۱۴۰۲ آبان ۹, سه‌شنبه

 عفو بین‌الملل: حجاب اجباری ابزار «نقض گسترده و سیستماتیک» حقوق زنان و دختران ایران است


خامنه ای آرمیتا را کشت 

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جان‌باختن آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، به دلیل اعمال «قوانین توهین‌آمیز و تحقیرآمیز حجاب اجباری» ابراز خشم و اندوه کرد و خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، و تمامی بازداشت‌شدگان در مراسم تشییع این نوجوان شد.

این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه ۸ آبان در بیانیه خود در پیام‌رسان‌های اجتماعی، حجاب اجباری در ایران را ابزاری برای «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر زنان و دختران» خوانده و از آن انتقاد کرده است.

رسانه‌های حکومتی ایران روز ۶ آبان گزارش دادند که آرمیتا گراوند ۱۶ ساله پس از چند هفته اغما جان باخت.

بنا بر این بیانیه، این دانش‌آموز نوجوان صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲ در ایستگاه مترو «میدان شهدای» تهران، بنا بر گزارش‌ها مورد حمله یک مامور اعمال «قوانین تحقیرآمیز حجاب اجباری» قرار گرفت و به دلیل آسیب‌های جانی وارده بیهوش شد.

بر پایه بیانیه عفو بین‌الملل، مقامات حکومت ایران به مدت چهار هفته با راه‌اندازی کارزاری هماهنگ اقدام به «انکار و تحریف حقیقت» درباره شرایط منجر به جان‌باختن آرمیتا گراوند کردند. آنها سپس در مراسم تشییع این نوجوان برای ساکت کردن هرگونه ندای حقیقت‌خواهی و عدالت‌طلبی، با «وقاحت» سوگواران را بازداشت کردند.

این نهاد بین‌المللی همچین خواستار آزادی فوری نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، و تمام افرادی شده است که به دلیل حضور مسالمت‌آمیز در مراسم تشییع آرمیتا گراوند در روز ۷ آبان در تهران مورد «بازداشت مستبدانه» قرار گرفته‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بتازگی در بیانیه‌ای افشاگرانه، ضمن محکوم کردن «قتل» آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله به دلیل نپوشیدن حجاب اجباری، از سرکوب امنیتی و سانسور رسانه‌ای جمهوری اسلامی در برخورد با این رویداد انتقاد کرد. صدای آمریکا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر