۱۴۰۲ شهریور ۱۷, جمعه

« انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین- مبارزهٔ مداوم با «جنسیت‌زدگی»مبارزه وقفه‌ناپذیر با «فردیت فروبرنده» قسمت سوم

 « انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین- مبارزهٔ مداوم با «جنسیت‌زدگی»مبارزه وقفه‌ناپذیر با «فردیت فروبرنده»

« انقلاب ایدئولوژیک»

مبارزهٔ مداوم با «جنسیت‌زدگی»

بررسی ارزش‌هایی که انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین در طول عمر ۳۸سالهٔ خود به تشکیلات آنان افزوده است، در مجال این نوشتهٔ کوتاه نیست ولی می‌توان مهمترین دست‌آوردهای آن را زدودن اندیشهٔ استثماری جنسیت‌زدگی و فردیت فروبرنده (منافع فردی و طبقاتی) عنوان کرد.

زدودن اندیشهٔ جنسیت‌زدگی یا جنسیت‌گرایی از مناسبات مجاهدین، که همانا نفی استثمار جنسیتی و مبارزه همه‌جانبه با آثار ایدئولوژیک و فرهنگی آن است؛ یکی از گام‌های مهم انقلاب ایدئولوژیک مجاهدین است. این زدایش، انرژی عظیمی را از تشکیلات مجاهدین آزاد کرد و باعث جهش آن به‌مدارهای کیفی شد.

از نتایج بلافصل این جهش، قرار گرفتن زنان مجاهد خلق در سطوح تصمیم‌گیرنده و رهبری کننده سازمان مجاهدین خلق ایران بود.

برای نیل به چنین جایگاهی مردان مجاهد انتخاب کردند که فرهنگ مردسالاری را کنار بگذارند و میدان را برای مسئولیت‌پذیری زنان باز کنند. این یک جابه‌جایی در قدرت یا تقسیم مسئولیت بنا به جنس و جنسیت نبود، یک انقلاب داوطلبانه و آگاهانه برای دستیابی به جوهر ناب انسانی بود که در پی خود موجب آزادسازی انرژیهای شگفت از مجاهدین شد.

مردان مجاهد با آگاهی کامل انتخاب کردند نگرش کالایی و استثماری به زن را از ذهن خود بزدایند و به جای آن ویژگیهای مثبت و انسانی خواهران همرزم خود را ببینند. آنها به این هم بسنده نکرده و برای معکوس کردن هرم استثماری تاریخ، هژمونی زنان مجاهد را به‌طور داوطلبانه پذیرفتند. این «تبعیض مثبت»، علاوه بر مسئول‌تر کردن زنان، به مردان مجاهد ظرفیت‌های جدیدی بخشید. برآیند آن سرشار کردن مناسبات مجاهدین از ارزش‌های ناب انسانی بود.

تا پیش از دستیابی به چنین طاقی از پرداخت قیمت در مبارزه، حرفه‌یی بودن اعضا در یک تشکیلات انقلابی به حضور تمام وقت در مبارزه خلاصه می‌شد. با این دست‌آورد، حرفه‌یی بودن تعریف نوینی پیدا کرد. مجاهدین با کنار گذاشتن زندگی خانوادگی، تمام توجه و انرژی خود را بر پیشبرد مبارزه با فاشیسم دینی متمرکز کردند. آنها برای آزادی میهن خویش با طیب خاطر از دلبستگی‌های خود گذشتند. این مدار از رهایی (چشم‌پوشی از علائق خانوادگی) فراتر از گذشتن از جان و بذل جسم خود برای آرمان رهایی بود.

عینیت بخشیدن به مناسبات برابر بین زنان و مردان در تشکیلات، مستلزم یک «انقلاب» در اندیشه و عملکرد بود که مجاهدین به آن اقدام کردند.

با چنین انقلابی مجاهدین توانستند طاق «انتقاد و انتقاد از خود» را از معنای کلاسیک آن، بسا بالاتر برده و ظرفی را در تشکیلات خود فراهم کنند که در آن نقطه‌نظرهای مختلف به‌گونه‌یی شفاف، صریح و دموکراتیک رد و بدل شود و روابط درونی آنها مبتنی بر دموکراسی و انتخاب آزادانه باشد.

انتخاب آگاهانه و آزادانه در هر مورد سبب شده است که تشکیلات مجاهدین یکی از نادر تشکل‌های انقلابی باشد که در آن تمام مسائل به‌طور جمعی و با بحث و اقناع پیش برود. 

مبارزه وقفه‌ناپذیر با «فردیت فروبرنده»

انقلاب درونی مجاهدین اگر چه با زدودن اندیشهٔ جنسیت‌گرایی آغاز شد ولی در این نقطه متوقف نماند، در گام‌های بعدی فردیت فروبرنده و واپسگرا هدف گرفت. این جنس از فردیت که باز محصول یک جامعهٔ طبقاتی است، در تشکیلات انقلابی به عوارضی مانند برتری‌طلبی، خودبزرگ‌بینی، کرسی‌خواهی، دریغ‌کردن از فداکاری، ریختن ثمرهٔ تلاش دیگران به جیب خود منجر می‌شود.

اگر تاریخچهٔ جنبش‌های انقلابی را مطالعه کنیم، می‌بینیم که چشم‌پوشی از این عارضه هولناک باعث شکست و ناکامی‌های بسیار شده است. تشکیلات انقلابی مجاهدین در بستر یک مبارزه جمعی با کوچک‌ترین نمود فردیت فروبرنده می‌جنگد و مانع از شکل‌گیری و متورم‌شدن آن می‌گردد. این جنگ بیش و پیش از هر چیز با نقد خود همراه است. مبارزه با فردیت فروبرنده، شخصیت حقیقی و فردیت فرابرندهٔ انسان را بارز و بارزتر می‌کند. کسی که در پی منافع حقیر شخصی نباشد و حب جاه و مقام او را درنرباید، برای پیشبرد مسئولیت‌های انقلابی قابل اتکا و اعتماد است. تنها و تنها در سایهٔ چنین مبارزه‌یی است که می‌توان به آینده‌ای تابناک در پس این شب اهریمنی باور داشت و ایمان آورد که انقلاب دموکراتیک مردم ایران این بار به سرقت نخواهد رفت و خمینی دیگری سربرنخواهد کرد تا آن را به سرقت ببرد.

در پرتو مناسبات عاری از حب جاه و مقام است که روابط خواهرانه و برادرانه در بین مجاهدین ساری و جاری شده و می‌شود. انقلاب ایدئولوژیک در مراحل پیشرفتهٔ آن این روابط را بیش‌از‌پیش صیقل می‌زند و ارتقا می‌دهد.

« انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدیناندکی غفلت و لغزش می‌تواند به سقوط منجر شود. قسمت اول


« انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین - سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین- ارزش‌های پایه قسمت دوم


« انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین- مبارزهٔ مداوم با «جنسیت‌زدگی»مبارزه وقفه‌ناپذیر با «فردیت فروبرنده» قسمت سوم

« انقلاب ایدئولوژیک»، سرچشمهٔ دارایی‌ها و توانمندیهای مجاهدین- روابط دموکراتیک و انسجام درونی مجاهدین قسمت پایانی

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر