۱۴۰۲ بهمن ۹, دوشنبه

سوال میلیون دلاری؛ چرا آمریکا مستقیما به ایران پاسخ نمی‌دهد؟

 سوال میلیون دلاری؛ چرا آمریکا مستقیما به ایران پاسخ نمی‌دهد؟



پس از انگشت اتهام جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به گروه‌های مسلح وفادار به ایران، که پایگاه «برج 22» در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار دادند، پرسش‌هایی در میان جمهوری‌خواهان ایالات متحده برای حمله مستقیم به ایران ایجاد شد.

آیا آمریکا به ایران حمله می‌کند؟

آدام ارلی، سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به این درخواست‌ها، این سوال را «سوال میلیون دلاری» توصیف کرد.

ارلی، دوشنبه 9 بهمن در اظهاراتی به شبکه «العربیه» گفت، این سوال کاملا بجا است، به ویژه که گردان‌های «حزب الله» پایگاه‌های آمریکا و شبه‌نظامیان حوثی کشتی‌های آمریکایی را هدف قرار داده‌اند و آمریکا به دو طرف پاسخ داده و حملات کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

او از اینکه استراتژیک آمریکا در ضربه زدن به گروه‌های نیابتی تهران تا کنون موفق بوده، گفت، اکنون زمان حمله و ضربه زدن بیشتر به خود ایران است.

ارلی معتقد است «تهران از اینکه گروه‌های نیابتی به خاطر ایران جان می‌دهند بسیار خوشنود است» پرسید، اگر وضعیت برعکس شود و جنگ رویارویی با ایران مستقیما صورت بگیرد، چگونه خواهد شد.

«حمله به ایران»

همزمان بسیاری از جمهوری‌خواهان، خواستار حمله به ایران شدند، سناتور لیندسی گراهام در توییتی در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «فورا به ایران حمله کنید و با تمام توان به ایران ضربه بزنید.» همانطور که تام کاتن این کار را کرد.

جان کورنین نیز در حساب رسانه اجتماعی «ایکس» خود خواستار حمله به ایران شد و نوشت: «به ایران حمله کنید.»

انکار ایرانی‌ها

به گزارش خبرگزاری «ایرنا» به نقل از وزارت خارجه، ایران دوشنبه 9 بهمن، حمله گروه‌های نیابتی خود به پایگاه «برج 22» در اردن که منجر به کشته شدن 3 سرباز آمریکایی شد را رد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «این اتهامات هدف سیاسی را دنبال می‌کند و هدف آن وارونه جلوه دادن حقایق در منطقه است.»

این حمله اخیر بدون شک تنش‌ها را در منطقه تشدید کرد و این نگرانی را ایجاد کرد که دامنه جنگی که در 7 اکتبر در نوار غزه آغاز شد به درگیری مستقیم با ایران بینجامد.

حدود 160 حمله

از آغاز جنگ غزه، تنش‌ها در جبهه‌های مختلفی از جمله عراق، سوریه، یمن و لبنان محل حضور گروه‌های نیابتی ایران شدت گرفته است.

از 17 اکتبر 2023 تا 26 ژانویه 2024، بیش از 158 حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از سوی گروه‌های وابسته به ایران صورت گرفته است.

هفته گذشته، این گروه‌ها تهدید به آغاز اجرای مرحله دوم حملات خود از جمله تشدید حملات در دریای مدیترانه برای محاصره بنادر اسرائیل کردند.

از سویی آمریکا، در عراق و سوریه بیش از یک حمله علیه پایگاه‌های گروه‌ها وابسته به ایران انجام داده که در صورت ادامه حملات، تهدید به حملات بیشتری کرده است.

ایالات متحده 900 سرباز در سوریه و 2500 سرباز دیگر در خاک عراق به عنوان نیروهای ائتلاف که به عنوان مشاور نیروهای محلی هستند، مستقر کرده تا از بازگشت هسته‌های «داعش» که از سال 2014 کنترل بخش وسیعی را در دست داشت، جلوگیری کند.

العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر