۱۴۰۲ بهمن ۸, یکشنبه

پاکستان خواستار رسیدگی به قتل ۹ تبعه این کشور ازسوی ایران شد

 پاکستان خواستار رسیدگی به قتل ۹ تبعه این کشور ازسوی ایران شد


جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان

در شهر سراوان استان سیستان و بلوچستان ۹ تبعه پاکستان به ضرب گلوله افرادی مسلح کشته شدند. گفته می‌شود این افراد کارگرانی بوده‌اند که دریک تعمیرگاه سکونت داشتند. وزیر خارجه پاکستان خواستار رسیدگی فوری از سوی ایران شده است.

به گفته منابع پاکستانی، در بحبوحه تلاش‌های ایران و پاکستان برای کاهش تنش ها، ۹ هموطن آن‌ها به ضرب گلوله مهاجمان ناشناس در ایران کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، سفیر پاکستان در تهران روز شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) گفت که از خبر کشته شدن ۹ پاکستانی در شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز پاکستان "بسیار شوکه" شده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در شبکه پیام‌رسان "اکس" (توییتر سابق) از کشته شدن شهروندان این کشور در ایران "در یک حمله تروریستی" ابراز تاسف کرد.

جلیل عباس جیلانی تاکید کرد: «این حمله شنیع تلاشی برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران توسط دشمنان مشترک ما است.»

جیلانی ضمن تسلیت به خانواده قربانیان، از مقامات جمهوری اسلامی خواست به فوریت به کشته شدن این شهروندان پاکستان رسیدگی کنند.

محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در ایران، این حادثه را هولناک خواند و گفت سفارت پاکستان در ایران از خانواده‌های کشته‌شدگان حمایت کامل خواهد کرد و از ایران خواسته که برای پیگیری این واقعه به طور کامل همکاری کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این "اقدام مسلحانه" در حومه شهر سراوان به‌شدت محکوم کرد و با دولت پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

به گزارش تسنیم، کنعانی با اشاره به اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، افزود که "ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند".

یک گروه حقوق بشر محلی گفته است، گمان می‌رود قربانیان کارگران تعمیرگاه خودرو باشند. رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی فقط از افراد "غیرایرانی" صحبت کردند که توسط مهاجمان ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

به گزارش سایت حقوق بشری "حال وش"، روز شنبه ۷ بهمن ماه (۲۷ ژانویه)، هویت ۱۲ تن از اتباع اهل پاکستان که بامداد این روز توسط افراد مسلح ناشناس در محل سکونت‌شان در گاراژی در شهر سیرکان از توابع بخش بمپشت شهرستان سراوان به ضرب گلوله کشته و مجروح شده بودند، احراز شده‌اند.

حال‌وش هویت نه فرد کشته شده را ملک اظهر، محمدشعیب، محمدعاصف، محمداکمل، محمدابوبکر، شهریار، محمد بشیر، محمد زبیر، محمد شهزاد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: شش نکته در خصوص عملیات تلافی‌جویانه پاکستان

سه تن نیز به نام‌های محمد اصغر، اشفق و عثمان در این حادثه از ناحیه فک و صورت و قسمت کمر و شکم هدف گلوله قرار گرفته اند در بیمارستان رازی سراوان بسر می‌برند. حال یک تن وخیم گزارش شده است.

این نهاد حقوق بشری به نقل از منابع آگاه می‌گوید که این افراد از حدود پانزده سال پیش در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری و خودرو و برقکاری مشغول بوده‌اند و در داخل یک اتاق در محوطه تعمیرگاه ساکن بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: انتقام موشکی سپاه؛ تداوم آسیب‌پذیری امنیتی

به گفته منابع حال وش: «حوالی ساعت ۲ بامداد امروز افراد ناشناس وارد یک تعمیرگاه در خروجی شهر سیرکان بمپشت سراوان شده و ۹ نفر از اتباع ایالت پنجاب پاکستان را کشته و سه نفر دیگر را مجروح کرده‌اند؛ در حالی که در فاصله سه کیلومتری محل حادثه پنج مقر نظامی سپاه، بسیج، مرصاد، نیروی انتظامی و امنیتی حضور دارند.»

به گفته منابع محلی و شاهدان عینی، این افراد کارگرانی بودند که در مکانیکی مشغول صافکاری و رنگ‌آمیزی بوده‌اند که در یک اتاق در سیرکان سکونت داشتند. افراد مسلح ناشناس با رگبار گلوله جنگی آنها را کشته و مجروح کرده‌اند.


این واقعه خونین دو روز پیش از برنامه دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از پاکستان صورت می‌گیرد. او قرار است فردا دوشنبه ۹ بهمن‌ماه (۲۹ ژانویه) راهی اسلام‌آباد شود.

ایران و پاکستان حدود یک هفته پیش حملاتی موشکی متقابل به خاک یکدیگر انجام دادند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر