۱۳۹۷ تیر ۱۳, چهارشنبه

بازتاب بازداشت دیپلمات ایرانی در رسانه‌های آلمانی‌زبان

بازتاب بازداشت دیپلمات ایرانی در رسانه‌های آلمانی‌زبان

پمپ‌بنزینی که دیپلمات ایرانی در آنجا دستگیر شد پمپ‌بنزینی که دیپلمات ایرانی در آنجا دستگیر شد
مطبوعات و رسانه‌های آلمان و اتریش خبر بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان را همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به اتریش پوشش دادند. اتریش مصونیت سیاسی این دیپلمات را لغو می‌کند. 

در آستانه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به اروپا یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام داشتن ارتباط با دو فرد مضنون به بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس، بازداشت شده است.  
پرتال اینترنتی روزنامه اتریشی Die Presse این دیپلمات ایرانی را که یکشنبه (اول ژوئیه/ ۱۰ تیر) در آلمان بازداشت شد، اسدالله اسدی معرفی کرده است.
این فرد که خبرگزاری آلمان پیشتر او را اسدالله الف‌. ۴۷ ساله معرفی کرده بود، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بوده است. او با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود، در جنوب آلمان بازداشت شده است. این دیپلمات ایرانی در خاک آلمان مصونیت سیاسی نداشته است.  
سایت روزنامه پرتیتراژ Krone  در اتریش که روز چهارشنبه (۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر) سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به وین را در گزارش مفصلی پوشش داده، در حاشیه گزارش خود نوشته است که دولت اتریش ظرف مدت ۴۸ ساعت مصونیت دیپلماتیک اسدلله الف. را لغو می‌کند. 
پرتال اینترنتی روزنامهDer Standard  ضمن مطرح کردن پرونده این دیپلمات در گزارش خود، نوشته است که روشن نیست بازداشت این دیپلمات تا چه حد بر روابط دو طرف تأثیر خواهد گذاشت. در ادامه این گزارش آمده است: «احوالپرسی روسای جمهور دو کشور که در هر صورت خیلی دوستانه بود.» 
"طراح یک حمله تروریستی" 
حکم جلب اسدالله الف. در ارتباط با دو بازداشت دیگر در بلژیک و فرانسه صادر شده است. یک زوج ایرانی- بلژیکی و یک فرد دیگر در پاریس به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده‌اند.
سایت روزنامه اتریشی Kleine Zeitung  نوشته است که دیپلمات بازداشت شده که از سال ۲۰۱۴ در وین مستقر است، از قرار "طراح" این بمب‌گذاری بوده و در سفر به لوکزامبورگ، مواد منفجره را در اختیار این زوج ایرانی قرار داده و از آنها خواسته است که آن را در گردهم‌‌آیی پاریس منفجر کنند.
پرتال اینترنتی مجله آلمانی اشپیگل هم نوشته است که فرد بازداشت شده "واسطه‌ای بوده است که زوج بازداشت شده در بلژیک با او ارتباط داشتند".
روسای جمهور ایران اتریش و ایران، الکساندر فن‌ در بلن و حسن روحانی چهارشنبه ۱۳ تیر در وین
روسای جمهور ایران اتریش و ایران، الکساندر فن‌ در بلن و حسن روحانی چهارشنبه ۱۳ تیر در وین
سفارت ایران در آلمان‌، کشوری که اسدالله الف. در آن بازداشت شده به پرسش‌های دویچه‌وله فارسی در مورد بازداشت این دیپلمات و پرونده او به عنوان یک شهروند ایرانی زندانی در آلمان پاسخ نداده است.
در مقابل بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مجاهدین خلق را به دسیسه‌چینی متهم کرد و روز چهارشنبه گفت که مجاهدین خلق در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا و برای تخریب جایگاه ایران در افکار عمومی "مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کرده‌اند."
بهرام قاسمی مدعی شد که افراد بازداشت شده در بلژیک "از اعضای شناخته شده و عملیاتی" مجاهدین خلق هستند و افزود :«مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند تا با ارایه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورد.» 
سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد نقش دیپلمات ایرانی در این ماجرا و دلیل ارتباط او با "اعضای شناخته شده" مجاهدین توضیحی نداد.
بیشتر بدانید
مطالب مرتبط:

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر