۱۴۰۲ آبان ۸, دوشنبه

مئیر جاودانفر : حمله بسیار محتمل حزب‌الله به تل آویو، حمله اسرائیل به تهران را در پی خواهد داشت

 مئیر جاودانفر : حمله بسیار محتمل حزب‌الله به تل آویو، حمله اسرائیل به تهران را در پی خواهد داشت

 

مئیر جاودانفر کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه هرتسلیا در اسرائیل.

مئیر جاودانفر کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه هرتسلیا در اسرائیل. © RFI - persan

مئیر جاودانفر : حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و شکاف های درونی اسرائیل در پی اصلاحات قضایی این کشور این اعتماد به نفس را به جمهوری اسلامی ایران داده که میتواند امنیت اسرائیل را جداً به چالش بکشد. در صورت حملۀ موشکی حزب الله به تل‌آویو که بسیار هم محتمل است، اسرائیل علاوه بر حملات هوایی، علیه تأسیسات نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی در تهران حملات موشکی انجام خواهد داد و در این اقدام از حمایت کشورهای منطقه، اروپا و آمریکا نیز برخوردار خواهد بود

اظهارات مقام های امنیتی، نظامی و سیاسی اسرائیل در بیست و چهار ساعت گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران از بسیاری جهات قابل توجه‌اند. رئیس موساد، دیوید بارنیا، در اظهاراتی نادر رهبران جمهوری اسلامی را به اقدام های تلافی جویانه در قلب تهران تهدید کرد در صورتی که حکومت تهران دست به عملیات تروریستی علیه یهودیان و شهروندان اسرائیل بزند.

وزیر دفاع اسرائیل نیز هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران در جنوب لبنان یک پایگاه، یک فرودگاه تروریستی در بیست کیلومتری مرز اسرائیل و علیه این کشور احداث کرده است و به همین خاطر اسرائیل باید هوشیار و آمادۀ چکاندن ماشه باشد. همزمان با این اظهارات وزیر خارجۀ انگلستان سرگرم سفر رسمی دو روزه ای به اسرائیل برای ملاقات با رهبران این کشور به ویژه دربارۀ تهدیدهای امنیتی حکومت ایران است. چه اتفاقی روی داده یا قرار است روی دهد؟

در پاسخ به این سئوال و سئوال های دیگر، مئیر جاودانفر، استاد دانشگاه رایخمن در اسرائیل از جمله گفته است :  

"جمهوری اسلامی ایران اخیراً اعتماد به نفس زیادی پیدا کرده و بر این گمان است که می‌تواند امنیت اسرائیل را به چالش بکشد. این امر دلایل متعدد دارد. یکی از آنها همکاری جمهوری اسلامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین است. جمهوری اسلامی ایران از آنجا که تنها کشوری است که در این جنگ، سلاح در اختیار روسیه می‌گذارد، احساس می‌کند که وجودش برای روسیه با اهمیت است. علت دیگر این اعتماد به نفس اصلاحات قضایی در اسرائیل است که شکافی میان مردم این کشور و رهبرانش و همچنین میان خود مردم اسرائیل ایجاد کرده است، دامنۀ این شکاف‌ها به قدری است که خلبانان ذخیرۀ ارتش اسرائیل از ادامۀ تمرینات خود انصراف داده‌اند.

با این حال، یکی از دلایل هشدارهای رهبران اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران این است که به زودی هزاران نفر از ارتدکس‌های اسرائیلی به قصد زیارت عازم اوکراین خواهند شد و به نظر می رسد که حکومت ایران مترصد است که آنها را به این مناسبت آماج حملات خود قرار بدهد. سازمان موساد اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده است و هشدارهای اخیر دیوید بارنیا خطاب به رهبران جمهوری اسلامی نیز از همین رو ایراد شده‌اند.

در واقع، اعتماد به نفس جمهوری اسلامی بر این تصور نیز متکی است که اکنون اسرائیل در موضع ضعف قرار دارد و روسیه نیز شدیداً به جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین احتیاج دارد. البته، این احساس خیلی هم بی اساس نیست. زیرا، اگر پهپادهای رزمی ایران نبود. عملیات روسیه علیه اوکراین بسیار غیرموثر باقی می ماند. در واقع در این جنگ پهپادهای ایران قویاً به روسیه یاری رسانده‌اند. افزون بر این، همه می بینندکه سیاست های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، باعث تضعیف امنیت این کشور شده و جمهوری اسلامی ایران این ضعف را فرصتی طلایی برای به چالش کشیدن امنیت اسرائیل قلمداد می‌کند.

متقابلاً برای روسیه و چین نیز جمهوری اسلامی ایران مهرۀ مهمی برای مقابله با آمریکا در خاورمیانه است. با این حال، اگر حزب الله لبنان به اسرائیل حمله موشکی کند، پاسخ اسرائیل بسیار دردناک خواهد بود. در صورت حملۀ موشکی حزب الله به تل‌آویو که بسیار هم محتمل است، اسرائیل علاوه بر حملات هوایی، علیه تأسیسات نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی در تهران حملات موشکی انجام خواهد داد و چنین پاسخی برای جمهوری اسلامی ایران شدیداً گران تمام خواهد شد.

در واقع، جمهوری اسلامی ایران تهدیدی است نه فقط علیه امنیت اسرائیل، بلکه همچنین علیه امنیت کل اروپا به دلیل درگیری اش در جنگ اوکراین و حمایتش از روسیه در این جنگ. بنابراین، عملیات احتمالی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران ای بسا از حمایت آقای بایدن نیز برخوردار شود. تضعیف بازوی نظامی جمهوری اسلامی ایران هم منافع مشترک اسرائیل و کشورهای خاورمیانه هم سایر کشورها به ویژه در اروپا را تأمین می‌کند."  

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر