۱۳۹۶ مهر ۶, پنجشنبه

دخیل بستن به اتحادیه اروپا برای حفظ برجام

دخیل بستن به اتحادیه اروپا برای حفظ برجام

آخوند حسن روحانی

آخوند حسن روحانی

با روشنتر شدن موضع آمریکا در مورد برجام باند روحانی چشم به اروپا دوخته و دخیل به آن بسته است تا به حفظ برجام کمک کند.

اما هم‌چنان که تضادهای درونی رژیم در همه امور نظام ولایت‌فقیه عمل می‌کند و میان باندها اختلاف منافع و در نتیجه اختلاف‌نظر وجود دارد، در زمینه موضع نهایی اروپا در رابطه با برجام نیز اختلاف‌نظر شدیدی بین دوباند رژیم وجود دارد.

رسانه‌ها و مهره‌های باند روحانی به این امید بسته‌اند که اروپا تا آخر در کنار رژیم برای حفظ برجام بایستد و از موضع رژیم در مقابل آمریکا دفاع کند.

آخوند حسن روحانی چشم به رفتار اروپایی‌ها در مورد فرجام نهایی برجام دوخته است و در پایان سفرش به نیویورک در یک کنفرانس خبری مدعی شد: ”آنها در دیدارهایشان با من از برجام حمایت کرده و گفته‌اند که نظرشان را نیز به آمریکا اعلام کرده‌اند. رفتار اروپایی‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود در رفتاری که ما اتخاذ خواهیم کرد“.. (خبرگزاری مهر 29شهریور 96)

سایت باشگاه خبرنگاران رژیم 4مهر 96 درزمینه موضع آلمان در رابطه با برجام و رابطه این کشور با رژیم تا آنجا غلومی کند که مدعی می‌شود ”مرکل برگ برنده ایران در عرصه بین‌المللی“ است، و در مورد روابط آینده این کشور با رژیم می‌نویسد: ”نقش‌آفرینی آلمان در جریان توافق برجام نشان از رغبت بالای این کشور به برقراری روابط سیاسی با ایران دارد“.

همین سایت حکومتی در مطلب دیگری در مورد اقدامات اروپا در قبال اقدام آمریکا در رابطه با برجام در ماه اکتر می‌نویسد: ”اروپایی‌ها با وجود کارشکنی ترامپ در قبال برجام و عدم تأیید آن در ماه اکتبر عکس‌العمل مستقل خود را نشان خواهند داد“.

از نظر نویسنده این سایت مفهوم ”عکس‌العمل مستقل اروپایی‌ها“ در قبال اقدام ماه اکتبر آمریکا، این است که در جدال بین آمریکا و رژیم بر سربرجام جانب رژیم را بگیرند: ”اروپایی‌ها نسبت به برجام تعهد بیشتری را احساس می‌کنند و تلاش دارند از آن حمایت قوی داشته باشند“..

یکی از مهره‌های رژیم به نام سید رضا میرطاهر در مصاحبه با رادیو گفتگو رژیم در 28شهریور 96 انتظار دارد که در صورت خرو ج آمریکا از برجام اروپا در کنار رژیم بماند و در این رابطه می‌گوید: ”امروز شرکای اروپایی آمریکا با این کشور دچار واگرایی فزاینده شده‌اند و طبیعتاً خروج از برجام که مورد توافق سه کشور اروپایی است، بر آتش این اختلاف دامن خواهد زد. از طرفی روسیه و چین نیز موضعی مختلف در این زمینه اتخاذ خواهند کرد. تا پیش از این ۱+۵موضعی واحد در برابر مسأله هسته‌یی ایران داشتند و با خروج آمریکا، شاهد خواهیم بود دیگر اعضا در کنار ایران و در برابر آمریکا خواهند ایستاد“..

اما با توجه به موضع رئیس‌جمهور فرانسه که گفته است: «ما به توافق سال ۲۰۱۵نیاز داریم اما آیا این توافق کافی است؟ در برابر قدرت فزاینده ایران در منطقه، این توافق کافی نیست.» و...

رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای نسبت به موضع آینده اتحادیه اروپا وبویژه فرانسه نظری مغایر با رسانه‌ها و مهره‌های باند روحانی دارند.

دراین زمینه یکی از مهره‌های خامنه‌ای ”دلخوش بودن به برجام اروپایی واحیانا مذاکره مجدد“ را ”خطای استراتژیکی می‌داند که از یک سو جدول مورد نظر دولت ترامپ را کامل می‌کند و از سوی دیگر کشور را با تحریم‌های جدید، امنیت‌زدایی و بی‌ثباتی مواجه می‌سازد“. (سایت مشرق نیوز 29شهریور 96)

روزنامه رسالت 29شهریور نیز اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه را ”پلیس خوب“ نامیده که ”با پلیس بد“ وارد ”جنگ روانی“ شده‌اند تا بتوانند در نیویورک امتیازات جدیدی از ظریف بگیرند و هشدار می‌دهد: ”تا هر زمان، دولت، حیات خود را به برجام گره زده باشد و به امید کمکهای آمریکا و اروپا باشد، این دور باطل امتیاز دادن، تکرار خواهد شد و پایانی نخواهد داشت“

سایت حکومتی رجا نیوز ازرسانه‌های دیگر باند خامنه‌ای هم در رابطه با موضع آینده اروپا در رابطه با برجام می‌نویسد ”اروپا هیچ وقت ارتباطات اقتصادی خود با آمریکا را قربانی ارتباط با ایران نمی‌کند.

قاعده سرمایه‌گذاری بر مبنای «ترس» استوار است. سرمایه‌گذار پول خود را جایی می‌برد که تضمین 100درصد برگشت داشته باشد. وقتی ایران مشکل خود را با آمریکا حل نکرده است، اروپایی نمی‌تواند بازار اقتصاد خود را سر مخالفت با آمریکا، قربانی بازار کوچک ایران کند“. (رجا نیوز 27شهریور 96)

کیهان خامنه‌ای 2مهر 96نیز در رابطه با موضع فرانسه نسبت به برجام چنین می‌نویسد: ”آنچه که در چند روز گذشته در سازمان ملل گذشت مهر تأییدی هم بر اصل خبر «مکمل برجام» و هم بر تحلیل «بازی خطرناک برجام ۲» بود و هماهنگی کامل فرانسه با آمریکا را در زمینه‌سازی برای «مکمل برجام» به نمایش گذاشت... پس از دیدار آقای روحانی و رئیس‌جمهور فرانسه، خبرگزاریهای جهان از جمله رویتر اعلام کردند امانوئل ماکرون به رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌یی جدید را داد و به روحانی هشدار داده تهران باید دست از تحریک آمریکا در منطقه بردارد! “.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که علت این مواضع متناقض والبته سردرگم رسانه‌ها و مهره‌های رژیم در مورد برجام چیست؟

این وضعیت به هم ریخته در نظام آخوندی از واقعیت شکست برجام و عملکرد جام‌زهر اتمی است.

خواب وخیال رژیم و از جمله علی خامنه‌ای که از اول تا آخر مذاکرات برجام زیرنظراو پیش رفت، این بود که باخوردن جام‌زهر اتمی هم اروپا وهم آمریکا ”همه چیز“ را به او بدهند. اما نه تنها چنین هدفی محقق نشد بلکه در حال حاضر چوب چه کنم را دست گرفته و ”درهچل “ آن گیرافتاده است.

این چنین است که رژیم تلاش می‌کند که ازمخمصه‌ای که در آن گیر افتاده بیرون برود.

البته رژیم راههای انتخاب زیادی برای برون‌رفت از مخمصه ندارد. یا باید به برجام های دیگر تن بدهد که این امر برای آن بسیار خطرناک است. یا این‌که از برجام خارج شود که آنهم عواقب ناگوار دیگری برای آن به‌وجود خواهد آورد. بنابراین در شرایط کنونی قرارداد ذلت‌بار برجام تبدیل به اهرم فشاری شده است که گلوی آن را می‌فشارد. تحریمهای فزاینده غیربرجامی از قبیل تحریمهای موشکی، حقوق‌بشری و... که تقریباً هر چند ماه یک بار علیه رژیم وضع می‌شود بلحاظ سیاسی و اقتصادی بیشتر رژیم را درتنگا قرارمی‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر