۱۳۹۶ مهر ۲, یکشنبه

رهبران رژیم ایران بایستی در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شوند - گفتگوی اختصاصی با استراون استیونسون

رهبران رژیم ایران بایستی در دادگاههای بین‌المللی محاکمه شوند - گفتگوی اختصاصی با استراون استیونسون

استرون استیونسون رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق

استرون استیونسون رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق

استراون استیونسون به مدت ۱۵سال عضو پارلمان اروپا بود و در طی این مدت ریاست گروه دوستان ایران آزاد را که تبدیل به مرکزی برای کمپینهای حمایت از دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران شد برعهده داشت وی هم‌چنین ریاست گروه رابطه با عراق در پارلمان اروپا را برعهده داشت وی کتابهای زیادی حول موضوعات مختلف نوشته است از جمله وی کتابی با عنوان ”از خود گذشتگی ”به انگلیسی نوشته است که به زبانهای فرانسه وآلمانی نیز ترجمه شده است در این کتاب وی بخشهایی از تاریخ مقاومت ایران را توضیح داده است.

سایت مجاهدین خلق گفتگوی زیر را در تاریخ ۱۸سپتامبر با استروان استیونسون انجام داده است:

همانگونه که می‌دانید جنبش دادخواهی بیش از سی هزار زندانی سیاسی که در ایران در سال ۶۷ اعدام شدند اخیراً چه در صحنه بین‌المللی وچه در داخل ایران اوج تازه‌یی گرفته است و دبیرکل ملل‌متحد اخیراً گزارش گزارشگر ویژه مللل متحد در رابطه با حقوق‌بشر در ایران را با یک یادداشت به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داده است. در چند بند این گزارش موضوع قتل‌عام سال ۱۹۸۸ مورد بحث قرار گرفته است نظر شما در رابطه با درخواست خانواده‌های زندانیان قتل‌عام شده در مورد ضرورت تشکیل کمیته وابسته به شورای حقوق‌بشر سازمان مللل متحد برای تحقیق کامل در مورد این قتل‌عام و ضرورت احاله این پرونده به شورای امنیت جهت احاله آن به دادگاه جنایی بین‌المللی چیست؟
جواب: بله این موضوع در حال حاضر خواست مردم ایران و قربانیان این جنایت و جامعه بین‌المللی است. در حقیقت قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ بر طبق تعاریف حقوقی و قانونی بوضوح یک جنایت ضدبشری است. جنایات ضدبشری جنایاتی اساسی است که جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد عدالت را در مورد آنها اجرا کند همزمان این جنایات ابداً شامل مرور زمان نمی‌شوند. به‌خاطر این‌که این نوع جنایات فردی و یا حتی ملی نیست بلکه از زاویه انسانی وجه بین‌المللی بارزی به خود می‌گیرد این جنایات وجدان بشریت را به درد می‌آورد و همه مردم دنیا قربانیان این جنایات محسوب می‌شوند و به این دلیل است که دادگاههای بین‌المللی برای برخورد با این موارد تشکیل می‌شود رژیمهای دیکتاتوری مثل رژیم حاکم بر ایران مایل نیستند که جامعه بین‌المللی آنان را مورد حسابرسی قرار دهد و به این دلیل است که مردم ایران و رهبران واقعی آن مثل خانم مریم رجوی با اقدامات خود وضعیت را طوری تغییر داده‌اند که این جنایت مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است و این امکان به‌وجود آمده تا قتل‌عام سال ۱۹۸۸ در یک دادگاه بین‌المللی مورد حسابرسی قرار گیرد و بدون شک ضروری است که این موضوع به شورای امنیت برود تا به دادگاه بین‌المللی احاله شود و هیچ مسأله‌ای نبایستی باعث فرار از مجازات آمران و عاملان این جنایت شود در این مورد مسائل تجاری و یا سیاسی نبایستی مانع تحقق عدالت گردد.
در طول سالیان رژیم ایران جنایات زیادی مرتکب شده بدون این‌که از سوی جامعه بین‌المللی نسبت به این اقدامات عکس‌العملی صورت گیرد و به این دلیل هم رژیم احساس می‌کند که برای دخالت در منطقه دست باز دارد آیا جنبش دادخواهی قتل‌عام ۶۷ در ایران می‌تواند باعث ممانعت و جلوگیری از دخالتهای رژیم ایران در منطقه شود؟

جواب: بی‌عملی جامعه بین‌المللی در مورد این قتل‌عام وحشتناک باعث شد تا رژیم ایران در مورد این اعتقاد تشویق شود که در ارتکاب چنین جنایاتی دست باز دارد جنایتی مثل قتل‌عام بیش از سی هزار زندانی سیاسی که اغلب آنها از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند در عصر جدید نمونه ندارد. متأسفانه جنایات و قتل‌عام های متعدد در طی ده‌های اخیر در بسیاری از نقاط جهان مانند رواندا و کامبوج و سوریه و سر برنیتسا اتفاق افتاده و برای جهان آشناست اما اعدام غیرقانونی هزاران زندانی سیاسی که عملاً دوران محکومیت خود را میگذراندند در تاریخ بشر نمونه ندارد این جنایت ضدانسانی را رژیم دینی حاکم بر ایران و نیروهای سپاه انجام دادند. جامعه بین‌المللی برای مدت طولانی در مقابل این جنایت ساکت بود است و الآن بایستی در مقابل این عمل وحشیانه موضع گرفته و آخوندها را مورد حسابرسی قرار داده و آنان را به پای میز محاکمه در دادگاههای بین‌المللی بیاورد. چشم‌پوشی بر این‌گونه جنایات به دلایل سیاسی و یا منافع اقتصادی از سوی جامعه بین‌المللی قابل‌قبول نیست هیچ جایی برای چشم‌پوشی بر این جنایات وجود ندارد نا دیده انگاشتن چنین جنایات ضدانسانی وحشتناکی به‌سادگی این پیام را به آخوندها می‌دهد که می‌توانند بدون مجازات و بدون پیگیری قضایی اعمال و رفتار جنایتکارانه خود را ادامه دهند دهه‌ها بی‌عملی غرب به آخوندها این فرصت را داد که موجی از ترور را در خارج ایران علیه رهبران اپوزیسیون و شخصیتهای مهم مثل دکتر کاظم رجوی برادر مسعود رجوی راه بیاندازند رژیم احساس کرد که در صدور تروریسم و جنگ به کشورهای دیگر دست باز دارد تروریسم دولتی رژیم ایران منجر به درگیریهای وحشتناک در عراق و سوریه و لبنان و یمن و کشورهای دیگر شده است و باعث شده که ملیونها انسان کشته و مجروح و آواره شوند بایستی سیاست سازش از سوی جامعه بین‌المللی متوقف گردد.
الان که همه ازنیاز به مقابله با دخالتهای رژیم ایران صحبت می‌کنند شاخص مقابله جدی با رژیم ایران چیست؟

جواب: ما باید اصل مشکل را حل و فصل کنیم. راه‌حل اساسی موضوع ایران و حمایتش از تروریسم و جنگ‌افروزی و شعله‌ور ساختن جنگهای طائفی این است که رهبران این رژیم را به‌خاطر نقض مستمر حقوق‌بشر و ارتکاب جنایات ضدانسانی به پای میز محاکمه در دادگاههای بین‌المللی آورد. شکی نیست که این جنایات و توهینها به حقوق‌بشر پاشنه آشیل این رژیم دینی است بنابراین همه کسانی که برای مدت طولانی در صلح و امنیت زندگی می‌کنند ضروری است که سازمان مجاهدین خلق ایران و مقاومت ایران را در تلاششان برای تحقق عدالت پشتیبانی و حمایت کنند چرا که این موضوع فقط یک موضوع ایرانی نیست بلکه یک موضوع جهانی است. تقریباً همه رهبران فعلی رژیم ایران در قتل‌عام سال ۶۷ و جنایات مستمر ضدانسانی مشارکت داشته‌اند بنابراین بازداشت آنان به‌خاطر جنایاتشان علیه مردم ایران و مردم سایر کشورها در طول چهار دهه گذشته نشانه جدیت جامعه بین‌المللی در نبردش علیه سرکوب و تروریسم در قرن بیست و یکم خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر