۱۴۰۲ دی ۱۷, یکشنبه

برنامه اسرائیل برای غزه در «فردای جنگ» چیست؟

 برنامه اسرائیل برای غزه در «فردای جنگ» چیست؟

غزه

منبع تصویر،GETTY IMAGES

متحدان اسرائیل از مدت‌ها پیش به این کشور فشار آورده‌اند که برنامه خود برای غزه پس از پایان جنگ با حماس را مشخص کند.

حالا یوآف گالانت، وزیر دفاع این کشور، طرحی برای اداره این منطقه در آینده ارائه کرده است که به برنامه «فردای جنگ» معروف شده است.

اما چه چیزهایی در این طرح گنجانده شده‌اند؟ واکنش در دنیای عرب و خود اسرائیل چه بوده است؟ و چه چالش‌هایی بر سر اجرای آن وجود دارد؟

برنامه اسرائیل برای غزه در «فردای جنگ» چیست؟

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل طرحی برای اداره غزه در آینده ارائه کرده است

منبع تصویر،

REUTERS

توضیح تصویر،

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل طرحی برای اداره غزه در آینده ارائه کرده است

برنامه «چهار گوشه» اسرائیل برای غزه بعد از پایان جنگ به شرح زیر است:

  • حماس دیگر بر غزه مسلط نخواهد بود - امنیت کلی، از جمله بررسی تمامی کالاهای ورودی و خروجی، با اسرائیل خواهد بود ولی شهروندان اسرائیلی در منطقه ساکن نخواهند شد
  • ائتلافی بین‌المللی، به رهبری آمریکا و حضور شرکای منطقه‌ای و اروپایی، مسئول بازسازی غزه خواهد بود
  • مصر، کشور همسایه و تنها مسیر خروجی از غزه که در حال حاضر باز است، هم در این برنامه نقش خواهد داشت، اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست
  • حاکمیت محدود فلسطینی نیز «به این شرط که اقدامات خصمانه یا تهدیدی برای کشور اسرائیل وجود نداشته باشد» برقرار می‌شود

لیز دوست، خبرنگار ارشد امور بین‌المللی بی‌بی‌سی، بعد از مرور برنامه اسرائیل برای غزه می‌گوید «به نظر نمی‌رسد که قرار است تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در رام‌الله هیچ نقشی داشته باشد» و البته حماس.

برنامه اسرائیل همچنین اهداف ارتش این کشور در مرحله بعدی جنگ در غزه را نیز شرح می‌دهد.

آقای گالانت گفت رویکرد ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه هدفمندتر خواهد شد، و عملیات شامل تهاجم سریع، تخریب تونل‌ها و حمله‌های زمینی و هوایی خواهد شد. به گفته او در جنوب غزه، ارتش اسرائیل به ردگیری رهبران حماس و نجات گروگان‌های اسرائیلی ادامه خواهد داد.

واکنش در اسرائیل چه بوده است؟

بنیامین نتانیاهو هنوز در مورد طرح وزیر دفاعش اظهارنظری نکرده است

منبع تصویر،

REUTERS

توضیح تصویر،

بنیامین نتانیاهو هنوز در مورد طرح وزیر دفاعش اظهارنظری نکرده است

طرح آقای گالانت سیاست رسمی نیست و هنوز با دیگر وزیران در میان گذاشته نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هنوز اظهار نظر عمومی نکرده است. او در گذشته گفته بود که ارتش اسرائیل باید در قدم اول «حماس را نابود کند» و پس از آن است که می‌شود به برنامه‌های بعد از جنگ پرداخت.

در جلسه قبلی کابینه اسرائیل نیز بحث خاصی روی این برنامه نشده بود اما گزارش شد که این نشست به خاطر رنجش برخی از وزیران بابت افرادی که برای بررسی اتفاقات پیرامون حمله ۷ اکتبر حماس مطرح شده بودند به هم خورده بود.

بعضی از راست‌گرایان افراطی حاضر در کابینه آقای نتانیاهو گفته‌اند که باید فلسطینی‌ها را تشویق به ترک نوار غزه و زندگی در تبعید کرد، و شهرک‌های یهودی‌نشین را هم مجددا راه انداخت - طرحی جنجالی که از طرف کشورهای منطقه و برخی از متحدان اسرائیل به خاطر «افراطی بودن» و «غیرممکن بودن» رد شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی چه گفته است؟

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی

منبع تصویر،

GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید هر توافقی که در نهایت حاصل شود باید حاوی «راه‌حلی سیاسی برای تمامی فلسطین» باشد، و نه فقط غزه

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان، در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت هر توافقی که در نهایت حاصل شود باید حاوی «راه‌حلی سیاسی برای تمامی فلسطین» باشد، و نه فقط غزه.

او گفت «اسرائیل می‌خواهد غزه را در بعد سیاسی از کرانه غربی جدا کند. فکر نمی‌کنم که اسرائیل در کوتاه‌مدت غزه را ترک کند. فکر می‌کنم که اسرائیل سعی خواهد کرد که اداره‌ای مدنی ایجاد کند که تحت نظر ارتش اشغالگر اسرائیل کار خواهد کرد. برای همین قضیه 'فردای جنگ' هنوز واضح نیست.»

واکنش‌های جهانی چه بوده است؟

مصر، کشوری که نامش در این طرح آمده است، هنوز نظر رسمی نداده است.

تظاهرکنندگان حامی فلسطینیان در پایتخت اردن

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

تظاهرکنندگان حامی فلسطینیان در پایتخت اردن

در اردن، کشور همسایه، هزاران معترض به خیابان‌های عمان، پایتخت کشور، رفتند تا با ساکنان غزه اعلام همبستگی کنند.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، گفته است که اسرائیل نباید به تنهایی برای آینده غزه تصمیم بگیرد و خواستار بازگشت به راه‌حل دو کشوری شده است.

او به رادیوی ال‌بی‌سی گفت «اشغال توسط اسرائیل پذیرفته نیست، جابه‌جایی مردم و نداشتن حق بازگشت به محل زندگی پذیرفته نیست، چرا که در چهار ماه گذشته دو میلیون نفر آواره شده‌اند و این قابل تحمل نیست» و اضافه کرد که «راستش را بخواهید، فکر نمی‌کنم اسرائیل حق داشته باشد برای آینده غزه تصمیم بگیرد. ما به موافقت بین‌المللی خیلی بیشتری نیاز داریم، وگرنه به هیچ جایی نمی‌رسد.»

پیشنهاد او این بود که رهبران اردن، قطر و دیگر کشورهای عرب باید در یافتن راهی برای رسیدن به صلح و برنامه‌ریزی برای «فردای جنگ» نقش داشته باشند.

فشارهای ایالات متحده در جهت راه‌حلی دو کشوری بوده است و به نظرش اداره غزه باید به تشکیلات خودگردانی سپرده شود که «احیای دوباره» یافته باشد، ولی تشکیلات خودگردان در برنامه اسرائیل وجود ندارد.

چشم‌ها بر پاسخ واشنگتن دوخته خواهد شد، چرا که به احتمال قوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ر سفر به اسرائیل، در مورد آینده غزه بعد از جنگ گفتگو خواهد کرد.

چالش‌ها چیست؟

آنتونی بلینکن احتمالا در سفرش به اسرائیل در مورد آینده غزه گفتگو خواهد کرد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

آنتونی بلینکن احتمالا در سفرش به اسرائیل در مورد آینده غزه گفتگو خواهد کرد

احتمال این که کشورهای عربی از این طرح اسرائیل حمایت کنند خیلی کم است.

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله، روز جمعه هشدار داد که «اگر اسرائیل در غزه پیروز شود، جنگ بعدی در جنوب لبنان خواهد بود.»

اما حتی جلب حمایت خود دولت اسرائیل و بزرگترین متحدش یعنی ایالات متحده نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

یولانده نل، گزارشگر خاورمیانه بی‌بی‌سی، می‌گوید ساکن نشدن غیرنظامیان اسرائیلی در غزه «نکته مهمی» خواهد بود که در دولت اسرائیل هم مناقشه ایجاد خواهد کرد، «چرا که بعضی از اعضای راست‌گرای افراطی کابینه خواهان ایجاد مجدد شهرک‌های یهودی‌نشین در غزه بوده‌اند.»

به گفته او، چالش دیگر آمریکا است، متحد اصلی اسرائیل، چون «واشنگتن واقعا می‌خواهد که تشکیلات خودگردان احیا شود و امور را در دست بگیرد.»

اما پیش از اجرایی شدن هر برنامه‌ای برای بعد از جنگ، ابتدا باید خود جنگ تمام شود - جنگی که در پی کشته شدن ۱٫۱۰۰ اسرائیلی به دست حماس در ۷ اکتبر جان بیش از ۲۲٫۰۰۰ فلسطینی را در غزه گرفته است.

بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر