رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که ایران چهارشنبه 8 فوریه، اقدام به آزمایش یک موشک کوتاه برد کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد عزم تهران برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باشد.
شبکه خبری «فاکس نیوز» به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گزارش دادکه ایران، از همان سکویی که آزمایش موشکی سابق خود را انجام داد، اقدام به پرتاب یک موشک بالستیکی جدید کرده است.
این مقام مسئول گفته است که موشک جدید پرتاب شده در ایران از نوع «مرصاد» زمین به هوا و کوتاه برد است.
این اقدام کمتر از یک هفته از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد. ایالات متحده 25 شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی مرتبط با «فعالیت‎‌های تروریستی» و «تولید اسلحه کشتار جمعی» ره به فهرست تحریم‌های خود افزود.
این تحریم‌ها چند روز پس از آزمایش یک موشک بالستیک توسط ایران اعمال شد.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه 1 فوریه، رسما به ایران به خاطر انجام آزمایش موشک بالستیک، هشدار شددی اللحن داد.
کاخ سفید آمریکا دوشنبه 30 ژانویه اعلام کرده بود که ایران روز یکشنبه 29 ژانویه، اقدام به آزمایش موشک بالستیک کرده است.
ژنرال مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا، در نطقی، رسانه‌ای گفت: «ایالات متحده چهارشنبه به ایران رسما به خاطر فعالیت‌ بی‌ثباتی آورش پس از اجرای آزمایش موشکی در ابتدای هفته، هشدار داد».
او افزود: «اقدام‌های اخیر ایران از جمله شلیک موشک بالستیک که اقدامی تحریک کننده است و همچنین حمله به ناوچه نیروی دریایی سعودی توسط شبه‌نظامیان حوثی پشتیبانی شده از سوی ایران، به جامعه جهانی نشان می‌دهد که اقدام‌های ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه، همچنان روشن و ادامه دار است».
او تاکید کرد: «آزمایش موشک بالستیک توسط ایران، نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت ملی است که ایران را از هر نوع فعالیت موشک‌های بالستیکی قادر به حمل کلاهک اتمی منع می‌کند».
حسین دهقان وزیر دفاع ایران چهارشنبه با تایید انجام آزمایش موشکی توسط این کشور، گفت که این آزمایش، مغایرتی با توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد ندارد.
اتحادیه اروپا سه‌شنبه 31 ژانویه هم از ایران خواست از «عمیق‌تر کردن بی‌اعتمادی» دست بردارد.
بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل، که بعد از توافق اتمی با ایران صادر شد، از ایران خواسته شده تا از آزمایش‌های موشکی خودداری کند. اما این دومین آزمایش موشکی ایران از ماه ژوئیه گذشته تاکنون است.
از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه به آمریکا هشدار داد و از این کشور خواست به دنبال «بهانه» برای ایجاد «تنش‌های جدید» نباشد.
علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل هم، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را «بی تجربه» توصیف کرد و گفت که ایران به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.