۱۴۰۲ دی ۲۴, یکشنبه

افزایش حملات گروه‌های نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه

 افزایش حملات گروه‌های نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه


نیروهائی آمریکائی در عراق 

«پنتاگون» اعلام کرد که تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه از آغاز تشدید تنش‌ها در منطقه، هدف 127 مورد حمله قرار گرفتند

در بحبوحه افزایش تنش منطقه‌ای از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در 7 اکتبر، حملات شبه‌نظامیان مسلح مورد حمایت ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا درعراق و سوریه، در حال افزایش است.

در جدیدترین این حملات، پایگاه‌های آمریکا در میدان العمر و روستای الخضرا در سوریه شامگاه شنبه 23 دی، هدف حملات پهپادی هدف قرار گرفتند که گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق»، مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفت.

این حملات، به‌رغم افزایش شمار آنها در حکم گونه‌ای «سوپاپ» برای تنش‌های منطقه‌ای است که به نظر بسیاری از ناظران، به مرز آغاز جنگ مستقیم منطقه‌ای میان آمریکا و ایران نخواهد رسید.

«فرانس‌پرس»، به‌نقل از فابیان هنز، پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، آورد که «خطر تشدید تنش در منطقه، پائین است زیرا بازیگران اصلی مانند ایران، توجه خود را به اجتناب از یک جنگ منطقه متمرکز کرده‌اند».

90 مورد حمله

این در حالی است که بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار حملات از 19 اکتبر گذشته (2023) یعنی 12 روز پس از آغاز جنگ غزه تاکنون ، به حدود 90 حمله رسیده است.

از این مجموع، میدان گازی کونیکو هدف 22 حمله و میدان نفتی العمر در دیرالزور سوریه که دربردارنده بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا است، هدف 21 حمله قرار گرفتند.

15 حمله هم علیه پایگاه الشدادی در حومه حسکه انجام شد و پایگاه خراب‌الجیر در رمیلان نیز هدف 15 حمله قرار گرفت.

از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، ارتش آمریکا تاکنون هدف بیش از 130 حمله موشکی و پهپادی در عراق و سوریه قرار گرفته است.

حدود دو هفته پیش، پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که تأسیسات آمریکایی از آغاز تشدید تنش‌ها در منطقه هدف 127 موردحمله قرار گرفت که 52 مورد در عراق و 75 مورد در سوریه بوده است.

این حملات، واکنش واشینگتن را در شکل حمله به گروه‌های نیابتی ایران در این دو کشور در پی داشت که مهمترین حمله، مقر حرکت النجبا در شرق بغداد را در آغاز ژانویه جاری، هدف قرار داد.

900 سرباز آمریکایی در سوریه و 2500 سرباز در خاک عراق به عنوان بخشی از نیروهای ائتلاف مستقر هستند که به نیروهای محلی، در راستای ممانعت از بازگشت گروه تروریستی«داعش»، مشورت داده و کمک می‌کنند.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر