۱۴۰۲ دی ۲۱, پنجشنبه

آمریکا از طریق حملۀ مستقیم به حوثی‌ها احتمالاً وارد جنگ با ایران خواهد شد - استاد پرینستون

   آمریکا از طریق حملۀ مستقیم به حوثی‌ها احتمالاً وارد جنگ با ایران خواهد شد - استاد پرینستون



ناو جنگی جرالد فورد

برنارد هایکل، استاد و پژوهشگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه پرینستون، در گفتگو با هفته‌نامۀ فرانسوی اکسپرس حملۀ مستقیم ایالات متحد آمریکا به حوثی‌های یمن را تقریباً اجتناب ناپذیر دانسته و با اشاره به کشته شدن العاروری و دیگر رهبران حماس و همچنین رضی موسوی، فرماندۀ بانفوذ سپاه پاسداران در سوریه، بعید ندانسته که دولت تل آویو در پی اشاعۀ جنگ غزه در خاورمیانه و درگیر کردن مستقیم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

برنارد هایکل همچنین محتمل دانسته که این رویاوریی مستقیم از طریق حملۀ مستقیم ارتش آمریکا و متحدانش به حوثی‌های یمن صورت بپذیرد که با حمایت و دخالت مستقیم تهران کشتیرانی جهانی در دریای سرخ و کانال سوئز را ناامن کرده‌اند.

به گفتۀ برنارد هایکل، اسرائیل همۀ کسانی را که مسئول حملۀ هفتم اکتبر بوده‌اند آماج قرار خواهد داد و با حملات مستقیم و مکررش به ایران و حزب‌الله لبنان می‌کوشد ایالات متحد آمریکا را درگیر جنگ با آنها کند، در حالی که ایران و حزب‌الله قصد دارند از جنگ مستقیم با آمریکا پرهیز کنند. با این حال، به گفتۀ برنارد هایکل حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها و ناوگان نظامی غرب در دریای سرخ می‌تواند نهایتاً به حملۀ مستقیم آمریکا علیه حوثی‌ها و از این رهگذر علیه ایران منجر شود.

استاد دانشگاه پرینستون در ادامه افزوده است : "واضح است که حوثی‌ها به تنهایی عمل نمی‌کنند. حکومت ایران به طور گسترده در حملات آنان نقش دارد و کلیه تجهیزات برای انجام این حملات از سوی ایران تأمین می‌شود." به گفتۀ پژوهشگر آمریکایی، "حوثی‌ها شدیداً نیازمند کمک‌های لجستیکی ایران برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ هستند."

به گفتۀ برنارد هایکل حکومت ایران از طریق این حملات سه هدف را دنبال می‌کند : هدف اول که حکومت ایران تقریباً به آن دست یافته این است که تهران نشان بدهد علاوه بر تنگۀ هرمز بر تنگۀ باب المندب و کانل سوئز تسلط دارد. یعنی سه نقطۀ راهبردی خاورمیانه که از طریق‌شان تهران می‌تواند اقتصاد جهانی را خفه کند. هدف دوم تهران، به گفتۀ برنارد هایکل، تقویت حقانیت ملی حوثی‌ها و هدف سوم – که هدف مشترک ایران و حوثی‌های یمن است – نشان دادن شکنندگی عربستان در مقابل حوثی‌هاست. به گفتۀ پژوهشگر آمریکایی حوثی‌ها که اکنون سرگرم مذاکرات آتش-بس با عربستان هستند قصد دارند از این طریق تا آنجا که امکانپذیر است دولت ریاض را بدوشند.

به همین دلیل برنارد هایکل گفته است که عربستان با حملۀ محدود آمریکا علیه حوثی‌ها مخالف است، زیرا، آن را عامل تقویت شبه نظامیان یمنی وابسته به ایران می داند. به همین دلیل محتمل ترین گزینه به گمان برنارد هایکل حملۀ قدرتمند، پایدار و مؤثرتر آمریکا علیه حوثی‌ها خواهد بود که می‌تواند گریبان ایران را هم بگیرد.

ناصر اعتمادی ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر