۱۴۰۲ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

بایدن: تصمیم آتش‌بس توسط اسرائیل اکنون به حماس بستگی دارد

 بایدن: تصمیم آتش‌بس توسط اسرائیل اکنون به حماس بستگی دارد



وزیر خارجه آمریکا: از حماس می‌خواهیم فورا آتش‌بس با اسرائیل را بپذیرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه 15 اسفند اظهار داشت که تصمیم‌ برای برقراری آتش‌بس توسط اسرائیل اکنون به پاسخ حماس بستگی دارد.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان این‌که باید بدون هیچ عذر و بهانه‌ای کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه وارد شود هشدار داد که عدم دست‌یابی به آتش‌بس در غزه تا حلول ماه رمضان بسیار خطرناک خواهد بود.

همزمان با آن اسامه حمدان، از رهبران حماس در لبنان طی سخنانی تاکید کرد تا زمانی که اسرائیل آتش‌بس برقرار نکند تبادل اسرا صورت نخواهد گرفت.

پیش از آن آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه در جریان نشست نمایندگان این جنبش فلسطینی با میانجی‌گران قطری و مصری در قاهره، از حماس خواست «آتش‌بس فوری» با اسرائیل را قبول کند.

بلینکن در دیدار خود با نخست‌وزیر قطر در واشینگتن گفت: «ما فرصتی برای آتش‌بس فوری داریم که می‌تواند گروگان‌ها را به وطن خود بازگرداند و حجم کمک‌های بشردوستانه را که به فلسطینی‌هایی که شدیداً به آن نیاز دارند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، همچنین شرایط را برای رسیدن به راه حل آتش‌بس دائمی ایجاد کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه افزود: «تصمیم‌گیری درباره آمادگی حماس برای مشارکت در این آتش‌بس به عهده این گروه است.»
در همین راستا جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به «العربیه» تاکید کرد که واشینگتن از دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی فوری گروگان‌ها حمایت می‌کند.

تمدید مذاکرات

یکی از رهبران حماس اوایل سه‌شنبه تایید کرد که مذاکره کنندگان این جنبش یک روز دیگر در قاهره خواهند ماند.

وی در ادامه گفت: مذاکره‌کنندگان [حماس] بنا به درخواست میانجی‌گران برای مذاکرات بیشتر می‌مانند تا مذاکرات آتش‌بس که پس از گذشت دو روز بدون پیشرفت باقی‌مانده است، ادامه یابد.

این عضو ارشد حماس در ادامه به خبرگزاری «رویترز» گفت: «هیئت اعزامی این گروه فلسطینی سه‌شنبه برای گفت‌وگوهای بیشتر در قاهره خواهند ماند و پیش‌بینی می‌شود این دور مذاکرات در پایان روز به نتیجه برسد.»

با وجودی که انتظار می‌رفت مذاکرات قاهره آخرین ایستگاه قبل از رسیدن به اولین آتش‌بس طولانی مدت در جنگ غزه باشد تا یک آتش‌بس 40 روزه که طی آن ده‌ها گروگان آزاد و کمک‌های بشردوستانه قبل از آغاز ماه رمضان در هفته آینده به غزه ارسال شود، این دور از مذاکرات تاکنون نتیجه مشخصی در پی نداشته است.

از جمله موضوعاتی که اخیراً مانع از دستیابی به آتش‌بس شده است، بازگشت آوارگان به شمال غزه و همچنین تعداد گروگان‌های زنده اسرائیلی و درخواست حماس برای آزادی «اسرای فلسطینی» است که مقامات اسرائیلی آن‌ها را زندانی امنیتی تلقی می‌کنند.

آخرین توافقنامه تبادل اسرا میان دو طرف متخاصم در اواخر نوامبر گذشته انجام شد که علاوه بر امکان کمک‌رسانی بشردوستانه به ساکنان غزه به آزادی 105 گروگان اسرائیلی در ازای آزادی حدود 240 اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل منجر شد.

بر اساس برآوردهای اسرائیل 130 گروگان اسرائیلی همچنان در غزه باقی مانده‌اند که از جمله آنها بنا بر گزارش‌ها 30 نفر بر اثر ادامه جنگ و بمباران در غزه جان باخته‌اند. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر