۱۴۰۲ مهر ۹, یکشنبه

تظاهرات در پاریس برای حمایت از لوئی آرنو، زندانی اوین

 تظاهرات در پاریس برای حمایت از لوئی آرنو، زندانی اوین



روز شنبه هشتم مهر، تظاهراتی با شرکت حدود دویست نفر در حمایت از لوئی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران برگزار شد. آرنو که فقط برای گردش و تماشا به ایران رفته بود یک سال قبل در تهران اسیر شد.

لوئی آرنو که ۳۶ سال دارد، در ژوئیه سال ۲٠۲۲ سفری را آغاز کرد که مطابق با آرزوهای دیرینه‌اش طرح‌ریزی شده بود. وی قصد داشت مسیر تاریخی جاده ابریشم را از طریق زمینی و دریایی طی کند. اما در نهایت روز ۲٨ سپتامبر ۲٠۲۲/ششم مهر ۱۴۰۱ در تهران دستگیر شد. به گفتۀ کمیتۀ پشتیبانی وی که در پاریس تشکیل شده، قرار بود که در آن روز لوئی آرنو همراه با چند تن از دوستانش به محل بازی «اسکیپ گیم» (escape game) بروند، اما او و دوستانش به دلایل نامعلوم بازداشت می‌شوند. ظاهراً تمام دوستان وی آزاد شده‌اند.

سیلوی آرنو، مادر لوئی که در تجمع مقابل شهرداری پاریس حضور داشت به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک تجمع غیرسیاسی است که فقط برای پشتیبانی از لوئی و همه کسانی که در وضعیت او هستند برگزار می‌شود.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در تجمع روز شنبه الیویه واندکاستیل بلژیکی بود که حدود ۱۵ ماه را در زندان‌های ایران گذراند و سرانجام در خردادماه گذشته با اسدالله اسدی مبادله شد.

الیویه واندکاستیل  که در زندان اوین با لوئی آرنو آشنا شده، خانواده و آشنایان وی را تشویق کرده که «انتظار و توقع بیشتری از دولت داشته باشند.»

در تجمع مقابل شهرداری پاریس نزدیکان لوئی آرنو شعار می‌دادند «لوئی! ما از تو حمایت می‌کنیم و آزادی بی قید و شرطت را خواهانیم.»

مادر این گروگان فرانسوی در پاسخ به پرسش‌ها در مورد وضعیت روحی و سلامتی او گفت: «او خودش را نگاه داشته. ما می‌دانیم او کجاست و خبر داریم که غذا و خوابش تأمین است. البته شاید این چیزها در پاریس به نظر پیش پا افتاده بیاید.»

در حال حاضر به غیر از لوئی آرنو، سه فرانسوی دیگر در ایران گرفتارند، از جمله سسیل کوهر و همراهش ژاک پاریس که در بهار ۲٠۲۲ بازداشت شدند. هویت نفر سوم اعلام نشده است. علاوه بر این، فریبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-فرانسوی که قبلاً زندانی بود، همچنان در ایران است و حق خروج از کشور را ندارد.

هویت لوئی آرنو نیز تا همین هشت ماه پیش اعلام نشده بود. اما با گذشت بیش از یک سال، به نظر می‌رسد که خانواده و نزدیکان وی صبر و تحمل خود را از دست داده و تصمیم گرفته‌اند که با صدایی بلندتر خواستار آزادی وی شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر