۱۳۹۵ فروردین ۲۰, جمعه

جعفری وفرماندهان سپاه به روحانی هشدار می دهند که بی خیال برجام ۲ شود وگرنه قربانی برجام یک خواهد شد.

جعفری وفرماندهان سپاه به روحانی هشدار می دهند که بی خیال برجام ۲ شود وگرنه قربانی برجام یک خواهد شد.

«محمدعلی جعفری»، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در انتقاداتی تند علیه حسن روحانی، رییس جمهور ایران، ایده او مبنی بر پی گیری «برجام۲» را حرکت ناخواسته در مسیر ضدانقلاب توصیف کرد و گفت برجام هرگز سند افتخار نیست و در سال های دور و نزدیک هم تن به برجام دیگری نمی دهیم:‌ «برجام اگر به عنوان الگو تلقی شود،‌ نشانه کوتاهی فکر و خود تحقیری است. برجام یک نسخه دیپلماسی با فرجام نامعین است که بخش اعظم آن، تعهدات دشمن بدعهد و کینه توز است و نمی تواند مدل رفتار حاکمیتی در موضوعات دیگر قلمداد شود.»
انتقادات فرمانده سپاه محدود به برجام نبود؛ او سیاست های دولت در زمینه اقتصادی را زیر سوال برد، از ظهور یک «جریان غرب گرا» گفت و ادعا کرد جوانه خیانت دولتمردان داخل این جریان آشکار شده و در آینده توسط مردم از قدرت کنار گذاشته می شوند. او هم چنین مواضعی به شدت تهاجمی درباره مسایل منطقه گرفت.
در موضع گیری دیگری،‌ «علی سعیدی»،‌ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران  گفته است امسال و ابتدای سال آینده کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و سپاه در این زمینه به روشن گری ادامه خواهد داد.
پیش از این «امیرعلی حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفته بود در دو سال گذشته سیاست رسانه ای نکردن آزمایش های موشکی اشتباه بوده و باعث پر رو شدن امریکا شده است.
سخنان حاجی زاده با واکنش منفی «حسام الدین آشنا»، مشاور حسن روحانی مواجه شد. او تلویحا از نظامیان خواست که بر پایه احساس سخن نگویند و رسانه ای نشدن آزمایش های موشکی، یک مصوبه ابلاغ شده بوده است. مشاور حسن روحانی هم‎چنین پرسیده بود: «آیا فرماندهان نظامی از مصاحبه های این چنینی منع نشده اند؟»
اظهارات امروز فرمانده سپاه ایران نشان می دهد که فرماندهان نظامی نه تنها منع نشده اند‌ بلکه احتمالا تشویق هم شده اند.
امروز ۲۵۰ نماینده مجلس شورای نیز نامه ای را امضا و منتشر کرده اند. امضا کنندگان این نامه ضمن حمایت از برنامه های موشکی سپاه، سخن گفتن علیه سیاست های توسعه موشکی را هم‌نوایی با اسراییل و اوباما و غرب دانسته اند.
اتخاذ مواضع تند از سوی فرماندهان سپاه علیه دولت با توجه به مواضع اخیر علی خامنه ای علیه دولت حسن روحانی، غیرمنتظره نیست ولی گره زدن انتقادات به فضای انتخابات تا اندازه ای غیرمنتظره است.
فرمانده سپاه امروز در سخنان خود تاکید کرده است: «]برخی تفکرات[ حتی اگر در مقطعی تشکیل دولت و مجلس بدهند، پس از مدتی با اراده مردم از جغرافیای سیاسی انقلاب و مردم کنار گذاشته می شوند.»
استفاده از عبارت «اراده مردم»، اشاره فرمانده سپاه به انتخابات آینده را می رساند؛ انتخاباتی که سپاه از هم اکنون استارت دوقطبی شدن آن را زده است.
دو روز پیش نیز  «رمضان شریف»، سخن گوی سپاه گفته بود دشمن در حال طراحی نقشه برای ایجاد دوقطبی سپاه ـ دولت است. او گفت برخی در دولت جدید مانند دولت دوم احمدی نژاد در حالی بی تدبیری هستند و شرایط را برای دشمن و اجرایی شدن این دوقطبی فراهم می کنند.
اما اگر هم چنین اتهامی متوجه دولت روحانی باشد، مشخص نیست فرمانده سپاه چرا آن را تشدید و کاملا علنی می کند و نه تنها مقابل دولت که مانند یک رهبر حزب سیاسی مقابل شخص رییس جمهور می ایستد. ساده ترین گمانه زنی این است که او و سایر فرماندهان نظامی دل‎خوری عمیق و نگرانی های گسترده ای درباره رویکرد دولت روحانی دارند و به هیچ روی مایل به موفقیت و حتی هشت ساله شدن دوران این دولت نیستند. استارت جنگ علنی انتخاباتی سپاه می تواند معناهای دیگری مانند ایجاد هراس سیاسی و امنیتی کردن فضا در آستانه تشکیل مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری داشته باشد ولی معنای مهم ترش را باید در انتخابات آینده ریاست جمهوری جست وجو کرد.
در حال حاضر‌ فرماندهان سپاه به روحانی هشدار می دهند که بی خیال برجام ۲ شود وگرنه قربانی برجام یک خواهد شد.
حملات لفظی و خطوط رسانه ای تندروها نشان می دهد که برای اجرای چنین پروژه ای مشتاق هستند ولی تا حدود زیادی عملی شدن این هشدار به رفتار دولت حسن روحانی بستگی دارد. اما هم اکنون به نظر می رسد رییس جمهور ایران و حامیان سیاسی اش مانند اکبر هاشمی رفسنجانی تمایلی به کش دار و طوفانی شدن دعوای سیاسی ندارند. آن ها سکوت نمی کنند ولی واکنشی که نشان می دهند به اندازه ای نیست که سطح جدال را بالاتر ببرد. آن ها به خوبی می دانند که در میدان انتخابات، بازی را برده اند و نمی خواهند اسیر رجزخوانی های رسانه ای تندروها شوند. به عبارت دقیق تر، موضوع مهم برای دولت روحانی یا طیف هاشمی، شکست دادن سپاه و تندروها در این نبرد آتشین نیست، حفظ موقعیت کسب شده در انتخابات هفتم اسفند و حفظ موقعیت حسن روحانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری موضوع مهم تری است.
منبع: العربیه 8 آوریل 2016

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر