۱۳۹۷ تیر ۱۸, دوشنبه

رژیم ایران مانع صلح در سوریه است، به‌نقل از فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین‌المللی

رژیم ایران مانع صلح در سوریه است، به‌نقل از فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین‌المللی

جیمز جرارد فرمانده عملیات ویژه ائتلاف در عراق و سوریه
جیمز جرارد فرمانده عملیات ویژه ائتلاف در عراق و سوریه
ژنرال جیمز جرارد فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه اعلام کرد، رژیم ایران مانع صلح در سوریه است.
ژنرال جمیز جرارد درباره نقش رژیم ایران در سوریه گفت: حضور این رژیم در سوریه به ثبات کمک نمی‌کند بلکه حمایت از تروریسم به‌شمار می‌رود.
به گزارش العربیه ۱۶تیر ۹۷فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین‌المللی در مورد شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران افزود: «از نظر ائتلاف بین‌المللی، این فعالیتها هیچ کمکی به ثبات در سوریه نمی‌کند. این فعالیتها از دستیابی به صلح در سوریه جلوگیری می‌کنند و ما مطمئن هستیم که آنها از فعالیت‌های خشونت‌آمیز حمایت می‌کنند».
فرمانده نیروهای ویژه ائتلاف بین‌المللی همچنین گفت: جنگ علیه داعش در مناطقی که آزاد شده، هنوز به پایان نرسیده است. و نیروهای ائتلاف تا پاکسازی کامل این مناطق و تا پایان موفقیت‌آمیز روند سیاسی در سوریه، در این کشور باقی خواهند ماند.
ژنرال جیمز جرارد درباره گزارشهای مربوط به اختلاف میان آمریکا و ترکیه گفت که آمریکا و ترکیه عضو پیمان دفاعی ناتو هستند و جنگ و اختلافی میان این دو کشور، به‌وقوع نخواهد پیوست.

بیشتر بخوانید:
پیشتر ژنرال جک کین معاون سابق ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا در تاریخ ۲۳اردیبهشت ۹۷ به فاکس‌ نیوز گفته بود:‌ سوریه لنگر استراتژیک رژیم ایران در منطقه است و از این طریق آنها خواهان به‌دست آوردن نفوذ هر چه بیشتر و سلطه بر کشورهای منطقه هستند لذا آمریکا باید حضور گسترده‌تری در این کشور داشته باشد. او افزود ماههاست که رژیم ایران در حال تقویت نظامی نیروهای خود در جنوب و جنوب غربی سوریه بوده و کاری که آنها به‌طور واقعی می‌خواهند بکنند تکرار همان کاری است که در لبنان کرده‌اند، همان کشوری که در آن، حزب‌الله دارای ۱۳۰هزار و اندی راکت و موشک است. آنها می‌خواهند این کار را در جنوب سوریه انجام دهند و برای این کار زیرساختهایی را ایجاد کنند.
امارات به دلالان و نهادهای مالی دستور داده تا داراییهای ۹شخص و شرکت متهم به کمک‌رسانی مالی به سپاه پاسداران را شناسایی کرده و آنها را مسدود کنند. این تصمیم به‌دنبال پولشویی و دخالتهای تروریستی رژیم ایران در کشورهای منطقه از جمله سوریه اتخاذ شد.

برای پاسخ به این سؤال که چرا بایستی سپاه پاسداران خامنه‌ای در لیست تروریستی گنجانده شود به این مقاله مراجعه کنید.


تحقیقات ملل متحد: رژیم اسد در منطقه دوما از گاز کلر استفاده کرده است


آژانس بین‌المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی بعد از گذشت سه ماه از تهاجم شیمیایی به منطقه دوما اعلام کرد گزارشات اولیه تهاجم که چند ماه پیش به منطقه دوما در غوطه شرقی انجام شده نشان می‌دهد در این تهاجم از گاز کلر استفاده شده است.
این آژانس مشخص نکرد که چه کسی در پشت این تهاجم بوده و این مواد را بکار گرفته است.
تهاجم شیمیایی به دوما به جان باختن دهها غیرنظامی منجر شد. تبعاًت این تهاجم این بود که آمریکا، انگلستان و فرانسه دست به تهاجمات نظامی به مواضع نظامی رژیم اسد زدند. تهاجم کشورهای یاد شده به مواضع اسد بعد از آن انجام شد که کشورهای غربی رژیم اسد را به‌عنوان اولین مسؤل تهاجم شیمیایی متهم کردند.
یک گروه امدادرسان در سوریه گفت: «حمله شیمیایی» به شهر دوما دست‌کم ۶۰کشته برجا گذاشت. طبق همین گزارش شمار مجروحان این حمله بیش از هزار نفر بود.

تعداد دقیق قربانیان «حمله شیمیایی» دوما

«جامعه پزشکی سوری-آمریکایی» که هزاران نفر از پزشکان سوری-آمریکایی در آن عضو هستند شمار کشته شدگان این حمله را ۴۲نفر اعلام کرد. این در حالی است که «اتحادیه سازمانهای مراقبت درمانی» تعداد کشته شدگان را دست‌کم ۶۰نفر اعلام کرد.
در برخی گزارشهای دیگر تعداد کشته شدگان بین ۷۰تا ۱۱۰نفر متغیر بود. گروه «اتحادیه سازمانهای مراقبت درمانی» ائتلافی است از سازمانهای امدادرسان که بیمارستانهای مختلفی را در سراسر سوریه تحت پوشش قرار می‌دهد.
بنا‌به اعلام گروه «دفاع مدنی سوری» (کلاه سفیدها) اکثر قربانیان حمله زنان و کودکان بودند.
به‌دلیل محاصره دوما توسط نیروهای دولتی سوریه امکان بررسی گزارشهای منتشر شده مبنی بر حمله شیمیایی در دوما برای خبرنگاران، امدادگران و ناظران بین‌المللی وجود نداشت.

تصاویر و گزارشهای منتشر شده

تصاویر ویدئویی که امدادگران از دوما منتشر کردند قربانیان حمله به دوما را با علائمی نشان داد که مشابه علائم قربانیان حملات شیمیایی است.
در این تصاویر اطراف دهان و بینی برخی از قربانیان کف سفیدرنگی مشاهده شد. از جمله نشانه‌های حمله با گاز کلر می‌توان به سرفه، تنگی نفس، خارش شدید غشای مخاطی و اخلال در تنفس اشاره کرد.

واکنشهای جهانی به «حمله شیمیایی» چه بود؟

هدر نائرت، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت "اطمینان داریم" که در حمله شنبه (۷آوریل/ ۱۸فروردین) به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده شده است.
دولت آمریکا "با اطمینان بسیار زیاد" رژیم بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی به شهر دوما دانست. سخنگوی کاخ سفید، سارا سندرز نیز روز جمعه، ۲۴فروردین۹۷و اندکی پیش از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه این اتهام را تکرار کرد.
فرانسه نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارشهای دریافتی مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما شده است. پاریس تأکید کرد که به همکاری تنگاتنگ خود با آمریکا برای واکنش به «حمله شیمیایی» در دوما ادامه خواهد داد.
پاپ فرانسیس گزارشهای منتشر شده مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما را «خبری هولناک» خواند.

نتایج تحقیقات مشترک آژانس بین‌المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل‌متحد نشان داد رژیم اسد در تهاجمی که در ماه آوریل سال۲۰۱۷ داشت از گاز سارین استفاده کرده بود ولی این بار چیزی که مشخص شد این است که رژیم اسد در منطقه دوما واقع در غوطه شرقی دمشق از گاز کلر استفاده کرده است.
بنا‌به گزارش آژانس بین‌المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی، تیم بازرسان بین‌المللی هم‌چنان به تلاش برای یافتن و شناسایی مکان دقیق اصابت بشکه‌های انفجاری و منبع آن ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر