معاون اول رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه 10 ژوئیه هشدار داد که کشورش در سایه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بدون شک با شرایط استثنائی، جدی و خطرناکی مواجه شده است که بر خلاف تصور بعضی‌ها در داخل، شرایطی تکراری نیست که بتوان چاره‌ای تکراری برای آن جستجو کرد
 زیرا که آمریکا طرح تضعیف ایران و براندازی نظام را در اولویت خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، (ایرنا) اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران که همزمان با انتشار شایعه استعفای او در تهران، به اصفهان سفر کرده است عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان گفت: «ما برنامه ریزی لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته ایم» و علی رغم تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد.
معاون اول رئیس جمهوری ایران همچنین اذعان کرد:
 «ما فکر نمی کردیم که آمریکا دست به این کار خطرناک بزند و از برجام خارج شود».
وی با اشاره به اینکه آمریکا می خواهد با اعمال فشارهای خود در کشور ما تفرقه افکنی کند، افزود: «آمریکا توطئه جدی برای ایران تدارک دیده و بازار نفت، نظام بانکی و تجارت خارجی کشور ما را هدف گرفته است».
وی شرایط کنونی کشورش را «خطیر» خواند و تاکید کرد: برای گذر از این شرایط نیاز به «دوری جستن از اختلافات، انسجام سیاسی ، فکری و ملی» داریم.
وی با تاکید بر اینکه، در «شرایط خطیر کنونی» دولت پیشران و مدیر اصلی جامعه است، تصریح کرد: «بقیه قوا در این زمینه کمک کنند نه اینکه بگویند می خواهند در مدیریت مشارکت کنند».
معاون اول رئیس جمهوری ایران در ادامه هشدار داد: «ما هنوز در دستگاه های حکومتی و حتی در بین برخی مسئولان کشور درک مناسب و یکسانی نسبت به شرایط پیش رو نداریم و عده ای فکر می کنند که این شرایط تکراری است و می توان راه حل های تکراری برای آن در نظر گرفت».
وی با اشاره به اینکه «وزارت خزانه داری امریکا به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده است»، افزود: مهمترین هدف آمریکا این است که به اقتصاد ایران آسیب جدی وارد کرده و شرایط زندگی را بر مردم ایران تنگ کند تا دامنه نارضایتی های مردم گسترش یافته و آمریکایی ها بتوانند اهداف دیگر خود را نیز دنبال کنند.
جهانگیری همچنین توضیح داد: «در دوره گذشته که ایران را تحریم می کردند می گفتند که هدف ما از تحریم این است که ایران را پای میز مذاکره بیاوریم. حالا که ایران مذاکره هم انجام داد پس چرا دوباره تحریم می کنید. هدف اصلی آنها نابودی ایران در درجه اول و در مرحله بعد نظام جمهوری اسلامی است که البته آمریکا هنوز این موضوع را مانند اسرائیل به صراحت اعلام نمی کند».
جهانگیری با بیان اینکه یک عده آدم کوته فکر در زمان وجود فشار روی مردم درصدد زدن جیب ملت،سوء استفاده و غارت منابع ملی هستند، تاکید کرد:«این افراد در صف دشمن قرار گرفته اند تا اعتماد ملت به دولت را ضعیف کنند که با آنها بشدت برخورد می شود».
جهانگیری ضمن اذعان به ناتوانی و درماندگی دولتش در رویارویی با چالش‌های کنونی و پیش رو گفت: «دولت به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند ما باید شرایط جدید کشور را بصورت صادقانه به مردم اعلام کنیم و از همه مردم و نخبگان جهت حضور در صحنه و پشتبانی از دولت در مقابله با بحران کنونی یاری بخواهیم».