۱۴۰۲ دی ۲۴, یکشنبه

«فایق آیدین» که توسط ترکیه در شمال عراق کشته شده کیست؟

«فایق آیدین» که توسط ترکیه در شمال عراق کشته شده کیست؟

فایق آیدین از فرماندهان کردهای ترکیه 

آیدین مسئول جذب اعضا برای حزب کارگران کردستان (PKK) در اروپا بود

ترکیه، شنبه 23 دی، اعلام کرد سازمان اطلاعات این کشور «فایق آیدین» که مسئول جذب اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در اروپا بود را در یک عملیات ویژه در عمق 160 کیلومتری در شمال عراق خنثی کرده است.خبرگزاری رسمی «آناتولی» به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داد که «سازمان اطلاعات ترکیه از نزدیک آیدین را که نام تشکیلاتی او «ریناس رابرین» است زیر نظر گرفته و مشارکت وی در فعالیت‌های تروریستی در اروپا را رصد کرده بود.

دولت ترکیه، حزب کارگران کردستان را به عنوان یک سازمان «تروریستی» دانسته و علیه آن در داخل و خارج از مرزهای خود می‌جنگد.

این منابع امنیتی همچنین افزودند: «فایق آیدین بعداً به شمال عراق نقل مکان کرده و در آنجا بر مردم سلیمانیه فشار آورد تا از سازمان «پ ک ک» حمایت کنند و به صفوف آن بپیوندند».

منابع امنیتی آنکارا در ادامه خاطرنشان کردند که «سازمان اطلاعات ترکیه پس از ایفای نقش حساس آیدن در صفوف سازمان تروریستی تصمیم به انجام عملیات علیه وی گرفت.»

این منابع توضیح دادند که «اطلاعات ترکیه توانست آیدین را طی عملیاتی ویژه در 160 کیلومتری مرز ترکیه در عمق خاک شمال عراق خنثی کند.

به گفته این منابع فایق آیدین در فعالیت‌های حزب کارگران کردستان در اروپا شرکت می‌کرد و در آنجا برای جذب اعضای جدید برای تشکیلاتی حزبی «پ.ک.ک» فعالیت می‌کرد.

بنا بر این گزارش آیدن پس از سال‌ها حضور در رده‌های تشکیلاتی حزب «پ.ک.ک» در اروپا، در سال 2015 به شمال عراق نقل مکان کرد و به تیم‌های مسلح این حزب پیوست.

از سوی دیگر، منابع امنیتی ترکیه تصریح کردند که «سایگین آیدین»، برادر فایق، در فعالیت‌های این سازمان در ایالت ارزروم در شرق ترکیه بین سال‌های 2014 تا 2018، قبل از این‌که در سال 2018 خنثی شود، شرکت داشت و برادر دیگرش، «فرهاد آیدین» حین فعالیت خود در بین سال‌های 2013-2014 در صفوف «YPG / PKK» در شمال سوریه کشته شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر