۱۴۰۲ مهر ۲۸, جمعه

برتراند بدیع: ایران هیچ گاه به اندازه امروز ضعیف نبوده و تمایلی برای دمیدن بر آتش جنگ اسرائیل و حماس ندارد

 برتراند بدیع: ایران هیچ گاه به اندازه امروز ضعیف نبوده و تمایلی برای دمیدن بر آتش جنگ اسرائیل و حماس ندارد


برتراند بدیع، استاد و نظریه پرداز روابط بین‌الملل 

برتراند بدیع، استاد و نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل در گفتگو با رادیو بین بین‌المللی فرانسه با اشاره به ریشه‌های تاریخی و سیاسی منازعه اسرائیل و فلسطین به تحولات اخیر در خاورمیانه از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل پرداخت. این استاد برجسته علوم سیاسی ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه به اندازه امروز ضعیف نبوده افزود که در شرایط شکننده فعلی، تهران یک راهبرد فعال برای دمیدن بر آتش این جنگ ندارد اما ممکن است بدون اینکه تمایل داشته باشد وارد این منازعه شود.

برتراند بدیع، استاد علوم سیاسی و یکی از برجسته‌ترین متخصصان روابط بین‌الملل در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فارسی موضوع منازعه تاریخی اسرائیل و فلسطین را در سایه تحولات دو هفته اخیر مورد تحلیل و بررسی قرار داد. او معتقد است که رویدادهای هفتم اکتبر و حمله حماس به اسرائیل نشان داد که توازن قوا و برتری نظامی لزوما منجر به شکل‌گیری توازن سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی در منطقه نمی‌شود.

این نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل که در آثارش به تغییر ماهیت جنگ‌ها از زمان پایان جنگ دوم جهانی پرداخته، جنگ فعلی میان اسرائیل و حماس را از نوع نزاع‌های میان یک بازیگر غیردولتی و یک دولت می‌داند و نسبت به پیروزی اسرائیل در جنگ در حال وقوع در خاورمیانه با دیده تردید می‌نگرد. او با ذکر چندین تجربه تاریخی تصریح کرد که در چند دهه گذشته هیچ‌گاه یک دولت قدرتمند موفق به نابودی، از بین بردن و ریشه کن کردن سازمان غیردولتی که در تقابل با او بوده نشده است.  

از ابتدای حمله اسرائیل به غزه، تبادل آتش اسرائیل و حزب الله لبنان به شدت افزایش یافته است. برتراند بدیع در پاسخ به سوالی درباره احتمال ورود مستقیم یا غیر مستقیم ایران به این جنگ، تصریح کرد جمهوری اسلامی هیچ گاه به اندازه امروز ضعیف  نبوده است. او تاکید کرد که در شرایط شکننده فعلی، تهران فاقد یک راهبرد فعال برای دمیدن بر آتش این جنگ است. با وجود این، به گفته این استاد روابط بین‌الملل، ممکن است ایران بدون اینکه تمایل داشته باشد وارد این منازعه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر