وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو روز سه‌شنبه، «تسلیت و همدری خود را نسبت به مرگ خدمه هواپیمای روسی» که توسط پدافند هوایی رژیم سوریه در گیرودار حمله هوایی اسرائیل سرنگون شد، ابراز کرد.
وی در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده، غم و اندوه خود را نسبت به مرگ خدمه هواپیمای روسی که در اثر آتش پدافند هوایی سوریه کشته شدند، ابراز می‌کند.»
او در ادامه افزود: «این مساله، ضرورت یافتن راه‌حل‌های پایدار، صلح‌آمیز و سیاسی برای درگیری‌های درهم‌پیچیده منطقه‌ای و نیاز فوری جهت متوقف کردن اقدامات تحریک‌آمیز ایران از جمله حمل سلاح‌های خطرناک از طریق سوریه را گوشزد می‌کند.»
ایالات متحده آمریکا درپی سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایل 20» روسیه در سوریه به مسکو تسلیت گفت.
جیمس جفری فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه در جلسه شورای امنیت گفت: «مایلم مراتب تسلیت را به روسیه، شریک ما در شورای امنیت، به مناسبت این سانحه دردآور که روز خدمه هواپیمای نظامی روسی که توسط پدافند هوایی سوریه سرنگون شد، ابراز تاسف کرد و نظام بشار اسد و ایران را مسئول این سانحه دانست.
به گزارش رسانه‌ها، سخنگوی ارتش اسرائیل سه‌شنبه 18 سپتامبر در این باره گفت: «جنگنده‌های ارتش اسرائیل شامگاه گذشته اقدام به بمباران یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه کردند که قرار بود سامانه‌های تولید اسلحه مدرن، دقیق و کشنده، از ایران به این پایگاه و سپس به حزب‌الله در لبنان منتقل شود. این اسلحه قرار بود برای حمله به اسرائیل اختصاص یابد، از این رو تهدیدی احتمالی به شمار می‌آمد».
او افزود: «تحقیقات اولیه نشان از آن دارد که آتش پدافند هوایی سوریه، دقیق نیست، از این رو هواپیمای روسی را سرنگون کرد. مساله دیگر این است که هنگام شلیک پدافند هوایی سوریه به سمت هواپیمای روسی، جنگنده‌های روسیه در آسمان اسرائیل بودند».