۱۴۰۲ بهمن ۱۷, سه‌شنبه

تداوم تلاش‌‌ برای دورکردن لبنان از جنگ؛ عقب‌نشینی احتمالی حزب‌الله از جنوب لیطانی

 تداوم تلاش‌‌ برای دورکردن لبنان از جنگ؛ عقب‌نشینی احتمالی حزب‌الله از جنوب لیطانی



یک منبع آگاه به «العربیه»: وضعیت حاکم بر جنوب لبنان همچنان در چارچوب به‌اصطلاح«قواعد درگیری» قرار دارد و حزب‌الله با مذاکره برای حل بحرانم در جنوب لبنان مخالفتی ندارد

همزمان با تداوم رویارویی‌های ارتش اسرائیل و حزب‌الله، تلاش‌های دیپلماتیک برای دورنگاه‌ داشتن لبنان از جنگ جاری در غزه از طریق اجرای قطعنامه بین‌المللی 1701 و تقویت حضور و منابع ارتش لبنان در جنوب روزخانه لیطانی، ادامه دارد.

آمریکا از طریق عاموس هوخشتاین، مشاور رئیس جمهوری در امور امنیت و انرژی این حرکت دیپلماتیک را رهبری می‌کند. او هم‌اکنون در اسرائیل برای دستیابی به انعقاد توافقنامه در مورد مرزهای زمینی با لبنان پس از موفقیت در تعیین مرزهای دریایی میان دوکشور، می‌کوشد.

راه حل پیشنهادی

بر اساس اطلاعات به‌ دست آمده از چندین منبع، پیشنهاد اساسی هوخشتاین در خصوص پایان‌دادن به درگیری مسلحانه در جنوب است که از سوی دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز در سفر هفته گذشته او به بیروت، مطرح شد.

این پیشنهاد، آتش‌بس از سوی اسرائیل و حزب الله در جنوب لیطانی، برچیده‌شدن مظاهر حضور نظامی به‌ویژه تسلیحات سنگین از جنوب این رودخانه و توقف فعالیت‌های انجمن «سبز بدون مرز» در این منطقه در ازای ضمانت اسراییل مبنی بر عدم ارتکاب هیچ مورد نقض زمینی، دریای و هوایی قطعنامه 1701 را شامل می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل دوشنبه اعلام کردند که هوخشتاین «پیام‌های مثبتی در مورد امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان را انتقال داد ». به‌گزارس سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، «پیشنهاد آمریکا شامل عقب‌نشینی حزب‌الله از مرزها و بازگشت آوارگان است و شواهد مثبت در خصوص تنش‌زدایی میان اسرائیل و حزب‌الله پس از میانجی‌گری آمریکا، رصد شده است».

راه حل دیپلماتیک

یک منبع رسمی لبنانی به «العربیه» توضیح داد: «لبنان بر راه حل دیپلماتیک برای جنوب و مرزهای زمینی با اسرائیل اصرار داشته و در انتظار بازگشت قریب‌الوقوع فرستاده آمریکا به بیروت (در پایان هفته) و اطلاع از ایده‌های او پس از سفرش به تل آویو است.

این منبع گفت: «به‌رغم تمام اطمینان‌های ارائه شده از سوی فرستادگان بین‌المللی، نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی در جنوب، به‌ویژه با توجه به ادامه تهدیدات اسرائیل، همچنان وجود دارد».

او درعین حال خاطرنشان کرد که وضعیت حاکم بر جنوب لبنان همچنان در چارچوب به‌اصطلاح«قواعد درگیری» قرار دارد و حزب‌الله با مذاکره برای حل بحرانم در جنوب لبنان مخالفتی ندارد.

لزوم تقویت حضور ارتش لبنان

بر اساس اطلاعات موجود، دو تیپ و یک هنگ ارتش لبنان در جنوب لیطانی مستقر هستند و اگر از ارتش خواسته شود تا حضور خود را دراین منطقه تقویت کند، این امر افزایش تعداد سربازان به 4 تیپ و دو هنگ (حدوداً 12 هزار سرباز) را ایجاب می‌کند.

یک منبع رسمی با اشاره به «تدارکات در جنوب لیطانی، شامل تقویت استقرار تجهیزات و نفرات ارتش در تجهیزات و تجهیزات می‌شود»، گفت: «ما در تلاشیم تا حمایت لازم از نهاد نظامی را از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل بگیریم».

توقف جنگ غزه

همزمان سرتیپ منیر شحاده، هماهنگ‌کننده سابق دولت لبنان در «یونیفل»، به «العربیه» گفت:« سخنی در خصوص هرگونه اقدام در جنوب لیطانی قبل از آتش‌بس در نوار غزه مطرح نیست و حزب‌الله این موضوع را به فرستادگان بین‌المللی به بیروت ازجمله دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا اطلاع داده است».

او افزود: «حل و فصل در جنوب لیطانی در چارچوب بسته مربوط به حل اختلافات مرزی زمینی شامل عقب‌نشینی از تمامی اراضی اشغالی لبنان از جمله کشتزارهای شبعا قرار دارد و حل این موارد عملا باعث پیاده‌شدن خودبخودی قطعنامه 1701 از سوی دوطرف می‌شود».

شحاده خاطرنشان کرد که تحرکات دیپلماتیک تا این‌لحظه توانسته از تشدید تنش در جنوب لبنان بکاهد که در قالب کم‌شدن عملیات نظامی متقابل میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله، مشاهده شده است.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر