۱۳۹۷ مهر ۷, شنبه

ائتلاف استراتژیکی آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس علیه رژیم ایران

ائتلاف استراتژیکی آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس علیه رژیم ایران

آرشیو
آرشیو
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ای با شرکت وزاری خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس باضافه مصر و اردن در نیویورک بر ضرورت متوقف کردن فعالیتهای خبیثانه رژیم ایران در منطقه تأکید کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه ۶مهر۹۷در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مایک پمپئو روز جمعه ۲۸سپتامبر با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس شامل عربستان سعودی،‌قطر، امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عمان و علاوه بر آنها مصر و اردن تشکیل جلسه داد.
وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد که شرکت‌ کنندگان در این اجلاس در مورد تشکیل یک ائتلاف استراتژیکی در خاورمیانه برای محقق کردن امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند
در این جلسه که یک ساعت بطول انجامید مایک پمپئو بر اهمیت شکست داعش و ایجاد صلح و ثبات در سوریه و یمن و جلوگیری از فعالیتهای خبیثانه رژیم ایران در منطقه تأکید کرد.
شرکت‌ کنندگان در این جلسه بر سر تمامی این موضوعات اتفاق‌نظر داشتند.
در این جلسه همچنین ایده ایجاد یک ائتلاف استراتژیکی که آمریکا خواهان آن است مطرح شد.
وزارت‌خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای گفت شرکت‌ کنندگان در این ائتلاف بر ضرورت برخورد با تهدیدهای رژیم ایران علیه منطقه و ایالات متحده آمریکا تأکید کردند.
وزیر خارجه بحرین به اسکای نیوز گفت ما هنوز در ابتدای این راه هستیم و بر ادامه این مسیر توافق داریم. از رئیس‌جمهور آمریکا به‌خاطر چنین موضعی برای ایجاد امنیت در منطقه مان به‌ویژه جلوگیری از تهدید رژیم ایران تشکر می‌کنیم. او افزود، آمریکا نیز عقیده دارد که این ائتلاف هنوز در ابتدای راه است ولی این ائتلاف یکی از اشکال همکاری استراتژیکی امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان کشورهای عضو آن است.

تلاشهای آمریکا برای پادر میانی در بحرانهای خاور میانه
یورونیوز در این رابطه نوشت:
عربستان و متحدانش در جهان عرب از ژوئن سال ۲۰۱۷ضمن قطع مناسبات دیپلماتیک با قطر، این کشور را عملاً محاصره کرده‌اند.
وزارت‌خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌یی ضمن تأیید این خبر اعلام کرد «نمایندگان تمام کشورهای حاضر در این جلسه بر لزوم مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه و علیه ایالات متحده آمریکا، تأکید کردند.»
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان و همتای قطری وی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، در این جلسه سر یک میز نشسته بودند.
در ارتباط با بحران سوریه روز جمعه ششم مهرماه ۹۷آمریکا رژیم اسد را تهدید کرد که در صورت کارشکنی در مسیر روند سیاسی برای توقف جنگی که هفت سال در سوریه ادامه داشته، این رژیم را با همان شیوه که با رژیم ایران برخورد کرده مورد تحریمهای خود قرار خواهد داد.
جیمز جفری سفیر ایالات متحده آمریکا در سوریه گفت درصورتیکه رژیم اسد از بازنویسی قانون اساسی به‌منظور اجرای انتخابات در این کشور تفره برود، واشنگتن با کشورهای اروپایی و آسیا و خاورمیانه تحریمهای بین‌المللی شدیدی را علیه  این رژیم اعمال خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز به‌نقل از جیمز جفری گفت، درصورتی‌که اسد چنین برخوردی کند می‌توانیم این رژیم را با همان روشی که پیش از سال ۲۰۱۵با تحریمهای بین‌المللی با رژیم ایران برخورد کردیم با آن رفتار کنیم.
او اضافه کرد حتی اگر شورای امنیت این تحریمها را تصویب نکند ما قادر خواهیم بود که با هم‌پیمانان آسیایی خود چنین اقدامی را انجام دهیم و باعث شویم که روسیه و ایران که چنین آشوبی را به‌راه انداخته‌اند از رژیم اسد فرار کنند.
جفری گفت توافقی که اخیراً میان ترکیه و روسیه انجام شد تهاجم ارتش اسد علیه ادلب را متوقف کرد و سرنگون کردن یک هواپیمای جنگی روسی توسط نیروهای اسد فرصت را برای اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴شورای امنیت و توقف جنگ در سوریه را ایجاد می‌کند
لازم به ذکر است که شورای امنیت ملل ‌متحد به استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل ‌متحد در سوریه این اختیار را داده است تا بر سر تدوین قانون اساسی، انتخابات جدید و اصلاح رژیم حاکم در سوریه نظارت داشته باشد.
در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل ‌متحد در روز پنجشنبه گذشته وزاری خارجه ایالات متحده، مصر، فرانسه، آلمان، اردن، انگلستان و عربستان سعودی از دمیستورا خواستند تا کمیته‌یی به‌منظور تدوین قانون اساسی جدید در سوریه تشکیل دهد و گزارش آن را تا پایان اکتبر به آنها ارائه کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر