۱۴۰۲ بهمن ۴, چهارشنبه

بریتانیا: حملات مشترک به حوثی‌ها را ادامه می‌دهیم؛ «هشدار جدی» ایران درباره «تهدید امنیت» منطقه

 بریتانیا: حملات مشترک به حوثی‌ها را ادامه می‌دهیم؛ «هشدار جدی» ایران درباره «تهدید امنیت» منطقه

جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا که برای حمله به حوثی‌ها استفاده شد
جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا که برای حمله به حوثی‌ها استفاده شد

وزیر امور خارجه بریتانیا یک روز بعد از دور جدید حمله مشترک با آمریکا به حوثی‌های یمن اعلام کرد اقدام برای تضعیف ظرفیت‌های نظامی این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.

دیوید کامرون روز سه‌شنبه ۳ بهمن گفت: «کاری که بار دیگر انجام دادیم، ارسال واضح‌ترین پیام است که نشان می‌دهد به ضعیف کردن توانایی آنها برای حمله ادامه خواهیم داد.»

شبه‌نظامیان حوثی به بهانه آنچه «حمایت از مردم فلسطین» در جنگ غزه می‌خوانند، به شکل مداوم کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را در هفته‌های اخیر مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داده‌اند که با واکنش آمریکا و متحدانش مواجه شده است.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، که به نیویورک سفر کرده است، سه‌شنبه خبر داد جمهوری اسلامی به آمریکا «پیام و هشدار جدی» داده که حملات مشترکش با بریتانیا علیه حوثی‌ها «تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ» است.

او افزود که هفته گذشته در جریان کنفرانس داووس در سوئیس به وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است حمله به حوثی‌ها که آن را «تنش‌افزایی در دریای سرخ و علیه یمن» خواند، یک «خطای استراتژیک» بوده است.

جمهوری اسلامی گروه حوثی‌های شیعه موسوم به «انصارالله» را که بخش‌هایی از یمن از جمله پایتخت را در کنترل خود دارد، دولت یمن می‌خواند. در حالی که جامعه بین‌المللی این گروه را دولت قانونی این کشور نمی‌داند.

ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه حملات جدیدی را علیه حوثی‌های یمن ترتیب دادند و عنوان کردند که دور دوم اقدام نظامی مشترک آنها علیه این گروه در واکنش به ادامه حملاتشان علیه کشتی‌رانی بین‌المللی بوده است.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی روز ۲۱ دی نخستین حملات خود علیه حوثی‌ها را انجام دادند و از آن زمان تاکنون با انجام چندین حمله هوایی دیگر موشک‌هایی را که حوثی‌ها آماده شلیک کرده بودند، منهدم کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر