۱۴۰۲ بهمن ۲۷, جمعه

فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه: سپاه پاسداران در یمن «دوشادوش حوثی‌ها» فعالیت می‌کند

فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه: سپاه پاسداران در یمن «دوشادوش حوثی‌ها» فعالیت می‌کند



 دریاسالار برد کوپر. آرشیو

دریاسالار برد کوپر، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن اعلام کرد حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان حوثی‌ در هدف قراردادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ «حیاتی» بوده و سپاه پاسداران در داخل یمن حضور دارد.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی، به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «سپاه پاسداران در داخل یمن حضور دارد و آنها دوشادوش حوثی‌ها فعالیت می‌کنند، به آنها مشاوره می‌دهند و اطلاعات هدف را ارائه می‌کنند.»

دریاسالار کوپر که معاون ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، است همچنین گفت این حمایت در یک دهه گذشته ادامه داشته و جمهوری اسلامی سال‌ها است که به حوثی ها کمک می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۷ دی‌ اعلام کرد حوثی‌ها ۳۰ روز دیگر، یعنی پیش از پایان بهمن سال جاری، به عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی، در فهرست دولت ایالات متحده از سازمان‌های تروریستی خارجی قرار خواهد گرفت.

در تحولی دیگر، سنتکام روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از توقیف یک کشتی حامل تسلیحات ایرانی برای شبه‌نظامیان حوثی خبر داد.

طبق بیانیه سنتکام، یک ناوچه گارد ساحلی ایالات متحده که در منطقه تحت مسئولیت سنتکام مستقر شده است، روز هشتم بهمن سال جاری در دریای عمان یک کشتی حامل تسلیحات پیشرفته متعارف و دیگر کمک‌های مرگبار جمهوری اسلامی ایران به مقصد منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن را توقیف کرده است.

ناوچه واکنش سریع «یواس‌سی‌جی‌سی کلارنس ساتفین جونیور» از کلاس «سنتینل» گارد ساحلی آمریکا کشتی مزبور را شناسایی و آن را در دریای عمان متوف کرد.

بیانیه سنتکام افزوده است که کشتی توقیف‌شده حامل بیش از ۲۰۰ بسته حاوی اجزای موشک بالستیک میان‌برد، مواد منفجره، قطعات شناورهای بدون سرنشین زیر آب و روی آب، تجهیزات ارتباطی نظامی، قطعات پرتابگر موشک بالستیک هدایت‌شونده ضد تانک، و دیگر قطعات نظامی بوده است.

سنتکام خاطرنشان کرده که عرضه، فروش یا انتقال چنین کمکی ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است که توسط قطعنامه‌های ۲۶۷۵ و ۲۷۰۷ تمدید شده است.

ژنرال مایک اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، تسلیحات توقیف‌شده جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن را «نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های بدخواهانه» حکومت ایران در منطقه خواند و افزود عرضه مستمرز تسلیحات پیشرفته متعارف از سوی جمهوری اسلامی به حوثی‌ها، «نقض مستقیم قوانین بین‌المللی» است و همچنان امنیت دریانوردی بین‌المللی و جریان آزاد تجارت را تضعیف می‌کند.

سنتکام در پایان بیانیه خود افزوده که به همکاری با متحدان و شرکای آمریکا به منظور مقابله با انتقال کمک‌های مرگبار جمهوری اسلامی به نیروهای نیابتی‌اش در منطقه از طریق تمامی ابزارهای قانونی از جمله تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل متعهد می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر