دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه 25 سپتامبر، در توئیتی با بیان این‌که فعلا با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار نخواهد کرد، او را «مردی دوست‌داشتنی» توصیف کرد.
ترامپ در توئیت خود نوشت: «بر خلاف درخواست‌ها، برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ندارم. شاید وقتی دیگر. من مطمئنم که او مردی بسیار دوستداشتنی‌ است».
Despite requests, I have no plans to meet Iranian President Hassan Rouhani. Maybe someday in the future. I am sure he is an absolutely lovely man!
پیشتر ترامپ گفته بود که حاضر است بدون پیش‌شرط با حسن روحانی دیدار کند.
از سویی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه 23 سپتامبر، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفته است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آماده است تا با آیت الله خامنه‌ای دیدار کند.
پومپئو، گفت، در ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای «صحنه‌گردان واقعی» است و دونالد ترامپ، آمادگی دیدار با او را هم دارد.
او همچنین افزود که دونالد ترامپ آماده است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، ملاقات کند.
ایران تا کنون دیدار مسئولانش را با مسئولان دولتی آمریکا نپذیرفته است. مقام‌های ایرانی می‌گویند دعوت ترامپ برای دیدار «صادقانه» نیست زیرا او از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد.
روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی، ضمن اشاره به این که ایران را نمی‌توان با الگوی کره شمالی مقایسه کرد بار دیگر تاکید کرد که «برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم».
او افزود: «الگوی کره شمالی الگوی درستی [برای ایران] نیست،... اما الگوهای دیگری هم هست که می‌توان به کار برد».
اشاره روحانی به دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ترامپ پس از چند ماه تشدید مناقشه میان دو کشور است.
یکی از پیش‌شرط‌هایی که روحانی برای آغاز گفت‌وگو میان ایران و آمریکا گذاشت جبران «خساراتی» است که با خروج آمریکا از برجام بر ایران وارد شده است.
ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه 7 اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه گذشته، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) اعلام کرد.
برپایه این توافق که حاصل مذاکره آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تهران بود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه تعلیق شد.