۱۴۰۲ مهر ۲۶, چهارشنبه

نامه سناتورها به بلینکن در باره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران

نامه سناتورها به بلینکن در باره نقض توافق هسته‌ای توسط ایران



گروهی از سناتورهای آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورشان خواستار گزارش‌ در باره موارد نقض توافق هسته‌ای توسط ایران شدند. آنها معتقدند، سیاست‌ دولت بایدن در این زمینه به منزله تایید فعالیت‌های جمهوری اسلامی است..

 کوین کرامر، سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواستار به‌روز‌رسانی اطلاعات در مورد تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران شد. این نامه به امضای شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه هم رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۱۸ درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده ایران و همچنین فعالیت‌های مرتبط با تلاش مخفیانه جمهوری برای تولید سلاح‌های اتمی در سال ۲۰۰۳، موسوم به طرح آماد، تحقیق می‌کند. آژانس به‌رغم درخواست‌های مکرر برای دسترسی به چندین سایت ایرانی، هنوز نتوانسته است مشخص کند که آیا تهران فعالیت‌های مخفیانه خود را برای دست‌یابی به جنگ‌افزار اتمی همچنان دنبال می‌کند یا خیر.

علاوه بر این، آژانس هنوز سایت‌های مورد نظر هسته‌ای، پرسنل و اسناد مربوط به طرح آماد و نهادهای جایگزین آن را بررسی نکرده است.

امضاکنندگان این نامه به بحران کنونی خاورمیانه نیز اشاره کرده و نوشته‌اند: «رژیم ایران در تلاش است ترور را در سراسر منطقه دامن بزند، همان‌طور که حملات پرخشونت آخر هفته به متحد ما اسرائیل توسط نیروهای نیابتی‌اش، حماس و حزب‌الله، گواه آن است.»

ناامیدی نمایندگان

سناتورها خطاب به آنتونی بلینکن می‌نویسند: «شما اکنون بیش از هر زمان دیگری باید اطمینان حاصل کنید که رژیم (اسلامی ایران) را به دلیل عدم رعایت تعهدات بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پاسخ‌گو سازید. علاوه بر این، ما از اینکه دولت (آمریکا) با توجه به عدم پایبندی مداوم تهران به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار محکومیت رسمی آن نشد، ناامید شده‌ایم.»

بیشتر بخوانید: مجموعه مطالب درباره توافق برجام

این نامه می‌افزاید: «از آنجایی که ایران تعهدات خود را نقض می‌کند و از همکاری با آژانس بین‌المللی امتناع می‌ورزد، ادامه رویکرد معمول شما برای حل و فصل این وضعیت به منزله تایید فعالیت‌های رژیم ایران است. علاوه بر این، عدم پی‌گیری شما در محکومیت ایران، احتمالاً مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در حال انجام با ایران است که همچنان از کنگره پنهان می‌کنید، و این غیرقابل قبول است.»

نویسندگان تأکید کرده‌اند که «پنهان کردن جزئیات چنین مذاکرات هسته‌ای از کنگره، بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران غیرقانونی است.»

مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته گفته‌اند که گفت‌وگوهایی با میانجی‌گری عمان در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته‌اند.

تا پیش از حمله حماس به اسرائیل گفته می‌شد که در پی تماس‌های غیررسمی میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها با میانجی‌گری عمان در ماه‌های اخیر، نوعی توافق ناگفته وجود دارد و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است. ازجمله این‌که ایالات متحده برای مدتی از سخت‌گیری برای اعمال تحریم‌ها علیه نفت ایران خودداری کرده و دسترسی ایران به دارایی‌های خود در عراق و کره جنوبی را تسهیل کرده است. تهران نیز غنی‌سازی اورانیوم را محدود کرده و حملات شبه‌نظامیان تحت کنترل جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کاهش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر