محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسدارن ایران، به شدت از توافق هسته‌ای ایران با جامعه جهانی موسوم به (برجام) انتقاد کرد و افتخار به آن را «کوته فکری» نامید. 

به گزارش سپاه نیوز، محمدعلی جعفری در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال جدید شمسی در بخشی از سخنان خود با طرح این سوال که آیا برجام می‌تواند الگویی برای حل سایر مشکلات محسوب شود؟ گفت: «برجام هسته‌ای اگر به عنوان یک الگو تلقی شود، نشانه‌ کوتاهی فکر و نوعی خود تحقیری است. افرادی هم که امروز از سریال برجام‌ها سخن می‌گویند، ناخواسته همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند مردم بزرگ ما را تحقیر نمایند».

به نظر می‌رسد اشاره جعفری به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران است که از سخنانش در آغاز سال جدید شمسی، از ضرورت دستیابی به برجام ۲ و برجام ۳ سخن گفت؛ سخنی که مورد انتقاد علی خامنه‌ای رهبر ایران هم قرار گرفت. 

در توافق هسته‌ای، مقرر شد که ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور، لغو شود. 

جعفری در ادامه سخنان خود گفت: « نتیجه‌ تفکر ارزش گذارانه به تعامل با جهان بدون محاسبات انقلابی، ایستادگی و مقاومت برای تحقق اهداف و مصالح نظام و کشور، غربزدگی مزمن خواهد بود».

او، برجام را نسخه حداقلی احقاق حق مردم ایران دانست و اظهار کرد: «برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد شد. هرچند مقاومت هسته‌ای ملت ایران که دشمن را مجبور به تغییر استراتژی ساخت، یک افتخار بود اما این مقاومت با بخشی از نتیجه آن که برجام بود متفاوت است».

وی تصریح کرد: «برجام یک نسخه‌ دیپلماسی است که با فرجام نامعینی که بخش اعظم آن تعهدات دشمن بدعهد و کینه توز است، نمی‌تواند مدل رفتار حاکمیتی نظام در موضوعات دیگر قلمداد شود».

فرمانده سپاه  مدعی شد: «مردم ما با اکراه این برجام را پذیرفتند مگر این برجام تاکنون چه نتایجی برای مردم داشته که برجام‌های دیگری را بپذیریم؟ مردم ما، روحیه و تفکر انقلابی را هرگز با روحیه و تفکر انفعالی عوض نمی‌کنند، اگر این گونه بود این قدر شهید نمی‌دادیم، در حالی که هنوز کاروان شهداء در راه است و نوای آنان هر روز شنیده می‌شود».