۱۴۰۲ مهر ۲۶, چهارشنبه

بیانیه مشترک ۴۷کشور جهان در حمایت از ادامه تحریم‌های موشکی رژیم ایران

 بیانیه مشترک ۴۷کشور جهان در حمایت از ادامه تحریم‌های موشکی رژیم ایران

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

بر اساس بیانیه مشترکی که وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶مهر منتشر کرد، ۴۷کشور جهان هم‌زمان با پایان تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، خواستار ادامه تحریم‌های موشکی علیه رژیم آخوندی شدند.

این کشورها گفته‌اند که لغو تحریم‌های موشکی رژیم ایران بر این فرض استوار بود که جمهوری اسلامی به برجام پای‌بند خواهد ماند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

این بیانیه می‌افزاید برنامه موشکی ایران هم‌چنان یکی از بزرگترین چالشهای بین‌المللی برای منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی است: «امروز رژیم ایران بزرگترین ذخایر موشکهای بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و برنامه موشکی آن هم‌چنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است».

این بیانیه که به امضای تقریباً همه کشورهای غربی و برخی کشورهای خاورمیانه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی رسیده است، می‌افزاید: ارائه فناوری موشکی و پهپادی ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی خود، ثبات بین‌المللی را به خطر انداخته و تنشهای منطقه‌یی را تشدید می‌کند.

 

متن بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا در زیر آمده است:

گسترش سلاحهای کشتار جمعی و سیستم‌های حامل آنها هم‌چنان تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی است. در این شرایط، برنامه موشکی ایران هم‌چنان یکی از بزرگترین چالشهای تلاش‌های بین‌المللی منع اشاعه است. امروز ایران بزرگترین موجودی موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد و برنامه‌های موشکی بالستیک آن هم‌چنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است. علاوه بر این، ارائه فناوری موشکی و پهپادی ایران به شرکا و نیروهای نیابتی خود، ثبات بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و تنشهای منطقه‌ای را تشدید می‌کند.

در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، محدودیتهای مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران به پایان می‌رسد. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) بر این فرض استوار بود که ایران اقدامات لازم را برای بازگرداندن اعتماد به ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی خود انجام خواهد داد. این اتفاق نیفتاده است. در این زمینه، ضروری است که همه کشورها به اقداماتی برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده مرتبط با موشکهای بالستیک ایران از طریق همکاریهای ضداشاعه ادامه دهند.

ما، کشورهایی که ابتکار امنیتی منع اشاعه (PSI) را تأیید می‌کنند، که در زیر فهرست شده‌اند، با ادامه مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده مرتبط با موشکها و پهپادهای ایران، مطابق با سایر اختیارات ملی و بین‌المللی مرتبط، به تعهدات مندرج در بیانیه اصول بازدارندگی PSI و تعهدات مرتبط پایبند خواهیم بود.

به‌طور مشخص، با توجه به ایران و مطابق با اصول ابتکار امنیتی منع اشاعه PSI، ما بر تعهد خود برای اتخاذ تمام اقدامات ضروری برای جلوگیری از عرضه، فروش یا انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مربوط به موشکهای بالستیک برای حفاظت از صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن تأکید می‌کنیم. از جمله طریق اقدامات زیر: (۱) اتخاذ تدابیر مؤثر برای جلوگیری از انتقال مواد مرتبط با موشک از جمله موارد مربوط به پهپاد به و از ایران (۲). اتخاذ رویه‌های کارآمد برای تبادل سریع اطلاعات مرتبط در مورد فعالیت‌های اشاعه هسته‌یی ایران؛ (۳) بررسی و تلاش برای تقویت مقامات قانونی ملی مربوطه ما برای رسیدگی به مسائل مربوط به موشکها و پهپادهای ایران؛ و (۴) انجام اقدامات مشخصی در حمایت از تلاش‌های بازدارنده مرتبط با برنامه‌های موشکی و پهپاد ایران.

ما هم‌چنین تعهد خود را برای اطمینان از وجود فرآیندهای داخلی برای انجام چنین تلاش‌هایی مجدداً تأیید می‌کنیم. ما از همه کشورها می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که از اختیارات و توانایی‌های قانونی داخلی کافی برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران برخوردارند و در عزم خود برای رسیدگی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده موشکی ایران متحد هستیم.

کشورهای امضاکننده: [۴۷ کشور]

آنتیگوا و بار بودا

آرژانتین

استرالیا

اتریش

بحرین

بلژیک

بلیز

بلغارستان

کانادا

کلمبیا

کرواسی

قبرس

چک

دانمارک

استونی

فنلاند

فرانسه

آلمان

یونان

مجارستان

ایسلند

ایرلند

اسرائیل

ایتالیا

ژاپن

لتونی

لیتوانی

لوکزامبورگ

مونته نگرو

مراکش

هلند

نیوزلند

نروژ

پالائو

پاناما

لهستان

کشور پرتغال

جمهوری کره

رومانی

سن مارینو

اسلواکی

اسلوونی

اسپانیا

سوئد

اوکراین

انگلستان

ایالات متحده

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر