. سازمان‌های امدادرسانی می‌گویند که بیش‌از‌پیش نگران کمبود مواد غذایی، آب و دارو در این ناحیه هستند.

 بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر