۱۴۰۲ بهمن ۸, یکشنبه

پاکستان کشته شدن ۹ شهروند خود در ایران را به شدت محکوم کرد

 

پاکستان کشته شدن ۹ شهروند خود در ایران را به شدت محکوم کرد

پرچم دو کشور

مردان مسلح ناشناس نه کارگر پاکستانی را در منطقه مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران کشته و شمار دیگری را زخمی کرده‌اند.

محمد مدسر تیپو، سفیر پاکستان در ایران، این حادثه را هولناک خوانده و در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «عمیقا از این واقعه شوکه شده است.»

او گفت که سفارت پاکستان در ایران از خانواده‌های کشته‌شدگان حمایت کامل خواهد کرد و از ایران خواسته که برای پیگیری این واقعه به طور کامل همکاری کند.

به گزارش سازمان حقوق بشری حال وش این نه شهروند پاکستان همگی کسانی بودند که از پانزده سال پیش در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری خودرو و برقکاری مشغول و در داخل یک اتاق در محوطه تعمیرگاه زندگی می‎‌کردند.

حال‌وش نوشت: «بامداد امروز ۷ بهمن ماه ۱۴۰۲، در پی ورود افراد مسلح ناشناس به محل سکونت اتباع پاکستان در گاراژی در شهر سیرکان از توابع بخش بمپشت شهرستان سراوان و تیراندازی به سوی آنان ۹ تن کشته و سه تن دیگر به شدت مجروح شده‌اند.»

تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

رسانه‌های ایران گزارش داد که پلیس در جست‌وجوی سه مرد مسلح است که بعد از تیراندازی از صحنه فرار کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم این حمله را به شدت محکوم کرد. او گفت که ایران با دولت پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کند و «ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

محل حمله پاکستان به روستایی در نزدیکی سراوان ایران

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

محل حمله پاکستان به روستایی در نزدیکی سراوان ایران

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گفت: «این یک حادثه هولناک و نفرت‌انگیز است و ما آن را به صراحت کامل محکوم می‌کنیم. ما با مقام‌های ایرانی در تماسیم و بر نیاز به تحقیق فوری درباره حادثه و مسئول شناختن مسببان تاکید کردیم.»

این تیراندازی پیش از برنامه دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از پاکستان در روز دوشنبه اتفاق می‌افتد.

ایران و پاکستان حدود یک هفته پیش حملاتی موشکی به خاک یکدیگر انجام دادند.

ابتدا ایران در روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه با «موشک و پهپاد» به آنچه که مقام‌های جمهوری اسلامی محل استقرار گروه جیش‌العدل در ایالت بلوچستان پاکستان خواندند حمله کرد. به گفته وزارت خارجه پاکستان، در حمله ایران دو کودک کشته و سه کودک دیگر زخمی شدند.

یک روز بعد ارتش پاکستان به نقاطی در خاک ایران حمله کرد که به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر از جمله چندین کودک منجر شد. ارتش این کشور گفت که حملاتی هدفمند علیه «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد که در جریان آن «تعدادی تروریست کشته شدند.»

روز شنبه بعد از یک هفته تنش محمد مدثر تیپو، سفیر جدید پاکستان، برای ارائه استوارنامه‌اش با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، دیدار کرد و دو طرف بر لزوم رفع تنش‌ها بین دو کشور تاکید کردند.

ابراهیم رئیسی در این دیدار گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ایران، مرزها فرصتی برای تبادلات اقتصادی و ارتقای امنیت همسایگان هستند و لازم است از این فرصت در مقابل هرگونه عامل ناامنی حفاظت شود.» بی بی سی فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر