ایالات متحده آمریکا هشدار داد به هرگونه حمله گروه‌های مرتبط با ایران در عراق که به شهروندان آمریکایی آسیب برساند یا به مراکز آمریکایی خسارت وارد کند، به شکل «سریع و قاطع» پاسخ خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر رسانه‌ای کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه 11 سپتامبر، با صدور بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که مانع حملات روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و مجتمع سفارت آمریکا در بغداد نشد.
در این بیانیه آمده است: «در روزهای اندک گذشته، شاهد حملاتی در عراق بودیم که جان‌ مردم را به خطر می‌اندازد، از جمله آن، حملاتی است که کنسولگری آمریکا در بصره و ساختمان سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار داد. ایران اقدامی برای متوقف کردن این حملات که از سوی نمایندگانش در عراق، کسانی که از آن‌ها پشتیبانی تسلیحاتی، مالی و آموزشی کرده است، نکرد».
این بیانیه افزود: «ایالات متحده نظام تهران را مسئول هرگونه حمله‌ای می‌داند که به نیروهای‌مان آسیب برساند یا به ساختمان‌های دولتی خسارت وارد کند. آمریکا با پاسخی سریع و قاطع، از جان آمریکایی‌ها دفاع خواهد کرد».
شایان ذکر است که جمعه گذشته، سه خمپاره مورتر به منطقه سبز حفاظت شده بغداد که سفارت آمریکا در آن قرار دارد، اصابت کرد. ایم حمله خمپاره‌ای آسیبی در پی نداشت.
پس از چند سال این نخستین حمله به منطقه سبز بغداد بود که شامل تعدادی از مراکز دولتی از جمله ساختمان پارلمان و نخست‌وزیری و همچنین بسیاری از سفارت‌خانه‌های خارجی می‌شود.